6x Nieuws uit onze mailing

Wij versturen maandelijks een mail met korte nieuwtjes en informatie.

Een greep uit de hoogtepunten die aan bod komen in de laatste nieuwsbrief?

  • Verslag schouw: op stap met de directeur van onderhoud;
  • De meningen van huurders uit Delft, Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer;
  • Vooraankondiging Huurdersdag;
  • Een korte biografie met de motivatie van het bureau van de Huurdersraad.

De hele mailing lees je hier

Sta jij nog niet op onze mailinglijst? Je kunt je hier aanmelden.

Tags: ,

Dit willen wij van Vestia № 4: Garantie veiligheid- en mobiliteit ouderen

Wij zouden graag willen van Vestia dat ze:

 

Woon-basisbehoeften van oudere huurders garanderen, namelijk: mobiliteit en veiligheid.

  1. De mobiliteit van de huurder wordt gegarandeerd voor zover Vestia deze kan beïnvloeden. Dat betekent dat de huurder(s) zelf uit de woning naar straat kan komen en andersom.
  2. De veiligheid van het gebruik van de woning is gegarandeerd voor huurder en omwonenden.
  3. Indien de WMO en/of Vestia bepaalde aanpassingen aan de woning niet kunnen of willen realiseren waardoor de mobiliteit of veiligheid niet zijn gegarandeerd, dan doet Vestia inspanningen om de huurder(s) naar een passende woning te laten verhuizen.

 

Achtergrond

  • 30% van de Vestia-bewoners is 65+ en hun leeftijd neemt behoorlijk snel toe. Deze groep verhuist amper. We kennen veel situaties van huurders die eigenlijk niet in een geschikte woning wonen of aanpassingen nodig hebben. Mensen moeten het lang zelf redden in hun woning (“zelfredzaamheid”), eventueel met de hulp van de gemeente (“Wet Maatschappelijke Ondersteuning”)
  • Vestia moet aan alle gemeenten elk jaar aantonen wat zij doen voor deze groep woningzoekenden/inwoners en hierover worden afspraken gemaakt per gemeente met gemeente én ons
  • Vestia heeft beloofd dit jaar te omschrijven hoe ze omgaan met oudere mensen
  • Wij hebben een werkgroep “wonen met zorg” die bestaat uit experts en ervaringsdeskundigen

 

Hoe denk jij hierover? Heb je hier zelf mee te maken of wil je meedenken?

Tags: ,

Aantal sociale woningen blijft onzeker

Vestia heeft vorig jaar aangegeven wat de verdeling per gemeente tussen het aantal sociale en vrije sector woningen zal zijn in de toekomst.  De percentages per gemeente wisselden flink: in Den Haag blijft (als het aan Vestia ligt) 90% van de woningen sociaal, in Zuidplas 80%, in het Westland maar 60%. 

Deze percentages waren voorstellen. De laatste ontwikkeling is dat hiervoor nog geen akkoord is gegeven: er moeten nog gesprekken plaatsvinden met gemeenten en andere belangrijke partijen omdat niet iedereen positief is over de afname van het aantal sociale woningen. Hierbij zal ook het ministerie van Binnenlandse Zaken aanwezig zijn. Wij stuurden het ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) een korte reactie voor duidelijkheid: wat kunnen wij nu voor rol spelen?

Betaal- en beschikbaarheid van sociale, betaalbare woningen, is belangrijk voor huurders en dus automatisch voor ons. Onze negatieve reactie op een aantal van de voorstellen waarbij er veel sociale woningen verdwijnen, heeft er onder andere toe geleid dat Vestia de plannen niet zomaar kon doorvoeren. Nu start overleg, waarbij in gezamenlijkheid wordt gekeken of er ruimte is om meer woningen sociaal te houden.

We blijven inzetten op maximaal behoud van sociale woningen waar nodig. Onze speciale aandacht zal uitgaan naar het Westland en enkele kleinere gemeenten. Er zijn ook steden waar geen sociale woningen zullen verdwijnen.

