Advies over Jaarplan Vestia 2017

We gebruiken allerlei manieren om invloed op het beleid en beheer van Vestia uit te voeren en zodoende gaven we vorige maand advies uit over het jaarplan van Vestia.

 

Dit advies ging over

  • De verbetering van de dienstverlening en hoe wij denken dat Vestia deze moet gaan invullen (meer controle, betere processen). Achtergrond? Lees Drie vragen beantwoord over ons advies Kwaliteitsovereenkomst
  • De ontwikkeling van een basiskwaliteit. Ook in ons wensenlijstje opgenomen: Dit willen wij van Vestia № 2
  • dat Vestia nu echt moet aantonen dat er gewerkt wordt aan beter incassobeleid en het realiseren van minder huisuitzettingen
  • De visie op duurzaamheid
  • Aanspreekbaar zijn

 

Helemaal lezen? Klik op het miniatuur hieronder voor de PDF.

 

Schriftelijk adviseren is één van de dingen die wij doen om het huurdersbelang bij Vestia kenbaar te maken. De basis hiervoor ligt in onze samenwerkingsovereenkomst en kruisjeslijst (te downloaden vanaf de pagina Wie zijn wij)

 

Ons volgende advies zal gaan over de veranderingen van de huurprijzen dit jaar. Het verschijnt in februari, ook hier op de website.

 

Wat vind je van dit advies?

Tags: , , , ,

Succes: van schimmelaandacht naar -aanpak en -expert

Schimmel is woningen kwam uitgebreid in het nieuws in 2016 in zowel Den Haag als Rotterdam. Gelukkig is het niet bij media-aandacht gebleven: gisteren is in Den Haag een aanpak gepresenteerd. Wij zijn er blij mee. Wat ons betreft gaan de ontwikkelde lessen en de materialen voor alle huurders gelden. De onafhankelijk expert gaat starten in Den Haag, maar als het werkt hopen we dat hij/zij ook voor de andere huurders van Vestia beschikbaar komt. In dit artikel gaan we in op onze bijdrage aan de oplossing en hoe wij de toekomst zien van de schimmelaanpak.

 

Waar het allemaal mee begon…

Er zijn 3 oorzaken die schimmel veroorzaken: techniek, gedrag en/of constructie. Te vaak, naar onze beleving, kreeg de huurder automatisch de schuld of bleef de echte oorzaak van schimmel onduidelijk. Er zijn best veel huurwoningen met een echte gebruiksaanwijzing, bijvoorbeeld omdat ze “dichtgeïsoleerd” zijn.

In Den Haag en Rotterdam zijn schimmelproblematiek heel uitgebreid in het nieuws geweest, waarna de gemeenteraad uit beide steden de woningcorporaties of wethouder om actie vroegen.

 

Haagse aanpak

Er is net een aanpak gepubliceerd door woningcorporaties en de gemeente Den Haag. Een onderdeel daarvan is een jaarlijkse monitor waardoor de gemeenteraad periodiek op de hoogte blijft. Er is ook een onafhankelijk expert die duidelijkheid kan geven als een huurder er niet uitkomt. In dit filmpje vertellen wethouder Wijsmuller én onze Karin Bakker vertellen over de schimmelaanpak.

 

Van Den Haag naar landelijk

Het informatieve materiaal dat wordt ontwikkeld zal Vestia-breed worden ingezet, dus in alle gemeenten. Zodra we weten hoe de aanpak en de onafhankelijk expert werkt, is het tijd om te kijken of de aanpak uitgebreid kan worden naar andere gemeenten.

 

Extra uitleg

Iets lezen of zien over schimmel kan hieronder, hier en hier.

 

Persoonlijke ervaringen of last?

Onder normale omstandigheden kunt u een probleem oplossen door de stappen uit dit artikel te volgen. Loopt het niet zoals daarin staat en denk je dat wij er vanaf moeten weten, bel ons dan.

Tags: , , ,

Dit willen wij van Vestia № 2: de basiskwaliteit van woningen omschrijven (verzoek ingewilligd!)

We vinden het nuttig en zinvol om hier reactie op te krijgen, ben jij het met ons eens?

