Uitnodiging: huurdersraadpleging Rotterdam op 11 mei 2017

Woon jij in een Vestia woning? Wat heb jij de Huurdersraad te zeggen over leefbaarheid, reparatieverzoeken en je energierekening? Wij bereiden stellingen voor, help jij ons jouw belang te behartigen? Kom ook!

Wanneer: donderdag 11 mei om 20.00 uur (inloop 19.15 uur)

Wanneer: Rotterdam Ahoy, Ahoyweg 10, Rotterdam

Wie: Vestia-huurders en bewonerscommissies uit Rotterdam

Programma: inloop en welkom, kennismaking, korte workshop “hoe krijg ik iets opgelost?” en reageren op stellingen

Voor aanmelden kun je gebruik maken van onderstaand formulier, want vol = vol.

Aanmeldingen huurdersraadpleging Rotterdam 8 juni 2020

 

Tags: , , , ,

Uitnodiging: huurdersraadpleging Den Haag en Scheveningen op 3 mei 2017

Woon jij in een Vestia-woning? Wat heb jij de Huurdersraad te zeggen over leefbaarheid, reparatieverzoeken en je energierekening? Wij bereiden stellingen voor, help jij ons jouw belang te behartigen? Kom ook!

Wanneer: woensdag 3 mei om 20.00 uur (inloop 19.15 uur)

Waar: Zuiderstrandtheater, Houtrustweg 505, Den Haag

Wie: Vestia-huurders en bewonerscommissies uit Den Haag en Scheveningen

Programma: inloop en welkom, kennismaking, korte workshop “hoe krijg ik iets opgelost?” en reageren op stellingen

Voor aanmelding kun je gebruik maken van onderstaand formulier, want vol = vol.

Selecteer een geldig formulier

 

Tags: , , ,

Huurprijswijzigingen 2017

Waar we vorig jaar “alleen” een uitzondering op de huurprijsontwikkeling bij Vestia konden maken voor de huurders met inkomensafhankelijke huurverhoging en een recente inkomensval, zien alle huurprijsontwikkelingen bij Vestia er dit jaar iets rooskleuriger uit. We gaven er een advies over af nadat we meerdere keren in gesprek de huurprijsontwikkelingen behandelden.

 

Een samenvatting van ons advies:

Voorgaande jaren waren we telkens negatief over de huurprijsontwikkelingen, want de huren werden maximaal verhoogd. En dat is nu juist waar veel huurders zich persoonlijk zorgen over maken, dat signaal geven we ook dit jaar weer direct door aan Vestia. Ook dit jaar zit er weer een maximale verhoging in en daar kunnen we ons zeker niet in vinden, dat spreken we duidelijk uit. Maar dit jaar is de maximale verhoging wel lager én met keuzeruimte. Veel huurders krijgen hierdoor geen huurverhoging. Wij kozen ervoor Vestia te adviseren de zittende huurders relatief te ontzien. De nieuwe huren van vrijkomende woningen gaan namelijk door nieuwe wetgeving toch al omlaag. Een woning die nu vrijkomt kan daardoor zomaar tientallen euro’s goedkoper verhuurd worden dan (bijvoorbeeld) in december 2016.  Dit veroorzaakt opnieuw wel huurprijsverschillen tussen buren die moeilijk verklaarbaar zijn. Daarnaast komt bij een aantal duizend huurders toch de afrekening van de servicekosten weer niet op tijd, terwijl met de huurprijsaanzegging al wel een nieuw servicekostenvoorschot wordt gepresenteerd. We schreven daarover en over meer in ons advies dat je zelf kunt lezen (klik rechts!).

 

Let op: wij zijn niet Vestia, wij zijn de huurdersorganisatie! Vragen over je persoonlijke situatie moet Vestia beantwoorden, de huurprijsbrief valt tussen nu en 2 weken automatisch op de mat, ook als er geen huurverhoging wordt doorgevoerd. Twijfel je aan je huurdersbelang of huurdersrecht, dan zijn wij er. Wij komen op voor het huurdersbelang. Daarom hebben we ook een aantal tips opgesteld die op korte termijn in een nieuw artikel worden aangevuld. Ben je al geabonneerd op onze nieuwsbrief, dan ontvang je deze tips automatisch in je inbox.