Jenny kent Delftse huizen en huurders

Leer ons kennen!
In Delft staan duizenden huurwoningen van Vestia en samen met Ed Vonk neemt Jenny Wijnmaalen onder andere plaats in de werkgroep Delft om de belangen te behartigen bij gemeente en Vestia. In het halfjaar dat Jenny nu bij de Huurdersraad actief is, heeft ze diverse nieuwe ervaringen opgedaan waarover ze vertelt in dit artikel.

Jenny neemt zowel plaats in de werkgroep Delft als de Algemene Raad en ze heeft ook het initiatief genomen met enkele andere Algemene Raadsleden om ‘zorg en wonen’ vorm te geven binnen Vestia. Haar agenda van de Huurdersraad ziet er de afgelopen maanden zo uit:
Eens in de 3 maanden is de vergadering van de Algemene Raad waar ze met het bestuur van de Huurdersraad praat over de koers. En per 1 of 2 maanden is er eenmaal overleg met de gemeente, over een thema of over prestatieafspraken. Ook is er een jaarlijkse huurdersdag. Er zijn ook interne thema-sessies over bijvoorbeeld zorg, de energiecoaches en het wonen in Delft. Jenny pakt deze overleggen aan om het gesprek aan te gaan voor verbetering.

We vroegen Jenny naar haar meest verrassende ervaring tot nu toe:
‘Dat ik veel van mijn kennis en ervaring direct kan delen en dat er naar wordt geluisterd. De mensen van de gemeente en Vestia komen niet in woningen zoals ik, want ik werk de hele week in de thuiszorg en kom dus in alle Delftse wijken bij mensen binnen. Hierdoor kan ik een belangrijke rol vervullen. Zo kon ik op de sessie over Kwaliteit van woningen met de gemeente en andere corporaties echt wat vertellen over de woonkwaliteit, maar vooral over de ervaringen van huurders daarbij. Ik weet ook echt wel waar verschillen zitten tussen woningcorporaties. Kijk, het gaat me er niet om dat het allemaal overdreven mooi wordt, maar de woningen moeten wel goed zijn en de prijs betaalbaar voor de mensen die er wonen. Op sommige plekken moet echt wel wat gebeuren aan de kwaliteit van de woning. Ik vond het ontzettend mooi om achteraf complimenten te krijgen over mijn kennis.’

Jenny’s motivatie voor deze investeringen is dat ze huurders en Vestia weer dichter bij elkaar wil brengen. Als we vragen of dat haar tot nu toe is gelukt, zegt ze: ‘Nou door zelf op te staan en mee te praten gebeurt dit automatisch, vorige week zat ik nog bij Wethouder De Prez, daar heb ik ook aangegeven dat we mensen die zorg nodig hebben door samenwerken veel beter kunnen helpen. Ik heb vooral hoge verwachtingen van onze werkgroep Langer Thuis en denk dat we op dat vlak voor een grote groep oudere huurders wat kunnen gaan betekenen. Zelf denk ik bijvoorbeeld aan het bereiken van woongenot en de betaalbaarheid voor de huurders. En dat als de oudere huurders die in een grotere woning zitten willen verhuizen naar een kleinere woning dat er medewerking van de gemeente komt. Dan hebben grotere gezinnen ook weer meer kans op een woning. En daarover komen vervolggesprekken. Ik ben in ieder geval nog lang niet klaar bij de Huurdersraad!’

Zou jij ook een rol als Jenny willen? Wij zoeken nog een aanvulling voor de werkgroep Delft voor/door huurders! Maak je interesse kenbaar via contact (link) en we gaan kennismaken.

 

Met de directeur onderhoud op stap

Dit jaar is het speerpunt van de Huurdersraad “dienstverlening”. Ons motto is: dat de huurder (weer) blij is met Vestia. Het is heel belangrijk dat het onderhoud en het aanzien van de woonomgeving weer een hoger cijfer krijgt.

Onze gesprekken met Vestia én prestatieafspraken kunnen hier een zetje toe geven. Zo streven wij naar een basiskwaliteit voor woningen. Ter ondersteuning van onze gesprekken nodigden we diverse mensen die binnen Vestia bepalen hoe onderhoud vorm krijgt uit om met ons op stap te gaan. Hierbij een kort verslag van wat we hebben gedaan en welke gesprekken we onderweg voerden.