 

Wij zouden graag willen van Vestia dat zij:

De basiskwaliteit van woningen omschrijven

 

De basis waar we het nu mee moeten doen is de absolute wettelijke ondergrens voor kwaliteit van wonen: het gebrekenboek van de Huurcommissie. Maar tussen dat armzalige niveau en een normale, prettige woning zit een heel grijs gebied waar wij wel eens met de beleidsmensen van Vestia over willen praten. Naar aanleiding van de Vestia-positionering “Kwaliteit van woningen” hebben zij de ontwikkeling van basiskwaliteit beloofd, dus dat is het goede nieuws.

 

Wij krijgen hier trouwens best vaak mails over, van mensen die hun verhaal doen over een woning die eigenlijk niet goed genoeg is voor hunzelf of hun familie. Dan geven wij persoonlijk advies op maat.

Tags: , , ,

Dit willen wij van Vestia № 1: open zijn op vrijdag (verzoek ingewilligd!)

Dit is een nieuw soort kort artikel dat wij elke week herhalen. We vinden het leuk om hier reactie op te krijgen, ben jij het met ons eens?

 

Wij zouden graag willen van Vestia dat zij:

Bereikbaar en open zijn op vrijdagmiddag, dus op alle kantoortijden

 

… net zoals gemeenten, ziekenhuizen, bibliotheken. Omdat dit hoort bij een moderne minimale dienstverlening. Nu kunnen huurders op vrijdag alleen terecht bij het noodnummer.

Tags: , ,

Op naar een sociaal statuut

Waarom zouden de huurders uit elk wooncomplex de kennis in huis moeten hebben om, wanneer er een ingrijpende verbouwing of zelfs sloop zou moeten gebeuren, hun rechten uit te zoeken en afspraken op maat te maken met Vestia? Gegeven dat er veel gedeelde uitdagingen zijn. Een vergissing is zo gemaakt, de emoties laaien op en de onderhandelingen worden door zowel huurders als Vestia regelmatig als zeer onprettig ervaren, met als gevolg grote ontevredenheid. We herkennen dit patroon en willen het graag doorbreken.

Wij zetten ons al 2 jaar in voor een overkoepelende afsprakenset én een model sociaal statuut die de basisrechten van huurders in begrijpelijke afspraken verheldert. Dat scheelt werk en gedoe en verbetert de basissituatie voor huurders die geconfronteerd worden met een verandering of werkzaamheden aan hun woning.

Sociaal statuut vs. sociaal plan

Bij alle renovaties moet een sociaal plan worden gemaakt. Het zijn afspraken op maat, die als onderdeel van een redelijk voorstel aan huurders moeten worden voorgelegd. 70% van de huurders moet schriftelijk instemmen, en dan kan (als niemand weigert en naar een rechter stapt) de renovatie starten.

Een sociaal statuut is een overkoepelende afsprakenset. Het vult het sociaal plan aan en kan bijvoorbeeld eisen omschrijven waaraan een sociaal plan moet voldoen. Onderaan dit artikel staat een onderwerpenlijst voor een sociaal statuut.

Situatie Den Haag

Den Haag kent al een sociaal statuut. Onafhankelijk van een sociaal plan op maat hebben de Vestia-huurders van de ruim 20.000 woningen in Den Haag meer rechten. Dit is weliswaar gebaseerd op oude regels, maar het is meer dan wat er door Wet voorgeschreven wordt. We namen dat als voorbeeld en zouden graag zoiets voor andere Vestia-huurders ook willen en dan ook een verbetering maken op de bestaande tekst.

Overlopen naar Rotterdam

Iedere huurdersorganisatie in de Maasstad deed het: prestatieafspraken maken in Rotterdam. We zagen kansen, onder andere voor het sociaal statuut, maar ook over kleinere onderwerpen zoals ontlabeling en de scootmobielstalling. We hanteerden in het maken van prestatieafspraken onze eigen ambities, wensen en eisen. Zoals goede omstandigheden voor mensen die te maken krijgen met groot onderhoud waarbij ze misschien (tijdelijk) de woning moeten verlaten. Prestatieafspraken is draaien om ambities die wel samen gedragen zijn, we konden de onenigheid over het Woonreferendum omzeilen. Resultaat: we spraken af dat we samen met Vestia gaan werken aan een Rotterdams sociaal statuut, nog in 2017.