 

Onze tips

  • Recent gepensioneerd of om een andere reden een inkomensval ervaren? Mogelijk is de inkomensafhankelijke huurverhoging dan terug te draaien (indien van toepassing).
  • Er zijn dit jaar meerdere uitzonderingsgronden voor een huurverhoging, bijvoorbeeld bij het bereiken van de AOW-leeftijd en bij een handicap. Sommige uitzonderingen zijn bij Vestia bekend, maar op andere uitzonderingen moeten huurders Vestia zelf wijzen. Wij schrijven een apart artikel met alle tips hierover.
  • Is de huurprijs wel erg hoog? Controleer je puntentelling via de Huurprijscheck 
  • De servicekostentarieven zijn instemmingsgerechtigd en een voorstel, geen besluit. Informatie opvragen over de aard en samenstelling van de servicekosten of één component daarvan bij Vestia is mogelijk én de bewonerscommissie heeft het recht op een gesprek over het voorstel.

Meer tips volgen per mail en op deze website!

 

 

Wist je al dat…

  • Wij een vaste achterban hebben, de Algemene Raad, met vertegenwoordigers uit alle regio’s waarbinnen Vestia actief is? Zij hebben bijgedragen aan de totstandkoming van dit advies.
  • Wij eind april een huurdersraadpleging organiseren in Zoetermeer en begin mei in Den Haag en Rotterdam? En hier vlak na in Westland en Delft.

Tags: , , ,

Aanbod: Schakel kennis van onze energiecoaches in!

Woensdag 22 maart hebben 13 Vestia-huurders de cursus tot energiecoach succesvol afgerond. Zij hebben veel kennis opgedaan en weten alle ins en outs over energie besparen. Ben je benieuwd naar wie de energiecoaches zijn? Wil je graag gratis advies van een energiecoach? Lees dan snel verder!

Er hebben maar liefst 13 huurders de cursus met een goed gevolg afgerond, ze wonen in verschillende steden waaronder Delft, Nieuwerkerk a/d IJssel en Den Haag. Tijdens de cursus hebben ze veel geleerd over hoe je makkelijk energie kunt besparen, maar ook besparen op gas en water.

Boven v.l.n.r.: Ragna, Mikaila, Bea, Henk, Pierre, Robert en Pieter. Onder v.l.n.r.: Christa (trainer), Jenny, Ellen, Hassan, Jan, Cok en Joop.

De volgende coaches wonen in Rotterdam: Ragna, Mikaila, Hassan, Jan en Cok. Robert en Pieter komen uit Den Haag. Uit Nieuwerkerk a/d IJssel komen Bea en Ellen. De Zoetermeerse energiecoaches zijn Henk, Pierre en Joop. En uit Delft komt Jenny.

Ben je enthousiast geworden? Ben je geïnteresseerd in gratis advies van een energiecoach? Meld je dan snel hieronder aan!

Gratis advies van een energiecoach

Tags: , , , , , , , , , ,

Nieuws: Herstel Hilledijk: 993 gehad, nog 7 te gaan ….

Vijf moeilijk leesbare brieven, drie verschillende tarieven en maar 2 artikelen… Wat is de stand van zaken van servicekosten schoonmaak Hilledijk dat meer dan tienduizend huurwoningen aangaat?
Even terugblikken: zonder toestemming aan huurders gevraagd te hebben zijn de kosten van schoonmaak in 2015 verhoogd. De huurders merkten dit niet (direct), omdat hun voorschot sinds jaar en dag flink hoger was dan de werkelijke kosten. Met andere woorden: zij kregen elk jaar tientallen tot een paar honderd euro terug, en over 2015 ineens een stuk minder. Het betrof 14.000 huishoudens in Rotterdam. Zonder toestemming de schoonmaakpost veranderen mag niet.

Wat hebben wij gedaan?

  • We hebben gecontroleerd via een steekproef of het probleem van afkopen van extra schoonmaak elders niet aan de hand was. De 4 willekeurige schoonmaakcontracten uit onder andere een complex in Delft, Zoetermeer en Den Haag laten ons zien dat het niet op andere plekken speelt.
    • ! TIP ! Het zelf controleren van de schoonmaak (rooster en contract) raden we sowieso aan, want misschien is er via die weg nog een verbetering te bewerkstelligen. Huurders hebben recht op een instemmingsaanvraag (70%-regel) als de aard of kwaliteit of prijs van de dienstverlening, waaronder schoonmaak, wijzigt.
  • Dankzij de inzet van de werkgroep Servicekosten is de situatie teruggedraaid, er is dus géén prijsstijging voor vele honderden huurders en waar te veel geïnd is, zijn de huurders gecompenseerd.
  • In 7 complexen is het probleem iets complexer en daardoor nog niet opgelost.
  • Wij zetten in op herstel, zonder prijsstijging, van ook die complexen.

Het betreft de complexen: Kleefblok, Tweebos Dwars Hoog, Hevasa 1, Olea 3, Bronkhorst, Heerenbeek en Randportieken Lo’s.

Ook namens ons is er contact met de betrokken huurders en bewonerscommissies.