Zuidwijk: Kwaliteit van beheer en onderhoud

Bij de eerste schouw waren de directeur Onderhoud en manager Planmatig Onderhoud aanwezig samen met Jeannette Philips van de Bewonersorganisatie Zuidwijk, John la Gordt Dillié die namens het Huurdersraad-bestuur prestatieafspraken in Rotterdam maakt en tevens in het gebied woont en een bewonerscommissie voorzit. We kennen deze omgeving goed omdat er veel Vestia-bezit dicht op elkaar staat.

We startten bij het complex aan de Keyenburg met vragen over een aantal reparaties. Dit diende als voorbeeld om een gesprek te voeren over de frequentie van schilderwerk. De schilders doen de buitenboel minder vaak dan voorheen en huurders ervaren dit als een achteruitgang in de kwaliteit van het onderhoud, het schilderen wordt nu pas gedaan als het technisch nodig is. Dit gesprek is zinvol omdat we vaststellen dat technisch onderhoud niet per definitie bijdraagt aan de huurderstevredenheid en het aanzicht van het pand.

Adres 2 was de Bewonersorganisatie Zuidwijk om ook de directie Onderhoud bekend te maken met de sociale inzet van huurders voor huurders.

Adres 3 waren 4 complexen aan de Langenhorst parallel aan Oldegaarde: deze complexen zijn in hetzelfde jaar opgeleverd, maar 2 zijn volledig verkocht en 2 van de panden zijn nog in de verhuur door Vestia. De onderlinge grote verschillen in onderhoudskwaliteit en aanzicht waren het onderwerp van het gesprek. Ook binnen hebben we gekeken naar wat er binnen aan de hand is, variërend van slechts gedeeltelijk uitgevoerde reparaties tot oplossingen van huurders zelf om hun scootmobiel te stallen, tot de wijze waarop de ventilatie functioneerde. Dit gesprek is zinvol omdat we vaststellen dat Vestia zeer weinig aan esthetisch onderhoud doet zoals het verwijderen van duidelijke algenaanslag. Huurders worden hier niet zo blij van. Vijf jaar na de reorganisatie en allerlei besparingen leidt dit tot zichtbare achteruitgang. We vinden dat Vestia hier een antwoord op moet formuleren. Ook belangrijk is dat zelfbeheer in zo’n geval vaak een oplossing kan zijn, maar dit wordt regelmatig afgehouden door Vestia. Deze schouw helpt om het gesprek op te starten.

Tot slot bezochten we het Schammenkamp, een pand waar zeer ernstige overlast en ongewenst gedrag voorkomt. In overleg met Vestia is hier een pilot gestart om asociaal gedrag door huurders aan te pakken. Het draait ons uiteraard om de normale huurders die helemaal geen overlast veroorzaken en hier wel hinder van ondervinden. Hier moet Vestia intern enorm goed samenwerken om de situatie onder controle te houden, een situatie die wellicht niet enorm bekend is bij het management van Onderhoud en wat wel een onderdeel is van het werk van de woningcorporaties.

Scheveningen: Woningkwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid
Er staan in Scheveningen vooral heel veel verschillende woningen van Vestia, oude en nieuwe. Een goede basis om te praten over betaalbaarheid, woningkwaliteit en duurzaamheid. De onderhoudsd

irectie was dan ook aanwezig met: de directeur, de expert onderhoud en de expert duurzaamheid/verduurzaming. Vanuit het Huurdersraad-bestuur waren Karin Bakker en Cees van der Harst aanwezig en er is een huisbezoek bij vier woningen geweest. Op alle adressen in deze wijk die we aandeden was iets bijzonders aan de hand:

We startten op de Jacob Pronkstraat, waar kleine huisjes staan. De huur is laag, maar de energierekening hoog. De mogelijkheden om de energierekening (samen) aan te pakken bij dit soort punten werden besproken, waarbij de belangen van de huurder met een smalle beurs uiteraard centraal stonden.

Ter referentie liepen we langs De Olieberg: een voorbeeld van wat een huurder voor een hoge huur krijgt.