Lees hier zelf de Rotterdamse prestatieafspraken. Lees hier onze ambitie voor het sociaal statuut geschreven voor tripartite Rotterdam.

… tussendoor: asbest Hoogvliet

Ongeveer anderhalf jaar geleden werd duidelijk dat Vestia het asbest wilde saneren in de twee complexen Prikkorf en Botreep in Hoogvliet. Een sanering is geen “renovatie in de zin van de wet”, maar wel een ingreep aan de woning waarbij de huurders tijdelijk de woning moeten verlaten. Na een moeizaam traject met ontevreden huurders, is besloten een “sociale afspraken”-set te maken over de manier waarop de sanering verliep en waarop de huurders aanspraak konden maken, bijvoorbeeld een zorghotel voor ouderen die niet fit genoeg zijn om naar een regulier hotel te gaan gedurende de sanering. We spraken met Vestia af dat zij dit plan als voorbeeld nemen voor een model sociaal plan.

… En toen kwam de Woningwet

De Woningwet (artikel 55b lid 1 en 2) verplicht corporaties tot het maken van een reglement voor sloop en het treffen van “ingrijpende voorzieningen”. Dat wil zeggen: als mensen hun huis uit moeten, moeten voorwaarden en natuurlijk de vergoedingen, maar ook de betrokkenheid van huurders, worden omschreven.

Kortom

Het was een lange weg, maar we zijn nu niet ver verwijderd van een sociaal plan én sociaal statuut, waarmee de huurder geholpen wordt bij de zeer ingrijpende situaties van:

– saneringen zoals bij asbest,

– renovatie in bewoonde staat

– renovatie in onbewoonde staat,

– allerhande woningverbetering

– sloop/nieuwbouw.

Dikke winst voor de huurders van wie we de belangen vertegenwoordigen. Binnen een halfjaar willen we hier de eerste concrete resultaten presenteren!

Verder lezen?

Ambitie sociaal plan

Betreffende Woningwet-artikel

Tags: , , , ,

Veilige Buurt-app

Wist je dat er elke 3 minuten in Nederland een inbraak plaats vindt? Dit is veel te veel en onnodig, want buurtbewoners kunnen hier zelf heel eenvoudig wat aan doen en jij dus ook. Misschien heb je er al iets over gehoord…..? Buurtpreventie door middel van de zogenaamde “buurt whatsapp groepen”. Al meer dan 15% van de huishoudens doet hieraan mee. Dit soort initiatieven schrikt inbrekers af en vergroot de kans dat een dader alsnog gepakt wordt, waardoor de veiligheid in jouw buurt met wel 30% kan toenemen.

Veiligheid in en rondom de woning willen we allemaal. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met dé partij die daarbij kan helpen: de Veilige Buurt-app. Een beproefd systeem waarmee je niet alleen inbrekers afschrikt en elkaar op de hoogte stelt van verdachte situaties, maar ook nog eens anoniem blijft waardoor je mobiele nummer niet te grabbel ligt.

Op de Huurdersdag hebben huurders de mogelijkheid gehad om een workshop te volgen over het gebruik van de Veiligebuurt-app, maar natuurlijk kun jij zelf ook aan de slag gaan. Wat doet deze app nou eigenlijk?

De Veiligebuurt-app:

  • zorgt ervoor dat alle buren eenvoudig mee kunnen doen om samen de buurt veilig te maken;
  • doet dit door alle drempels weg te nemen. Zo is het niet nodig om elkaar te kennen, deel je geen telefoonnummers of e-mailadressen en heb je geen kartrekker nodig. Hiernaast bepaal je zelf welke berichten je wel en niet wilt ontvangen en gaat het echt over veiligheid, waardoor je dus niet lastig wordt gevallen met onzinnige berichten.

Tips:

  • Download de Veiligebuurt-app
  • Nodig je buren uit (via de app of spreek ze gewoon aan)
  • Waarschuw je buren via de app als je iets “verdachts” ziet
    – Vergeet niet 1-1-2 te bellen en de politie in te schakelen als er echt iets ernstigs aan de hand is.
  • Doe dit via de “Meld-knop” zodat meldingen gescheiden worden.

