Schouw in Delft mooie start, vervolgaanpak hard nodig

Dankzij actieve bewoners gered van de sloop in een groene omgeving

Het weer voor de schouw was prachtig. De zon scheen volop. Iedereen had er zin in. Vertegenwoordigers van de woningcorporaties Vidomes, Vestia en Wooninvest en de afdeling Wonen van de Gemeente Delft trokken per fiets samen met vertegenwoordigers van de Huurdersraad van Vidomes en Vestia de wijken in. Het was de eerste keer dat we zoiets zo gezamenlijk aanpakten.
We zagen woningen, die als onderdeel van de oplossing van de woningnood tijdelijk gebouwd waren in de jaren 60 van de vorige eeuw. Nu ze staan er nog steeds en al zijn enkele woningen klein, ze voldoen nog altijd in een behoefte. Huizen met een tuin zijn zelfs doorgetrokken naar vrije sectorwoningen. Duidelijk is dat verzorgd groen mensen gelukkig maakt.
Dit bezoek werd gevolgd door het bekijken van een appartementen-complex van Vidomes, dat op de planning stond van sloop. Het voldeed niet meer aan de eisen. Nu na een grondige renovatie voldoen ze dat meer dan ooit. Er is nauwelijks verloop. Zo zie je maar hoe voorzichtig je met zijn met sloop. Het energielabel is zelfs opgevoerd naar B.

Ruimte en groen hebben een positief effect op wonen rondom de Professor Evertslaan

De mensen in de van Assendelftstraat hebben het veel slechter getroffen. Goedkope huur van ca 300 euro. Dat is fijn. Het energielabel is echter G, dus geen echte isolatie. Onderhoud beperkt onderhoud tot het hoogst-noodzakelijke niveau, met je achterwoning direct grenzend aan een herrie-makende en vervuilende snelweg. Het gevolg van maar steeds uitstellen

Nog steeds een geiser in de Assendelftstraat

wat met deze woningen te doen. De dreiging is groot dat er helemaal niets meer wordt gedaan aan de woningen, omdat de investeringen volgens de deskundigen enorm zijn. Je zult er maar wonen. Weer overgeslagen worden in een slechtere woning in een vervuilende omgeving. Dit punt gaan we oppakken bij Vestia. De positieve gevolgen van groen op de leefbaarheid werd nog eens duidelijk in de buurt van de ….. straat. Flinke ruimte tussen de woonblokken geeft het gevoel te beschikken over een wijkparkje. Extra positief is het hier volgens de deskundigen van de woningcorporaties dat er verschillende niveaus van achtergrond en inkomen samenleven. Dat voorkomt eenzijdige wijken.

Op een andere plaats was er sprake van het bezit van drie woningcorporaties en particulier bezit. Hier werd duidelijk dat onderhoud bemoeilijkt wordt als een blok verdeeld is over gemeenschappelijk bezit en die van particulieren. Een draagmuur houdt niet op de grens van twee woningen op en voor isolatie heb je te maken met doorlopende muren.

Gelukkig geen anonimiteit

Tot slot het succes van een mooi 55+-pluscomplex kunnen zien. Hier werd duidelijk dat wonen meer is dan een woning. Hoe bereikbaar zijn de noodzakelijke voorzieningen ?
Al met al was het een goede schouw.

Alle aanwezigen stemden volop in met het voorstel van de Huurdersraad van Vestia nog en dergelijke schouw te organiseren binnen afzienbare tijd.
“Met beelden en ervaringen van deze twee schouwen willen we een direct contact opbouwen door in gesprek te gaan met huurders, aldus Jenny Wijnmaalen. Aan de hand van stellingen willen we een echt gesprek met huurders organiseren. Nu was het teveel van buitenaf naar binnen kijken. Elke deelnemende woningcorporatie en de gemeente Delft hebben hun medewerking toegezegd”, besluit Jenny Wijnmaalen van de Huurdersraad Vestia.

Volg de ontwikkelingen in Delft via de website. Vragen, ideeen en voorstellen voor een schouw of een gesprek, benadert u dan de Huurdersraad Vestia, info@huurdersraadvestia.nl of 085 0160105.