Op de zeekant is het qua locatie prachtig wonen, maar de temperatuur binnen is een aanslag op het woongenot en vraagt om een hele specifieke omgang met de woningen binnen. Een en ander bleek te maken te hebben met een aanbouw van na de opleveringsdatum. De weeromstandigheden buiten maken ook dat dit soort panden en hun onderhoud goed moeten worden besproken. Ook de Reepstraat gaf een goed voorbeeld van hoe weeromstandigheden (zout en wind) inwerken op de buitenkant van de woningen. In Scheveningen zijn veel douches in voormalige kasten gebouwd. We zijn in diverse woningen geweest waar milde schimmel- en vochtproblemen waren. Ook hebben we diverse onderhoudsdiensten opgezocht en met hen gesproken over hun werk in de wijk en constateringen. Zo was er sprake van een kleine instorting van een portiek in de Reepstraat.

Ook bezochten we Hoog Lindoduin (van Vestia) én vergeleken we het aanzicht en onderhoud met Laag Lindoduin (van Staedion). We vinden het belangrijk dat wij onze constateringen niet alleen bespreken, maar ook laten zien. Het voorbeeld sprak voor zich.
Niet op de kaart zichtbaar maar wel bezocht was het Vissershof. Dit is een kleinschalig wooncomplex dat perfect geschikt is voor alleenstaande huurders van alle leeftijden, belangrijk woonaanbod om te houden dus. De hoogte van de huur echter en de verschillen tussen huren (tussen 250 EUR en 560 EUR voor een hele kleine woning) waren onderwerp van gesprek.

Tot slot bezochten we de straat Kolenwagenslag, waar sprake is van twee woningen met ernstige en langdurige schimmelproblematiek. De heren van onderhoud zijn hier lang binnen geweest en hebben naast gesprekken met de bewoners ook mogelijke oplossingen doorgenomen.

Daarom is een schouw belangrijk

We vinden het belangrijk dat Vestia-directie en bestuur ook goed weten voor welke woningen en huurders zij werken en hoe het leven er in wijken uit kan zien. Uit de gesprekken met huurders en eigen onderhoudsdiensten op de vloer, maar ook uit de door ons aangedragen thema’s, zijn actie- en bespreekpunten geformuleerd door de directie Onderhoud. Met dit gesprek stoppen we nooit, maar we hebben ons gesprek over woonkwaliteit nu verkleind tot 3 belangrijke vraagstukken waar we mee verder gaan:

  • Duurzaamheid, wooncomfort en betaalbaarheid
  • Basiskwaliteit en betaalbaarheid
  • Aanzicht en onderhoud

In samenwerking met andere Delftse huurdersorganisaties organiseren wij dit jaar ook nog een schouw door Delft waarbij gemeente en Vestia uitgenodigd zijn.

 

Tags: , , , , , , ,

De mening van Delftenaren, Zoetermeerders, Hagenaren, Westlanders en Rotterdammers

De eerste ronde huurdersraadplegingen zit er weer op. Wat bleek en wat doen wij met de uitkomsten?

Algemeen: opvallend!

  • Allereerst horen we bij alle raadplegingen duidelijk twee van onze speerpunten bevestigd:
    Het verhelpen van reparaties laat te wensen over en Vestia belt of mailt niet terug binnen de (door hen aangegeven) termijn
  • Bij serieuze huurproblemen ervaren huurders dat Vestia zich niet sociaal opstelt
    Een duidelijk signaal!

Daarnaast vroegen we overal aan huurders naar hun verwachtingen ten aanzien van zorg en wonen. Omdat verzorgingstehuizen sluiten, moeten woningcorporaties, gemeenten en huurders zelf oplossingen vinden voor veilig en prettig langer thuis wonen. We hebben een eerste inventarisatie gemaakt die als basis geldt voor onze positiebepaling langer thuis waar onze nieuwe werkgroep zorg en wonen mee aan de slag gaat.

We stelden alle huurders dezelfde vragen, gaven tips voor servicekosten en boden actief een gratis adviesgesprek door een Energiecoach voor in het najaar aan.

Den Haag

In het Zuiderstrandtheater kwam weer een nieuwe groep huurders met hun vragen en hun ervaringen. We vinden het positief dat we telkens nieuwe gezichten trekken, jong en oud.
De vragen gingen over: het huurrecht bij overlastsituaties, moeilijke servicekostenproblemen en meer persoonlijke zaken. Die behandelden we ter plekke of per mail achteraf.
Uit de stellingen bleek:

  • Huurders vinden vooral dat zittende huurders zouden moeten worden ontzien bij huurverhoging. Dat betekent dat de huren voor nieuwe huurders relatief duurder worden.
  • De helft van de huurders vond de ontwikkeling van woningruil als optie om aan een woning te komen positief.

