Vijfpunts samenvatting van jaarverslag 2016

Ben je benieuwd naar wat we allemaal gedaan hebben in 2016? Hieronder worden enkele belangrijke punten samengevat, maar je kunt natuurlijk ook het hele verslag lezen .

 

Bezoekers komen uit allerlei gemeenten, dichtbij en ver weg, maar hebben twee eigenschappen gemeen: ze zijn Vestia-huurder en nieuwsgierig om hun woonervaring te delen

1 Wij hebben een Huurdersdag georganiseerd, alle Vestia-huurders waren uitgenodigd. In totaal hebben we 250 bezoekers ontvangen in de Fokker Terminal in Den Haag en was er interactie met 3 wethouders, de bestuurders en het management van Vestia en uiteraard geven wij, vanuit het huurdersperspectief, workshops. Daar is een verslag van. Ook was er in Zoetermeer en het Westland een huurdersraadpleging.

Cees (voorzitter Huurdersraad), Arjan Schakenbos (bestuurder Vestia) en Joris Wijsmuller (wethouder Den Haag) in gesprek met elkaar en luisterend naar (mede-)huurders

 

2 Als voorloper van één sociaal statuut voor alle huurders werkten we aan twee sociale plannen waar huurders die geconfronteerd worden met een serieuze ongemakssituatie op kunnen rekenen. Het betreft: de asbestrenovatie in Prikkorf/Botreep en de renovatie van Lindoduin, waar huurders een terugkeergarantie hebben gekregen.

 

3 Westland, Delft, Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer: daar maakten we tripartite prestatieafspraken, met huurdersbetrokkenheid. Een start voor een langduriger samenwerking tussen gemeente, Vestia en huurders lokaal. Soms was het moeilijk: In Rotterdam lagen de gesprekken enigszins in de schaduw van het woonreferendum en in Zoetermeer is er op enkele onderwerpen geen overeenstemming bereikt omdat Vestia te veel betaalbare woningen in huurprijs zal verhogen. Daar tegenover staat: in Rotterdam spraken we een sociaal statuut af (procesafspraak) en dat is weer een hele positieve afspraak.

 

© Istock

4 Vorig jaar zijn we begonnen met het versturen van nieuwsbrieven. Na elke nieuwsbrief ontvangen we veel positieve reacties, maar ook veel vragen. Natuurlijk kunnen huurders bij ons terecht met vragen over hun rechten, we horen veel positieve geluiden en sturen een aantal mensen met succes door naar de geschillencommissie. Ook hebben we aandacht besteed aan cursussen. Zo bereikten we fysiek en digitaal honderden huurders. Ons aanbod staat hier online en kijk eens bij antwoorden op veelgestelde vragen.

 

Ook zijn er grote stappen gemaakt in het hersteltraject van de teveel geïnde schoonmaakkosten in Hilledijk, Rotterdam. Zo’n 14.000 huishoudens betaalden te veel aan schoonmaak. Dat is onder ons toeziend oog grotendeels hersteld, wij gaan er nog even mee door.

 

5 Ook intern hebben we niet stil gezeten:

  • Eind 2016 is er een voltallig bestuur met afgevaardigden uit Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. Karin en John zijn in het tweede deel van het jaar voorgedragen door de Algemene Raad en benoemd tot bestuurslid.
  • Het bureau met professionele ondersteuning is verdriedubbeld van 1, naar 3, medewerkers. Zij werken voor en worden aangestuurd door het bureau.
  • Onze Algemene Raad met representatieve leden uit heel Nederland is een feit. We zijn erg trots dat we zo veel (nieuwe) en vooral enthousiaste vrijwilligers aan ons konden binden.

 

Benieuwd naar wat er in 2017 op de planning staat? Dat kun je hier teruglezen. Wil je graag het hele jaarverslag lezen? Dat kan hier.

 

Het jaarverslag is op 27 maart 2017 door de Algemene Raad van de Huurdersraad Vestia goedgekeurd.

Tags: ,