 

We zijn natuurlijk de langdurige inzet van de werkgroep erg dankbaar! De schoonmaak in de laatste complexen is het moeilijkst te herstellen tegen het nu geldend tarief, maar de werkgroep gaat door totdat het netjes is opgelost.

 

Zo zie je maar: de servicekostencontrole lijkt saai, maar kan in positieve en negatieve zin verrassen. In dit geval waren wij er maandenlang mee bezig. Heb jij je afrekening wel eens gecontroleerd?

Tags: , , , , , , ,

Dit willen wij van Vestia № 3: geen vrij hoeven te nemen voor reparaties

Wij zouden graag willen van Vestia:

Dat reparaties binnen én ook buiten kantoortijden (overdag, ’s avonds, ’s weekends) kunnen worden uitgevoerd.

Stelling: In deze moderne tijd moet het toch mogelijk zijn om reparaties behalve binnen, ook buiten kantoortijden en dus in de avonduren uit te laten voeren, zodat huurders overdag niet vrij hoeven te nemen voor normale klusjes.

Er is veel verschil tussen werktijden en daar kan gewoon rekening mee gehouden worden. Sommige mensen willen liever overdag, en anderen liever ’s avonds, geholpen worden. Het zou niet zo moeten zijn dat iemand vrij moet nemen voor simpele klusjes. Of wel…?

 

 

Hoe denk jij hierover? Voor, tegen of maakt het je niets uit? Ga je van de mogelijkheid gebruikmaken als het kan?

Tags: , , ,

Vestia-brief ontlabeling roept vragen op

Sommige huurders hebben een brief gekregen dat hun pand is ontlabeld, dat wil zeggen: dat hun 55+-flat nu ook verhuurd wordt aan andere leeftijden. In de brief van Vestia wordt een suggestie gewekt over de rol en opvattingen van de Huurdersraad. Die opvatting is niet de onze.

 

Wij hebben de brief vooraf ook niet gezien en zullen hierover met Vestia in gesprek gaan.

Ontlabeling: einde traject, tip bewonerscommissies

De beantwoording op ons advies (ont)labeling 55+ is nu binnen. Daarmee zijn wij als Huurdersraad aan het eind van dit traject, maar: nu mogen bewonerscommissies adviezen uitbrengen. Wij hebben wel tips voor hen.

 

Lezen over advies en adviestraject? Ga naar Advies over (ont)labeling 55+. De reactie van Vestia doornemen? Dit is de reactie.

 

Als een wooncomplex echt een label (55+) verliest, dan kunnen bewonerscommissies en bewoners met Vestia in gesprek over (nieuwe) leefregels, zodat er in ieder geval duidelijkheid is over hoe de oorspronkelijke en nieuwe bewoners prettig kunnen samenwonen in een complex. Elkaar ergens aan kunnen houden of herinneren is natuurlijk makkelijker dan in het luchtledige over behoeftes (“rust”, “ongestoord”) praten.

 

Alle betrokken bewonerscommissies die nu een adviesaanvraag gaan ontvangen wensen we veel succes, degenen die behoefte hebben aan tips of uitleg kunnen ons uiteraard contacteren!

Tags: , , , , , ,

Een geschil in Zoetermeer

We hebben te maken met een bijzondere situatie in Zoetermeer. De gemeente heeft een geschil ingediend bij de geschillencommissie prestatieafspraken, omdat Vestia volgens hen (en ons) niet voldoende doet om in 2017 voldoende sociale huurwoningen te behouden. Dit gaat over betaalbaarheid en beschikbaarheid. Het geschil ondersteunen wij met een zienswijze van een paar pagina’s. Lees hier onze uitleg of klik gelijk door naar de met feiten en cijfers onderbouwde zienswijze

 

Achtergrond: er staan zo’n 6.000 woningen van Vestia in Zoetermeer, zo’n 9% van alle Vestia-huishoudens. Wij werken in Zoetermeer nauw samen met de HBVZ, de vereniging die de Huurdersraad mede heeft opgericht én aldaar de belangen van de huurders op lokaal niveau behartigt.

Stadshart Zoetermeer

Wat betekent betaalbaarheid en beschikbaarheid voor ons?

In vrijwel alle gemeenten zijn er wachttijden voor een sociale huurwoning. In sommige gemeenten is de wachttijd veel langer dan in andere gemeenten. Als het aantal sociale huurwoningen minder wordt, komen er minder woningen beschikbaar met als gevolg dat de wachttijden langer worden. In één jaar tijd is de wachttijd, voordat bewoners een woning in Zoetermeer kregen, gestegen van 40 maanden in 2015 naar 42 maanden in 2016. Wij vinden dat de wachttijden in ieder geval niet langer moeten worden. Kortom, voldoende huurwoningen aanbieden is belangrijk.