Rotterdam

Bij de raadpleging in Ahoy, onder leiding van Joop van der Hor, was een forse afvaardiging uit met name Rotterdam-Zuid aanwezig, waar ook vele van de twintigduizend Vestia-huurwoningen staan. Volgende keer zoeken we een passende locatie in Rotterdam-Noord om ook degenen die aan de andere kant van de Maas wonen dicht bij huis in staat te stellen hun stem te laten horen!
Wat bleek? Behalve onrust vanwege de Woonvisie en welk effect het op huurders persoonlijk kan hebben, is er ook behoorlijk wat “last” van steeds meer huurders die dicht bij elkaar wonen en om diverse redenen overlast veroorzaken. Tegenover woningruil als optie om aan een nieuwe/beter passende woning te komen, staan huurders uit Rotterdam niet zo positief. Vanwege alle belemmeringen blijven ze liever in hun huidige huurwoning, ook al voldoet deze niet helemaal. Ten aanzien van het onderhoud geven de Rotterdammers duidelijk aan dat ze gewoon serieus genomen zouden willen worden en dat dat mist bij Vestia de afgelopen jaren.

Westland

Huurders uit het Westland zijn vaak in een bewonerscommissie georganiseerd, een positief signaal! Uit het Westland kwam één overduidelijk signaal over het woonklimaat: de overlast is daar toegenomen en hoewel de gemeente veel programma’s en aanpakken heeft, lijkt de Vestia-aanpak (de eerste stap) niet te worden ingezet of te werken. Een duidelijk signaal voor onze Werkgroep Westland voor het gesprek met Vestia en bij prestatieafspraken!
Dan speelt in het Westland ook het probleem van de doorrekening van de huismeesters. Wij hebben geïnformeerd over de stand van zaken voor zover bij ons bekend. We gaan hier mee aan de slag.

Zoetermeer

Ook in Zoetermeer zijn (actieve) huurders bij elkaar gekomen om te praten over verschillende onderwerpen. Zo is gebleken dat het zelf organiseren van schoonmaak in het wooncomplex een interessante optie is. Een vraag die wel opkomt is: hoe kan er dan goed gecontroleerd worden dat ieder zijn steentje bijdraagt? Daarnaast kwam duidelijk naar voren dat er zorgen zijn als het gaat om het langer, zelfstandig thuis blijven wonen van ouderen. Veel woningen zijn prima om ouder in te worden, maar in het complex mag er wel wat veranderen. Eén lift in een complex is krap, wat als die ene lift uitvalt of als er onderhoud gepleegd moet worden? Ook wordt er aangekaart dat het verstandig is om elektrisch koken te introduceren in plaats van het koken op gas. Voor degenen die nu nog in een eengezinswoning wonen is woningruil wellicht een goede optie.
De thema’s waarvan de aanwezigen hebben aangegeven dat zij die het meest belangrijk vinden zijn geïnventariseerd en meegenomen in het gesprek over prestatieafspraken.

Delft

In Delft organiseerden we een digitale raadpleging met de volgende vragen met een topopbrengst: 23% van de Vestia-huurders in het e-mailpanel reageerden!

Wij hebben de uitkomsten al gepresenteerd bij de gemeente in een themasessie over woningkwaliteit. Die sessies resulteren in betere prestatieafspraken over hoe het komende jaar de woonafspraken vorm moeten krijgen. Daarnaast organiseren we in het najaar een nieuwe schouw, waarbij we gemeente én meerdere woningcorporaties op sleeptouw nemen om te kijken naar woonomgevingen, onderhoud van de buitenruimte, onderhoud van de woningen en algehele leefkwaliteit.

De uitkomsten waren:

  • Huurders vinden Delft aan de ene kant compact, gezellig en groen en aan de andere kant rommelig met parkeerproblematiek en bereikbaarheidsproblemen.
  • Het wonen bij Vestia waarderen huurders gematigd positief. De kwaliteit-prijsverhouding loopt namelijk steeds terug en het onderhoud is niet goed, maar het eigen huis is wel fijn.