Jenny Wijnmaalen, vertegenwoordigster van de Huurdersraad op bezoek bij huurster

Verdiend mooi afscheid van Huurdersraad Vestia voor Laurette Vermeulen

Laurette kijkt terug op ruim 4 jaar hard en succesvol werken voor De       Huurdersraad

Mensen maken het verschil. Laurette Vermeulen krijgt een verdiend afscheid.

Mensen maken het werk en zorgen voor het resultaat. Zo is het ook voor De Huurdersraad Vestia.
Onze beleidsmedewerkster Laurette Vermeulen heeft bij de opbouw van De Huurdersraad een zeer belangrijke rol gespeeld.
Zij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de huidige resultaten en successen.

Haar inzet, deskundigheid en volhouden zijn opvallende kenmerken van haar geweest.

Na 4,5 jaar hard werken voor de Huurdersraad Vestia is zij ingegaan op het benutten
van een kans om aan het werk te gaan bij Wooninvest als bestuurssecretaris.

Dat heeft zij verdiend. Wij zullen haar missen. Als deskundige en als mens.

We hebben Laurette een mooi afscheid kunnen aanbieden.
Met veel aanwezigen van Vestia en van huurders, actief als vrijwilliger.
Laurette, succes met alles en bedankt !. We ontmoeten elkaar zeker weer in de toekomst.

Scootmobiel parkeren in de woonkamer

Mevrouw Bijl en haar in haar woonkamer geparkeerde scootmobiel

Vuile wielen in de woonkamer

Langer thuis wonen. Ook met scootmobiel. 

We hebben er de mond vol van. Oudere mensen moeten langer thuis kunnen blijven wonen. Voorzieningen in het huis aanbrengen om dat mogelijk te maken. Dat zijn de bekende reacties.
De praktijk is veelal anders. Zo ook voor mevrouw Bijl.

Zij woont 8 hoog in een mooie flat in Zoetermeer. Een plaats voor haar te parkeren scoot-mobiel is er niet. Nou ja, de ruimte is er wel in de gezamenlijke hal op de 8e. Het mag niet van de verhuurder Vestia. Voor mevrouw Bijl dan, want een buurvrouw mag het gelukkig wel.
Een plaatje geeft meer aan dan 1000 woorden. Bekijk het filmpje. En zie welke vaardigheden mevrouw Bijl moet gebruiken om in haar woning te kunnen blijven wonen.

De Huurdersraad is via een werkgroep Zorg en Wonen actief om met voorstellen naar Vestia te komen om huurders langer thuis te kunnen laten blijven wonen. Heeft u ervaringen en praktijkvoorbeelden, laat het ons weten : info@huurdersraadvestia.nl
Meedoen ?  Heel graag !. 085 0160105

Bekijk het filmpje met mevrouw Bijl.

 

 

Tags:

Een actieve bewonerscommissie, onmisbaar in het versterken van je woongenot ! Bewoners Heerenbeek komen met prachtig initiatief.

De bewonerscommissie

Voor de één een groep bestaande uit vergadertijgers.
Voor de ander onmisbaar om de leefbaarheid hoog te houden in de directe woonomgeving.

De bewonerscommissie aan de Langenhorst/Oldegaarde, Rotterdam Zuid  toont het laatste aan. Alsof het allemaal niets is hebben zij een plan uitgewerkt
met een heuse architect.

Het plan voorziet in een aparte ontmoetings- en spelruimte.
De keuken gaat in gebruik als maaltijden- en kookservice. Eten staat immers garant voor sociale ontmoeting.
Het plan voorziet zelfs in het tegengaan van hangjongeren
door een slimme bouwaanpassing.
Er komt een heuse moestuin met een gezamenlijke tuin.
Het plan is om er door de beplanting een vlinder- en bijentuin van te maken.

“We hebben het plan samen met de bewoners opgesteld”, begint de voorzitter John de la Gordt Dillie. “Dat ging eigenlijk heel snel. Mensen hebben zoveel goede plannen in hun hoofd. En geef je de mensen ruimte dan komen de uitwerkingen vanzelf.
De betrokkenheid van bewoners  bij hun woonomgeving is groot. Logisch, want ze brengen er hun leven door”.