Hieronder vind je de presentatie van de Veiligebuurt-app, hierin staat meer informatie en staat er ook uitgelegd hoe je kunt beginnen met de app, klik hiervoor op het plaatje. Heb je (al) ervaring met de Veiligebuurt-app? Laat het ons hieronder weten.

 

Tags: , ,

Fotoverslag Huurdersdag 12 november 2016

Tags: ,

Advies over (ont)labeling 55+

Soms krijgt de Huurdersraad te maken met ontwikkelingen die we liever zouden negeren. Dit geldt zeker voor de adviesaanvraag over 55+ complexen die ontlabeld worden. Hier vroegen we al lang om, want de ontwikkelde praktijk om te ontlabelen heeft bij ons veel berichten binnen doen komen van ontevreden huurders die niet door Vestia zelf waren geïnformeerd of gekend waren in hun bezwaar. Maar de keus tussen leegstand (gevaarlijk) of ontlabelen (ongewenst) is een keus uit twee slechte alternatieven. Na een uitgebreid gesprek met de Algemene Raad hebben we aan Vestia een advies afgegeven over ontlabeling. Je kunt hier lezen wat en waarom.

 

Ontlabelen is omstreden

Er is een tekort aan sociale huurwoningen op sommige plekken, maar er staan ook seniorenwoningen lang leeg. In het verleden werd het 55+ label wel eens gebruikt omdat dit makkelijk beheren was voor Vestia, terwijl het pand niet altijd specifiek levensloopbestendig en dus aangepast was aan deze doelgroep. Dit lijken redenen om best te kunnen ontlabelen, dus jongere huurders toelaten om in de 55+ complexen te wonen. Maar: de huurders in deze panden, hebben bewust gekozen voor deze leefomgeving. Een leefomgeving waar mensen met gevorderde leeftijd wonen die in de praktijk veel behoefte hebben aan een rustige omgeving. In een Amsterdams pand waar ontlabeld was zei de rechter dat er daarom niet ontlabeld had mogen worden, omdat het huurcontract was aangegaan voor die specifieke omgeving. Natuurlijk is het niet zo dat mensen onder de 55 jaar per definitie asociaal zijn of overlast veroorzaken, maar de angst hiervoor alleen al tast het woongenot aan van sommige ouderen. Leegstand is trouwens niet per se een teken dat er te weinig vraag naar de woningen is onder 55+’ers, de huurprijs moet natuurlijk wel in relatie staan tot een gemiddeld AOW, en we weten dat heel veel seniorenwoningen fors in prijs zijn verhoogd. Kortom: (ont)labelen is omstreden, zeker aangezien wij veel belang hechten aan tevreden mede-huurders van alle leeftijden.

 

Ons advies: alleen positief, als… 

Wij hebben aangegeven dat Vestia in sommige panden mag ontlabelen, maar alleen als het om een pand gaat dat niet specifiek is ingericht als seniorencomplex (met bijbehorende voorziening) en ook als er uitgebreid met de huurders is overlegd, als alle huurders zijn geïnformeerd en als er tot driemaal toe is geprobeerd de woningen toch aan ouderen aan te bieden op meerdere manieren. Leegstand van een woningtype waar een tekort aan is is namelijk bijna niet verdedigbaar en de toekomstige huurder is al zo enorm in slaagkansen erop achteruit gegaan de laatste jaren. Natuurlijk is het belangrijk dat de leegstand niet aan de hoge huur ligt, in dat geval zou ontlabelen een te makkelijke, verkeerde, oplossing zijn.

Overigens is de mate waarin Vestia belooft aandacht aan inspraak op beleid door betrokken huurders te besteden heel positief. Ook bewonersgroepen en klankborden krijgen formeel adviesrecht bij ontlabeling.

 

En nu?

In ons advies staan verbetervoorstellen voor het voorgestelde beleid en een kritische noot voor Vestia over afspraken nakomen. We wachten op reactie van Vestia, zoals hoort na een adviesaanvraag. Hou onze site in de gaten voor de reactie van Vestia. Als je nu in een ontlabeld pand woont zonder leegstand of als je nu in een speciaal aangepast seniorenpand woont (dus met voorzieningen voor ouderen) dan verandert er sowieso niets.