Daarnaast is betaalbaarheid ook heel belangrijk. Als er veel huurwoningen zijn, maar ze worden allemaal in de vrije sector verhuurd, blijft er nog steeds sprake van een lange wachttijd. Er zijn steeds meer Vestia-woningen in Zoetermeer beschikbaar met een huur boven de €710. Vestia is in de eerste plaats een sociale verhuurder, van sociale huurwoningen en daar staan wij dus ook voor.

 

Voorbeeld van vrije sector aanbod. Er bestaat een grote kans dat deze woning eerst sociaal verhuurd werd.

Voorbeeld van sociaal aanbod in Zoetermeer. Een appartement dat nog steeds sociaal verhuurd wordt, maar wel bijna tegen de vrije sectorhuur aanzit.

Wat is er dan aan de hand in Zoetermeer?

In 14 gemeenten zijn in 2016 afspraken* gemaakt tussen Vestia, gemeente en ons als huurdersvertegenwoordiging. De inzet van Vestia en de gemeente op het woonklimaat wordt daarin bepaald. Tijdens overleg tussen de drie partijen kwam al vrij snel naar voren dat Vestia weinig kon verbeteren aan de inzet op betaal- en beschikbaarheid in Zoetermeer, sterker nog: de situatie zou verslechteren. Daartegenover staat dat zowel de gemeente als de Huurdersraad de inzet onder de maat vinden. Op de lange termijn is het doel van Vestia om naar 65% sociale huurwoningen en 35% vrije sector huurwoningen te gaan, waardoor het moeilijker wordt voor huishoudens met een lager inkomen om een woning te vinden van Vestia in Zoetermeer. De twee andere grote corporaties die actief zijn in Zoetermeer – Vidomes en de Goede Woning – gaan in de toekomst nieuwe woningen bijbouwen. Vestia blijft op dit gebied achter, terwijl zij ook verantwoordelijkheid moet nemen.

Geschil en zienswijze

De gemeente Zoetermeer heeft ervoor gekozen om bij het Ministerie een oordeel te halen over de inhoud van ons geschil. De geschillencommissie van het ministerie van Binnenlandse Zaken die over de prestatieafspraken gaan, officieel adviescommissie geschilbeslechting prestatieafspraken Woningwet, is hier de aangewezen instantie voor. Het geschil gaat over dat Vestia’s inzet niet aansluit bij de Woonvisie van de gemeente op het gebied van: beschikbaarheid, verhuurbeleid, verkoopbeleid en liberalisatiebeleid. De geschillencommissie vroeg ons per brief om ook een zienswijze af te geven over het geschil van de gemeente Zoetermeer met Vestia. In de zienswijze hebben wij geschreven over de belangrijke thema’s beschikbaarheid en betaalbaarheid en hebben het opgestuurd naar de geschillencommissie. Ben je benieuwd naar de zienswijze? Die kun je hier lezen.

* Afspraken (ook wel prestatieafspraken) worden gemaakt in gemeenten waar een Woonvisie is vastgesteld. Op basis van de Woonvisie schrijven de woningcorporaties hun inzet op in een bieding. De inzet gaat over het woonklimaat wat opgedeeld kan worden in onderwerpen zoals betaalbaarheid, beschikbaarheid, verkoopbeleid en leefomgeving.

Tags: , , , , , , , , ,

★ Sloopplannen Rotterdam toch weer ter discussie

Een positieve ontwikkeling die wij in ieder geval volgen en waar je zelf een en ander over kan lezen in dit artikel van het AD:

Op 8 maart 2017 gaan politici van de provincie Zuid-Holland aan de slag met de Rotterdamse Woonvisie, die natuurlijk ook effect heeft op de overige 14 gemeenten waar woningzoekenden gebruikmaken van Woonnet Rijnmond en dus op de duizenden woningzoekenden en huurders in

  • Albrandswaard: Poortugaal en Rhoon,
  • Barendrecht,
  • Brielle: Vierpolders en Zwartewaal
  • Capelle aan den IJssel
  • Hellevoetsluis
  • Krimpen aan den IJssel
  • Lansingerland: Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk
  • Maassluis
  • Ridderkerk: Bolnes, Oostendam, Ridderkerk, Rijsoord en Slikkerveer
  • Rotterdam: Pernis, Hoogvliet, Hoek van Holland, Rozenburg
  • Schiedam
  • Nissewaard: Abbenbroek, Geervliet, Heenvliet, Oudenhoorn en Zuidland, Spijkenisse en Hekelingen
  • Vlaardingen
  • Westvoorne: Oostvoorne en Rockanje

Tags: , , , , , , , , , , , , ,