“We gaan het plan indienen bij fondsen om voldoende middelen te krijgen”, vervolgt hij. Met tevredenheid kijkt hij met de betrokken bewoners naar de tekeningen van de architect.
“Zonder het bestaan van een bewonerscommissie was dit plan er nooit gekomen”, zegt hij met een tevreden lach op zijn gezicht.

“We rekenen op de medewerking van Vestia en dienen met veel vertrouwen de subsidie-aanvraag in bij de gemeente”, besluit John.

 

Bestaande situatie                               Nieuwe situatie met tuin/wandelpad, terras en moestuin

Eindelijk weer droge voeten voor huurders kampen

Na 12 (!) jaar wateroverlast binnen en om de woningen aan o.a. de straat Elskamp, ligt er een plan met werkzaamheden klaar die het waterpeil zal doen zakken. Nel en Gerard en hun buren zijn opgelucht, we doen hier verslag van hun verhaal met tips voor andere huurders die met vervelende vocht-, schimmel- of grondwaterproblematiek te maken hebben.

Huurders, organiseer je en maak gebruik van de kracht van Bewonerscommissies !

Situatie Oldegaarde en omgeving

Het hoogteverschil tussen tuin en straat is hier met het blote oog waarneembaar en loopt bij de achtertuin op tot 70 cm verschil!

Toen de gemeente in 2010 de straten ophoogde, kwamen de woningen van 34 gedupeerde huishoudens veel lager te liggen dan het straatniveau. Direct leidde dit tot praktische problemen en naarmate de tijd verstreek werd het waterprobleem steeds groter.

De voorheen normale voor- en achtertuintjes raakten bijna permanent nat en vochtig, geen plant wilde meer groeien, een enkele keer bereikt het water na hevige regenval de drempels van de achterdeuren.

Maar het vocht trekt ook naar binnen. Eerst steeg het waterpeil in de kruipruimte, toen trok het vocht in de muren en in de vloer. Sommige bewoners kregen schimmel, andere overmatig veel vliegende beestjes binnen. Lapmiddelen zoals extra schoonmaken, ventileren, en vochtvreters boden niet voldoende verlichting. Bij één bewoner ontstond  kortsluiting in de meterkast. Natuurlijk trokken de bewoners regelmatig aan de bel, maar ze kregen bij Vestia en de gemeente geen voet tussen de deur.

Onder het mom “plaatjes zeggen meer dan 100 woorden”:

De kale vloer van de hal en het luik naar de kruipruimte mag niet standaard nat zijn!

Oei! Schimmel onderaan de linoleum vloer

 

 

 

 

 

 

 

 

24 april 2018: Succes! Vestia presenteert een stapsgewijze aanpak

Toen de Huurdersraad deze situatie en foto’s kreeg via de Bewonersorganisatie Zuidwijk, is er snel gebeld met de directeur Onderhoud: Deze situatie had lang genoeg geduurd. 4 Maanden later, gelukkig waren het maanden zonder hevige regenval, is het onderzoek afgerond. De werkzaamheden startten zeer binnenkort en worden na elkaar uitgevoerd. Het vocht zal steeds verder afnemen. Er wordt onder andere geboord en drainage om de woningen aangelegd. Gefaseerd in twee deelplannen.
Een resultaat dat er mag zijn en dat er niet gekomen was als de bewoners zich ook niet georganiseerd hadden in de vorm van een bewonerscommissie.

Tip: doorbreek slepende kwesties

In een ideale wereld wordt elke reparatie na 1 melding opgelost en dit is het andere uiterste. Twijfel niet te lang als je reparatiemelding blijft liggen, dien een klacht in en schaal de zaak op naar een instantie die de bevoegdheid heeft tussenbeide te komen – denk bijvoorbeeld aan de klachtenprocedure van Vestia of (extern) de Geschillencommissie of Huurcommissie.

Lees bij problemen onze Er is iets stuk, wat nu? en Er gaat iets mis! Hoe los ik het op?


Wateroverlast en vocht in de woning hoort echt niet

Er is een verschil tussen schimmel (gevolg) en wateroverlast of vochtoverlast. Wateroverlast en vochtoverlast hoort echt niet! Er zijn wel woningen die wat vochtiger zijn door de omgeving of de lokale grondwaterstand, maar dat mag nooit zo ver komen dat de ramen standaard beslaan of het vocht op muren of grond staat.