Erg opvallend is, dat huurders vooral vinden dat hun woonomgeving er mettertijd slechter uit is gaan zien. Het gaat de Delftse huurders dus om: verfbeurten, schoonmaak, algenaanslag, schone straten en aanpak groenonderhoud. Dit is een duidelijk signaal waar zowel Vestia als de gemeente mee aan de slag kunnen in onze optiek. Om deze leerpunten te versterken gaan we de huurders benaderen die aangaven dat zij vinden dat hun huis geschikt is voor een schouw. Uiteraard stippelen we een mooie route uit voor een volledig beeld van de woningen in Delft.

 

Tags: , , , , , , , , ,

Succes: Onterecht betaald voor tuinonderhoud = geld terug

Een aantal huurders heeft onterecht betaald voor tuinonderhoud. Zij krijgen een brief van Vestia waarnaar wordt verwezen met een afspraak met de Huurdersraad: deze huurders krijgen automatisch hun bijdrage aan het tuinonderhoud van de afgelopen twee jaar terug van Vestia.

Uiteraard zijn we blij met dit resultaat. Het is een goede zaak dat Vestia zelf ook naloopt waar zij mogelijk onterecht servicekosten in rekening brengen, in navolging van onze jarenlange aandacht voor dit onderwerp.

Achtergrond

Voor “open tuinen”, “daktuinen” zonder toegangsmogelijkheid en andere “kijktuinen” hoeven huurders niet te betalen, maar voor “gesloten tuinen” mag Vestia een bijdrage in rekening brengen. Het gaat hier alleen om onderhoud, de aanleg van de tuinen is een exclusieve rekening voor Vestia. Tenzij een bewonerscommissie specifieke wensen inbracht en de huurders hiermee instemden. Of een tuin gesloten of open is, is moeilijk vast te stellen. Kijk maar mee naar een willekeurige luchtfoto van Den Haag, als dit allemaal Vestia-huurhuizen zouden zijn, dan… (klik voor een vergroting!)

Klik voor volledig scherm! Als dit allemaal huurhuizen zouden zijn van Vestia, dan…

Open eindje

De vraag blijft: wat gaat er gebeuren met de tuinen die tot nu toe gratis werden aangeboden maar waarvoor Vestia de huurder geld kan vragen? We voeren hierover nog gesprek met Vestia, maar uiteindelijk gaan huurders zelf over de servicekosten en zullen en kunnen wij dus niets beslissen, we behartigen slechts de belangen van betrokkenen.

 

Kortom: goed nieuws voor een aantal huurders uit heel Nederland!

Tags: , ,

Uitnodiging: huurdersraadpleging Westland op 8 juni 2017

Woon jij in een Vestia woning? Wat heb jij de Huurdersraad te zeggen over leefbaarheid, onderhoud en je energierekening? Wij bereiden stellingen voor, help jij ons jouw belang te behartigen? Kom ook!

Wanneer: donderdag 8 juni om 20.00 uur (inloop 19.30 uur)

Waar: Vitis Welzijn Hof van Heden, Dijkweg 20, Naaldwijk

Wie: Vestia-huurders en bewonerscommissies uit het Westland

Programma: inloop en welkom, kennismaking, bruikbare kennis en reageren op stellingen.

Voor aanmelden kun je gebruik maken van onderstaand formulier, want vol = vol.

Aanmeldingen Westlandse Huurdersraadpleging 25 juni 2020

Tags: , ,

Praat mee: opinie duurzaamheid (inclusief standpunt collega-huurdersorganisatie)

Onze collega-huurdersorganisatie van Haag Wonen (de Bewonersraad) stuurde ons en vele andere partijen een opiniestuk over duurzaamheid. Vele thema’s worden benoemd: duurzaamheid als doel op zich, woonlasten, wooncomfort, maar vooral de vraag: wie betaalt verduurzaming? De Bewonersraad zegt: laat huurders niet voor investeringen opdraaien.