Tags: , , ,

Nieuwe samenwerkingsovereenkomst

We waren op 30 november te gast bij de Raad van Commissarissen bij Vestia. Daar ondertekenden we een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Vestia.

De samenwerkingsovereenkomst is het contract tussen de Huurdersraad en Vestia. De bijlage is een Kruisjeslijst, een uitwerking en interpretatie van de Wet op het overleg huurders verhuurder (“Overlegwet”) die specifiek voor Vestia en huurders van Vestia van toepassing is. Bewonerscommissies vinden hier hun rechten en plichten. We plaatsen voor hen nog een handleiding bij de samenwerkingsovereenkomst.

Waarom hebben we bijna een jaar onderhandeld voor een nieuwe overeenkomst, terwijl die in 2014 al is vernieuwd?

  1. We gaven de rechten van de nieuwe Woningwet van medio 2015 hiermee een formele plek in onze relatie met Vestia.
  2. Sommige afspraken bleken niet bruikbaar en hebben we dus verbeterd, waarbij natuurlijk geen rechten verloren zijn gegaan in dat proces. Een voorbeeld hiervan is het adviesrecht op onderhoud voor bewonerscommissies.
  3. Er was een participatiestructuur bij Vestia met een zelfstandige huurdersorganisatie per vestiging tussen de Huurdersraad en de bewonerscommissies. Er is echter zo veel gereorganiseerd bij Vestia dat de vijf nieuwe vestigingen géén eigen overlegpartner meer kenden die ook daadwerkelijk iets kon bereiken, want (bijna) al het beleid wordt op het Vestia hoofdkantoor gemaakt/uitgewerkt.

Ook op papier staat de laatste stand van samenwerken nu goed verwoord. Wij kunnen onze rechten toewijzen aan werkgroepen (bijvoorbeeld Rotterdam, Energie of servicekosten Hilledijk) en die werkgroepen worden door Vestia erkend als gesprekspartner.

2016-11-30-16-37-54

Cees van der Harst (voorzitter Huurdersraad a.i.) en Arjan Schakenbos (bestuurder Vestia) ondertekenen de nieuwe samenwerkingsovereenkomst

De ondertekende samenwerkingsovereenkomst is hier te lezen en een leeswijzer/handboek voor bewonerscommissies van onze hand volgt!

 

 

 

 

Het Woonreferendum is niet mislukt

 

De gezamenlijke huurdersorganisaties uit Rotterdam zijn uiteraard zeer betrokken geweest bij de Rotterdamse Woonvisie en met name het Woonreferendum. En we geloven, afgaand op het gesprek dat zich in Rotterdam heeft afgespeeld, dat we deels zijn geslaagd in onze missie: het bespreekbaar maken van wonen als recht en noodzakelijke voorziening.

Onze aandacht blijft uitgaan naar de prestatieafspraken, waarin we elk individueel met onze eigen woningcorporatie en de gemeente ruimte hebben gemaakt voor betaalbaarheid en beschikbaarheid. Het draait ons om de mensen die dat echt nodig hebben, dus de mensen met een smalle beurs.

Daarnaast staan wij voor onze achterban: dat is geen marginale groep. Dat zijn wij en onze mede-huurders. En die onderscheiden zich in rechten niet van andere Rotterdammers, of zij nu particulier huren, duur huren of een koophuis hebben. Het gesprek en de discussie in de stad ging erg over arm versus rijk, links versus rechts en slopen versus opknappen. Maar de werkelijkheid is heel genuanceerd en dat geluid zullen wij blijven laten horen in ons driepartijenoverleg met de gemeente en onze eigen corporatie.

We willen alle Rotterdammers die hun stem hebben laten horen danken daarvoor!

 

Dit is een statement van Huurdersraad Vestia, Stichting Huurdersalliantie De Brug, Huurdersplatform SOR, Concern Participatieraad Woonbron en Klantenraad Woonstad, die samen de belangen van tienduizenden (sociale) huurders in Rotterdam behartigen.

Tags: , ,