Vocht/wateroverlast kan een gebrek in de zin van het gebrekenboek van de Huurcommissie vormen. Als dat zo is, kun je huurverlaging vragen tot 60% via de Huurcommissie. Dit kan pas als je je zaak bij Vestia als gebrek bekend hebt gemaakt. De verlaging geldt totdat de overlast is weggenomen.

Je kan ook naar de Geschillencommissie gaan, die ook toetst op de kwaliteit van de dienstverlening maar niet automatisch een technische keuring in je woning doet.

Schimmel

Schimmel hoort niet in huis. Kijk op www.gezondwonen.nl voor tips over ventileren en een vochtvrije binnenklimaat. Schimmel kan ook ontstaan door een lekkage of technische oorzaak. Meld schimmel bij Vestia. Kom je er samen niet uit?

Speciaal voor huurders/huishoudens in Den Haag is er de schimmelexpert voor onafhankelijk onderzoek. Woon je ergens anders en kom je er niet uit? Dan gelden dezelfde tips als hierboven: wellicht bieden de Geschillencommissie of Huurcommissie een oplossing voor jou.

Tip: raadpleeg een energiecoach ook voor tips voor een gezond binnenklimaat

 

Tags: , , , , , , , , ,

Energiecoaches zijn er voor jou als huurder

Loek Ralan kan niet langer wachten

Rien Tuk en zijn team staan klaar om je te helpen

 Huurdersraad helpt bij het beheersen en verminderen van je energiekosten !

Praktische vragen

 De Huurdersraad heeft een groep enthousiaste vrijwilligers om jou als huurder te helpen bij het beheersen en              je energiekosten.

“We hebben de opgeleide mensen en het voorlichtingsmateriaal”, stelt Rien Tuk, ervaren energiecoach en trekker
van de werkgroep Energie”.

“We hebben duidelijke voorstellen te doen aan Vestia om de energiekosten als onderdeel van de servicekosten te helpen verminderen”, voegt Loek enthousiast toe.

De twee trekkers zijn bij elkaar geweest en er is een actieplan opgesteld. Aan de slag !

Laat deze kans als huurder of als bewonerscommissie niet voorbijgaan. Meld je nu vast aan voor een bezoek !
Meld je aan bij Petra de Hoog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Huurders Vestia Den Haag vragen om hulp bij besparen op woonlasten

Huurders Vestia Den Haag vragen om hulp bij besparen op hun woonlasten

We kijken terug op een succesvolle en levendige huurdersraadpleging in Den Haag.  Alle Vestia-huurders in Den Haag zijn daar welkom, minstens eenmaal per jaar.

Grote betrokkenheid onder de aanwezige huurders tijdens de Huurdersraadpleging

Het belang van de Bewonerscommissie

De behoefte aan informatie over de positie en recht en van huurders was groot.
Voor de meeste huurders was het nieuwe informatie dat het vormen van een bewonerscommissie een sterke en stevige positie aan de huurders geeft.

Van beide zaken gaat de Huurdersraad Vestia dan ook zeker werk maken”, aldus Cees van der Harst, de voorzitter. “Natuurlijk niet met de vorming, want daar gaat en moet Vestia bij helpen – nee, bij het enthousiasmeren én informeren van onze mede-huurders.”

Hulp bij verlaging woonlasten gevraagd

Veel belangstelling was er voor twee nieuwe vrijwilligersdiensten, die direct van invloed zijn  op de maandelijkse woonlasten: de Energiecoach en de Servicekostencoach

De Energiecoach neemt met de huurder de mogelijkheden tot energiebesparing in zijn woning en/of complex door.

De Servicekostencoach helpt de huurder bij het inzichtelijk maken en controleren van de servicekosten. “Een echte goede service, die niet alleen gaat over de kosten maar ook over de kwaliteit van de geleverde diensten. Voor servicekosten geldt: wie bepaalt, die betaalt, en dat is een heel stevige basis voor goede inspraak”, benadrukt Karin Bakker, voorzitter van de werkgroep Den Haag.

Huurders van Vestia met interesse in het inroepen van deze gratis diensten kunnen zich melden bij de Huurdersraad Vestia, info@huurdersraadvestia.nl of 085 0160105.
Mensen, die dit uitdagende vrijwilligerswerk willen leren zijn ook van harte welkom.