 

Lees gerust het opiniestuk door op de pdf hiernaast te klikken > Opinie Bewonersraad Haag Wonen inzake duurzaamheid

Wij benaderen duurzaamheid iets anders. Onlangs kwam nog in het nieuws dat vooral de laagste inkomens veel voor de “energietransitie” betalen. Dat lijkt ons zeker niet de bedoeling, de sociale huurders is een groep met veelal lage inkomens.

Als huurdersorganisatie zijn we er niet om aan te geven hoe de klimaatdoelstelling gehaald moet worden , maar wel hoe en of huurders daar wel of juist niet aan bij willen dragen.

 

Uit onze raadplegingen komt naar voren:

  1. Een deel van de huurders kan simpelweg niet meer huur betalen. Linksom of rechtsom zijn ze dus niet voor ingrepen die woonlasten beïnvloeden en wel voor ingrepen die de woonlasten (gegarandeerd) verlagen.
  2. Er zijn veel kwaliteitsverschillen tussen Vestia-woningen. Dat maakt dat de ene huurder meer open staat voor duurzaamheid dan de ander. Want als het dak regelmatig lekt en gemaakt moet worden, dan zijn zonnepanelen niet zo welkom. We komen daar achter omdat in Zoetermeer, waar redelijk goede en nieuwe woningen staan, huurders veel meer positief zijn over duurzaamheid “op zichzelf”, dan in Den Haag Zuid-West, waar veel meer oudere woningen staan. Daar zijn andere verduurzaamingrepen belangrijk en die mogen niet altijd in rekening worden gebracht, zoals: het realiseren van een beter binnenklimaat zonder tocht, minder risico op schimmelvorming en natuurlijk geluids/geurisolatie van de vloer. Resumerend: wooncomfort staat op de prioriteitenlijst vaak hoger dan duurzaamheid. Wooncomfort en technische kwaliteit van de woning, is een voorwaarde voor draagvlak voor duurzaamheid.
  3. Dan is er nog een groep huurders die zeker interesse heeft voor verduurzaming. Eigen initiatief popt wel eens op: personen die LED-verlichting willen in algemene ruimten, zonnepanelen willen installeren, zelf hun woning willen isoleren. Belangrijk is dat zij dit gewoon mogen doen, maar in de praktijk lopen ze wel eens tegen weerstand en onmogelijkheden aan. Voor ons reden om hierover in gesprek te gaan met Vestia.

Daarnaast is bewezen dat een comfortabelere woning uitnodigt tot meer verbruik. Verduurzaming van woningen is dus niet klimaatvriendelijk, de huurder blijft cruciaal. Met andere woorden: we willen ook heel graag dat in een aanpak voor Vestia-woningen, uitleg over de woning en besparing op de energierekening, centraal komt te staan.

 

Wat doen wij met deze kennis?

Wij hebben een werkgroep Energie. Binnenkort krijgen we een adviesaanvraag over de duurzaamheidsvisie van Vestia. Die gaan we behandelen en zo oefenen we er invloed op uit. We zijn ook heel benieuwd naar de investeringsbegroting van Vestia, en de verhouding tussen geld besteden aan en investeren in reparaties, regulier en achterstallig onderhoud, levensduurverlenging en woningverbetering. De belangen van huurders moeten we afwegen, want Vestia zal voor een deel beslissingen afwegen op basis van financiën en rendement. Daarnaast vraagt elke gemeente waar prestatieafspraken mee wordt gemaakt aan Vestia in hun bieding aan te geven wat de bijdrage aan duurzaamheid wordt. Uiteraard proberen we in de driepartijen-trajecten de verduurzaming per stad zo te beïnvloeden dat de rekening niet nadelig uitpakt voor de betaal- en beschikbaarheid van het wonen in die regio. En als laatste: wij hebben energiecoaches opgeleid, die mede-huurders graag adviseren over wat er (technisch) mogelijk is aan gedragsverandering, woningverbetering en/of andere ingrepen om het wonen prettiger en betaalbaarder te maken.

 

Wat kun je zelf doen?

Is er een bewonerscommissie? Dan is het een uitstekend idee om in je pand na te denken met Vestia over verduurzaming. Je kunt altijd gratis advies van een energiecoach vragen. Met en door hen leren we beter, ook in gesprek met Vestia, waar de schoen precies wringt als het gaat over het spanningsveld van betaalbaarheid versus wooncomfort versus duurzaamheid. Door de inzet van die gratis adviezen, worden er dus dingen duidelijk en mogelijk.