 

Het schiet niet op ! Een grote woning inruilen voor een passende seniorenwoning

Mildred Heskes wil kleiner wonen, hoe helpen we haar ?!

Mildred Heskes kijkt uit naar kleinere en                     passende woning

Grote woning is te bewerkelijk

Het is allemaal zo herkenbaar. Mildred Heskes wil kleiner gaan wonen. En dat lukt maar niet. Mildred woont nu ruim 20 jaar met veel plezier in een prachtige eengezinswoning, 4-kamers, woonkamer, plus drie slaapkamers boven, grote zolder waar eventueel kamers van gemaakt kunnen worden in Zoetermeer.

Mildred Heskes wil nu graag graag naar een kleinere woning. “Het is een knots van een woning” begint Mildred, mijn zoon en dochter zijn het huis uit”. “Het is voor mij veel te groot”, vervolgt zij. “Ik kan mijn grote achtertuin niet meer netjes onderhouden, het veelvuldig trappenlopen naar mijn wasmachine op zolder gaat steeds moeilijker”, benadrukt Mildred.

Op zoek naar een passende seniorenwoning

“Mijn rug heeft een ernstige vorm van slijtage en dat maakt bewegen steeds moeilijker voor mij”. “En ik kan er niet tegen dat mijn tuin er verwaarloosd bij komt te liggen”.  “Ik houd van schoon, netjes en opgeruimd”. “De grinttegels kan ik niet meer onderhouden in mijn tuin. Het schrobben is daarvan te zwaar”.

Een grote woonkamer

Al 5 jaar actief op zoek

Mildred is een actieve huurster en blijft niet stilletjes afwachten. Zij is nu 5 jaar bezig om een kleiner huis te vinden. “Mijn inschrijfperiode is nu 15 jaar”, vervolgt zij, “en dat is blijkbaar nog niet genoeg om een passend huisje te vinden”.
“Een senioren-makelaar is bij me langsgeweest. Zonder resultaat. De gemeente Zoetermeer en de Sociale Dienst gaven mij als antwoord, dat ik dan maar een traplift moet aanvragen bij het WMO-loket van de gemeente Zoetermeer”’ en “dat vind ik eigenlijk geen echte oplossing”. “Ik maak dan kosten voor de gemeenschap en het schiet natuurlijk niet op”. “Ik moet soms wel twintig keer naar de zolder”.

“Wel heb ik een paar maal gereageerd op een woning en dan ben ik te laag in de volgorde om de door mij gewenste woning te verkrijgen”, vertelt Mildred een beetje verdrietig.

Gezinnen zitten te springen om mijn woning

Het is toch wel bijzonder, dat in de huidige tijd van tekorten aan passende woningen de situatie van Mildred niet tot een oplossing kan worden gebracht.

“Er komt een prachtige 4-kamerwoning vrij met tuin !”.”Hoe blij maak je daar een gezin met jonge kinderen niet mee ?!”, “En het beleid is toch dat ouderen langer thuis moeten kunnen blijven wonen in een passende woning? “, brengt Mildred enthousiast naar voren.

Geen voorrangsverklaring; Vestia brengt de woning onder in de vrije sector

In haar ogen zou een voorrangsverklaring helpen. Daar is Mildred ook achteraan gegaan. “In een gesprek met Vestia kwam naar voren dat dit volgens de huidige regels niet mogelijk is”. “Vestia wil zodra mijn woning vrijkomt, deze uit de sociale sector halen en overhevelen naar de vrije sector of zelfs verkopen”.

Gezin is blij met deze grote woning

“En dan is er geen voorrangsverklaring   meer mogelijk. De regeling gaat ervan uit, dat de doorstroom gestimuleerd moet worden tussen sociale woningen”.
“En Vestia blokkeert dat op deze wijze”, voegt Mildred met teleurstelling in haar stem toe.

Dit vraagt om beleid !

En zo is er een patstelling ontstaan. De zaak lijkt muurvast te liggen.
Onze beleidsmedewerkster Laurette Vermeulen komt tot de conclusie dat deze situatie ongewenst is en dat hier een voor huurders positief en passend beleid voor ontwikkeld moet worden.

Kom met meer voorbeelden

Mildred wil kleiner wonen

“De situatie voor Mildred Heskes is vast niet uniek. We stellen het daarom op prijs om reacties van lezers en huurders te ontvangen. Die hebben we nodig om een goed beleid te ontwikkelen. Beleid gaat er om de praktijksituatie voor onze huurders te verbeteren”, vervolgt Laurette. “Hoe meer praktijkvoorbeelden we ontvangen, hoe meer we de positie voor onze huurders in een dergelijke situatie kunnen versterken”, vult Roel Ram aan als bestuurslid van de Huurdersraad Vestia. “En daar doen we het voor”, besluit Roel.

Aan de slag samen met Vestia en de Gemeente Zoetermeer

Terug naar de situatie van Mildred Heskes, de Huurdersraad zal contact opnemen met Vestia in hoeverre de ervaringen van Mildred overeenkomen met het door Vestia gevoerde beleid. En we gaan in contact met de senioren-makelaar van Vestia en de gemeente Zoetermeer. De gemeente Zoetermeer is immers verantwoordelijk voor het  beleid dat mensen zo lang mogelijk thuis en zelfstandig kunnen blijven wonen.

“Nieuwbouw of andere leegstaande gebouwen verbouwen in het centrum van Zoetermeer zou een goede aanpak zijn”, stelt Mildred. “Voor de jongere starters wordt dat gedaan en dat is natuurlijk goed, nog beter zou het zijn als dit ook gedaan wordt voor ons ouderen, uit Mildred als hartekreet.

We houden je op de hoogte van onze voortgang. En laat je horen met je eigen voorbeelden en ervaringen. Het vergroten van de bekendheid van dit onderwerp zal al een positieve uitwerking hebben.

Het gaat goed met ons wensenlijstje

Wij hebben een wensenlijst op onze website uitgewerkt: een greep uit de verwachtingen richting Vestia. Daarin ligt ons motto ten grondslag: dat de huurder (weer) tevreden is met Vestia. We hebben erg goed nieuws: Vestia heeft inmiddels een groot deel van de wensen voor een groot deel ingewilligd.

 

Wens № 1: open zijn op vrijdag

Op zeer korte termijn zal Vestia dit realiseren, we laten Vestia verder zelf communiceren met al onze mede-huurders over deze positieve ontwikkeling.

 

Wens № 2: de basiskwaliteit omschrijven

Nu de basiskwaliteit er is, hebben we een document om een goed gesprek over te hebben. Belangrijk is dat Vestia, en dat bleek ook uit een recente uitspraak van de Geschillencommissie, de basiskwaliteit transparant en inzichtelijk maakt. We denken aan plaatsing van de normen op de Vestia-website of achter de inlog, dat wordt een nieuwe wens.

 

Wens № 3: geen vrij hoeven te nemen voor reparaties

De Geschillencommissie heeft al diverse keren opmerkingen gemaakt over zaken waarbij huurders herhaaldelijk thuis (van werk) moesten blijven voor reparaties die niet in één keer werden opgelost. Super vervelend! Huurders kunnen heel beperkt al zelf een reparatie inplannen, maar meer afstemming is nog niet geregeld. Een kans die we met Vestia blijven bespreken.

 

Wens № 4: garantie veiligheid- en mobiliteit ouderen Wens №5: werk aan doorstroming

We hebben deze wensenlijst al uitgewerkt in een memo en ook een bespreekpuntenmemo “inzet Vestia” retour gekregen. Beleid voor huurders op leeftijd moet met gemeenten worden afgestemd, deze inzet zal dus ook landen in prestatieafspraken tussen gemeenten, Vestia en de Huurdersraad. We zijn dus hard op weg om deze wens te realiseren!

 

We hebben nog meer wensen over uiteenlopende onderwerpen. Die staan bijvoorbeeld in onze adviezen en in ons jaarplan. Onze standpunten komen tot stand door heel regelmatig huurdersraadplegingen te doen, de Huurdersdag te organiseren, enquêtes te mailen en natuurlijk via onze actieve huurders (bijvoorbeeld werkgroepen en de Algemene Raad).