 

Wat is jouw mening over duurzaamheid?

 

 

Tags: ,

Vijfpunts samenvatting van jaarverslag 2016

Ben je benieuwd naar wat we allemaal gedaan hebben in 2016? Hieronder worden enkele belangrijke punten samengevat, maar je kunt natuurlijk ook het hele verslag lezen .

 

Bezoekers komen uit allerlei gemeenten, dichtbij en ver weg, maar hebben twee eigenschappen gemeen: ze zijn Vestia-huurder en nieuwsgierig om hun woonervaring te delen

1 Wij hebben een Huurdersdag georganiseerd, alle Vestia-huurders waren uitgenodigd. In totaal hebben we 250 bezoekers ontvangen in de Fokker Terminal in Den Haag en was er interactie met 3 wethouders, de bestuurders en het management van Vestia en uiteraard geven wij, vanuit het huurdersperspectief, workshops. Daar is een verslag van. Ook was er in Zoetermeer en het Westland een huurdersraadpleging.

Cees (voorzitter Huurdersraad), Arjan Schakenbos (bestuurder Vestia) en Joris Wijsmuller (wethouder Den Haag) in gesprek met elkaar en luisterend naar (mede-)huurders

 

2 Als voorloper van één sociaal statuut voor alle huurders werkten we aan twee sociale plannen waar huurders die geconfronteerd worden met een serieuze ongemakssituatie op kunnen rekenen. Het betreft: de asbestrenovatie in Prikkorf/Botreep en de renovatie van Lindoduin, waar huurders een terugkeergarantie hebben gekregen.

 

3 Westland, Delft, Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer: daar maakten we tripartite prestatieafspraken, met huurdersbetrokkenheid. Een start voor een langduriger samenwerking tussen gemeente, Vestia en huurders lokaal. Soms was het moeilijk: In Rotterdam lagen de gesprekken enigszins in de schaduw van het woonreferendum en in Zoetermeer is er op enkele onderwerpen geen overeenstemming bereikt omdat Vestia te veel betaalbare woningen in huurprijs zal verhogen. Daar tegenover staat: in Rotterdam spraken we een sociaal statuut af (procesafspraak) en dat is weer een hele positieve afspraak.

 

© Istock

4 Vorig jaar zijn we begonnen met het versturen van nieuwsbrieven. Na elke nieuwsbrief ontvangen we veel positieve reacties, maar ook veel vragen. Natuurlijk kunnen huurders bij ons terecht met vragen over hun rechten, we horen veel positieve geluiden en sturen een aantal mensen met succes door naar de geschillencommissie. Ook hebben we aandacht besteed aan cursussen. Zo bereikten we fysiek en digitaal honderden huurders. Ons aanbod staat hier online en kijk eens bij antwoorden op veelgestelde vragen.

 

Ook zijn er grote stappen gemaakt in het hersteltraject van de teveel geïnde schoonmaakkosten in Hilledijk, Rotterdam. Zo’n 14.000 huishoudens betaalden te veel aan schoonmaak. Dat is onder ons toeziend oog grotendeels hersteld, wij gaan er nog even mee door.

 

5 Ook intern hebben we niet stil gezeten:

  • Eind 2016 is er een voltallig bestuur met afgevaardigden uit Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. Karin en John zijn in het tweede deel van het jaar voorgedragen door de Algemene Raad en benoemd tot bestuurslid.
  • Het bureau met professionele ondersteuning is verdriedubbeld van 1, naar 3, medewerkers. Zij werken voor en worden aangestuurd door het bureau.
  • Onze Algemene Raad met representatieve leden uit heel Nederland is een feit. We zijn erg trots dat we zo veel (nieuwe) en vooral enthousiaste vrijwilligers aan ons konden binden.

 

Benieuwd naar wat er in 2017 op de planning staat? Dat kun je hier teruglezen. Wil je graag het hele jaarverslag lezen? Dat kan hier.

 

Het jaarverslag is op 27 maart 2017 door de Algemene Raad van de Huurdersraad Vestia goedgekeurd.

Tags: ,