Tags: , , ,

Federatie Huurders Vestia Hoogvliet, een zeer actieve werkgroep met oog voor de belangen van de huurders

Huurders spreken mee

 

 

Al sinds 2000 actief

In Hoogvliet zet een actieve werkgroep zich in voor de huurders van Vestia. Begonnen zij in 2000 met de huurders van Hoogvliet, in 2018 zetten zij zich bovendien in voor de huurders van de Vestia-woningen in Maassluis, Barendrecht en Brielle. “Feitelijk is ons werkgebied uitgebreid tot de Vestia-huurders in het Rijnmondgebied”, vertelt Els Kamminga. Els is de voorzitter van de werkgroep en is ook lid van de Algemene Raad van de Huurdersraad Vestia. “Dankzij de samenwerking met de Huurdersraad versterken we de positie van onze huurders aanmerkelijk” zegt Els.

Elke woensdagochtend spreekuur

Spreekuur, zegt het voort

“We organiseren wekelijks elke woensdagochtend een uitgebreid spreekuur vanuit onze locatie aan de Werplijn 16 in Hoogvliet”, vervolgt secretaris  Dick Hijman. “We zetten ons ook in om de ruim 16 bewonerscommissies in dit werkgebied actief te steunen”. “Dat doen we door regelmatig overleg te voeren met vertegenwoordigers van Bewonerscommissies om vragen, knelpunten en kansen met elkaar uit te wisselen”, stelt Julia Bolander, lid van de werkgroep. “Zo versterken we met elkaar de positie naar Vestia”, vult penningmeester Nico Beijer aan.
“En we leveren ondersteuning in de vorm van kennis over asbestsanering, grote renovaties”. vervolgt Dick. Trots melden Julia en Dick in koor dat de werkgroep ook gespreksleiders en notulisten leveren aan Bewonerscommissies.

Besparen op energielasten

Hans Koudstaal is zelf ook voorzitter van de bewonerscommissie in zijn buurt vlak bij het RET-station Zalmplaat. “We zetten ons nu in voor de oplossing van een verschil van inzicht tussen Vestia en de gemeente over het onderhoud van een gemeenschappelijke groenstrook”, vertelt hij met veel betrokkenheid. “Het moet voor de huurder een net gebied blijven, daar gaat het ons om”.
Na afloop laat hij met trots de resultaten zien van het werk van deze werkgroep in zijn buurt.

Bewonerscommissies zijn belangrijk en hebben rechten

Yolanda van Wingaarden heeft een juridische achtergrond en die komt in dit werk goed van pas. “Bewonerscommissies hebben wettelijke bevoegdheden”. “Ze hebben zowel advies- als instemmingsrecht”. “Bewonerscommissies hebben het recht om op alle zaken rond het wonen advies uit te brengen aan Vestia”. Vestia moet dan binnen gestelde termijnen reageren en een antwoord geven op de vraag van wat ze gaan doen met dit advies”. “Over servicekosten is er zelfs een instemmingsrecht”. “En daar kunnen we de huurders nu ook actief mee helpen, doordat Els Kamminga onlangs is opgeleid tot Servicecoach”, brengt Dick in. “Laat de huurders gebruik maken van deze mooie kans om niet te veel te betalen aan Servicekosten”, roept Julia.
“En we hebben ook een opgeleide Energie-coach in de persoon van Cok Beckers”verklaart Els enthousiast. “Zo helpen we huurders echt bij het vinden van de mogelijkheden om te besparen op hun energielasten”, meldt Nico Beijer.

Yolanda Wingaarden gaat een actieve rol spelen in de Participatie-parade van 1 september 2018. Zij ziet zo mogelijkheden om het aantal vrijwilligers te vergroten. En ze is blij met de toezegging vanuit de Huurdersraad Vestia dat daarbij actieve ondersteuning zal worden gegeven.

Bereik iets waar u trots op bent

Doe mee en bereik iets waar u trost op zult zijn

En als u dit leest, denk dan even na over waar u sterk in bent en waar u enthousiast van wordt. En zie wat het resultaat is van belangrijk vrijwilligerswerk. De leden van de werkgroep Hoogvliet zullen het beamen. Zeker dat u een leuke en spannende vrijwilligerstaak zult vinden bij de werkgroep of elders bij de Huurdersraad. Een vrijblijvend en boeiend gesprek kunt u tegemoet zien. Bel met 085 0160 105 of mail naar info@huurdersraadvestia.nl.

 

 

Tags: , , , ,