Nieuwe statuten

Onze nieuwe statuten zijn een feit. Een formaliteit die voorziet in:

  • zowel traditionele, op de Wohv en formaliteiten, gebaseerde inspraak op beleid en beheer als moderne kortstondige (en laagdrempelige) inspraak op beleid en beheer, allemaal voor en door huurders;
  • meer mogelijkheid tot invloed op thema’s bij Vestia voor huurders;
  • een gekozen Algemene Raad die het bestuur aanstuurt én controleert.

 

Voortaan wordt onze jaarrekening gecontroleerd door een accountant.

 

 

Verkrijg de statuten via de Wie zijn wij-pagina of bekijk ze direct hier.

Tags: ,

Woningmarktregio Midden-Holland + Haaglanden + Rijnmond? Wij hebben een beter idee

De volgende gemeenten zijn van plan samen één woningmarktregio te vormen:

Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Gouda, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rotterdam, Rijswijk, Schiedam, Vlaardingen, Waddinxveen, Wassenaar, Westvoorne, Zoetermeer en Zuidplas.

Zij vroegen de Huurdersraad wat wij van dit idee vinden. Het antwoord: vanuit huurdersperspectief en specifiek voor Vestia huurders is het géén goed idee. We hebben een ander voorstel, dat kunt u lezen:

 

Afbeelding advies kernwerkgebied huurdersorganisatie Vestia

Klik op de afbeelding om het advies in uw browser te openen als .PDF. U kunt het daarna eventueel downloaden. Vragen? Stel die hieronder.

 

Meer uitleg over de woningmarktregio in begrijpelijke taal? Ga naar Woningwet2015.

Tags: , , , ,

Vestia ging met brief huurverhoging de fout in

Deze dagen valt de brief huurverhoging op de mat bij veel huurders. De brief is niet volledig en correct. Hierbij informeren we u wat u moet weten over uw rechten en plichten wat Vestia u niet in de brief vertelt.

 

 

1. U kunt bezwaar maken tegen de huurverhoging en Vestia zelf contacteren

U kunt bezwaar maken tegen de huurverhoging, onder andere als u geconfronteerd bent met een inkomensval.

De (met ons afgesproken) bezwaarmogelijkheden worden niet genoemd in de brief die u ontving. Voor het maken bezwaar wordt u direct doorgestuurd naar de Huurcommissie, maar uiteraard kunt u gewoon Vestia bellen met vragen– zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen beleid en klantenservice.

Wilt u vervolgens formeel bezwaar maken, dan gaat dat inderdaad via het model bezwaarschrift naar Vestia. Hierna hebben zij eerst 3 weken reactietijd. Als Vestia uw verzoek afwijst stelt Vestia voor om het verzoek door te sturen naar de Huurcommissie.

 

Dus:

  • Neem vooral contact op met Vestia zelf als u vragen heeft over de huurverhoging
  • Heeft u een goede reden om te denken dat de huurverhoging niet terecht is, maak dan bezwaar
  • Wees extra alert bij een inkomensdaling, want dan kunt u de inkomensafhankelijke huurverhoging aanvechten

 

2. De nieuwe voorschotten servicekosten zijn een voorstel

De voorschotten servicekosten worden niet alleen door Vestia bepaald. Dat suggereert Vestia wel. Wend u met vragen over de onderbouwing van de nieuwe servicekosten vooral tot Vestia en controleer zodra deze beschikbaar is de afrekening op juistheid. U kunt hiervoor de procedure servicekosten gebruiken.

 

De servicekostenposten “rioolontstopping” en “administratie” en “glasverzekering” zijn geüniformeerd. Dat wil zeggen dat de Huurdersraad zorg draagt voor controle van de administratie zodra deze beschikbaar is. Doordat er één groot abonnement voor deze posten is, scheelt dat huurders sinds 2015 geld ten opzichte van 2014 en eerder.

 

 

Tags: , , , ,

Huurprijsbeleid van 2016

Eenmaal per jaar kunnen de huurprijzen van huurwoningen worden verhoogd. Ook dit jaar stuurde Vestia de Huurdersraad weer het huurprijsbeleid voor 2016, met daarin antwoord op de vraag: (welke) huren worden verhoogd en met welk percentage?

 

We reageerden formeel per adviserende brief, waarvan de strekking is:

Advies huurbeleid 2016: klikken is openen in .PDF formaat

Advies huurbeleid 2016: klikken is openen in .PDF formaat:

  • Dit jaar wordt opnieuw de maximaal toegestane (door de overheid bepaalde) huurverhoging doorgevoerd. We adviseren dus niet positief.
  • Coulance met het terugdraaien van de inkomensafhankelijke huurverhoging bij inkomensdaling is de Huurdersraad beloofd, maar dit zien we niet terug in het beleid of de concept brief huurverhoging. We vinden dit zeer kwalijk en verzoeken Vestia dringend dit te communiceren.
  • We doen een tegenbod voor een streefhuur van 94% bij nieuwe verhuringen.
  • Het is goed dat 1 op de 7 huurders geen huurverhoging krijgt dit jaar. We doen een tegenbod om de 1 op de 7 huurders die geen huurverhoging zou krijgen, zo te selecteren dat de lokale situatie wordt meegewogen.

 

Het advies is niet bindend en zal sowieso met redenen omkleed beantwoord worden. Dankzij het advies en protest van vorig jaar wordt dit jaar geen inkomensafhankelijke huurverhoging doorgevoerd voor huurders die een huurprijs van meer dan €710 betalen maar waarvan de huurprijs wel sociaal was toen het huurcontract werd getekend.

Tags: , , ,

Eindelijk: een procedure servicekosten

Met Vestia sloten we de procedure servicekosten af. Er staat in hoe Vestia bewonerscommissie en-of bewoner, gaat informeren over en betrekken bij de servicekosten en welke rechten u daarbij kunt claimen. We zijn blij dat we deze procedure konden realiseren, want er was veel vraag naar!

 

Wist u dat servicekosten niet aangepast mogen worden zonder toestemming van bewoners?

De nieuwe servicekosten moeten voorgelegd worden aan de bewonerscommissie ter instemming. Vanwege de vele reorganisaties is dat in de afgelopen jaar wel eens fout gegaan bij Vestia, waardoor bewoners niet meer op hun rechten zijn gewezen en de nieuwe situatie als gegeven zijn aan zien.

Zo ziet de procedure er uit. Klikken is openen in PDF-formaat!

Wist u dat u volledig inzage moet krijgen in facturen achter de servicekosten?

Die zal Vestia dus gewoon verschaffen, digitaal. Zonder problemen.

Wist u dat, als de bewoners dat collectief willen, de geleverde dienst (bijv. schoonmaak) beter, meer of minder, moet?

Vaak horen we dat bewoners willen dat er wat veranderd aan de schoonmaak. Hiervoor gaat op: u betaalt, dus u bepaalt.

 

Heeft u behoefte aan extra uitleg? 

Leest u eerst de procedure zelf door. Voordat de nieuwe afrekeningen verschijnen organiseren we een gratis cursus “servicekosten controleren”. We kiezen nog een datum/tijdstip en peilen nu alvast de interesse. Ook kunt u zich abonneren op onze mailing servicekosten met tips, ervaringen en herinneringen. Algemene vragen over de procedure kunt u natuurlijk altijd stellen.

Tot slot

… wat ons motiveert en u zou motiveren? Huurders die actief de servicekosten controleren, vorderen regelmatig geld terug voor de huurders! Daarnaast geeft het u de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op een deel van wat zich om het pand afspeelt (ramen wassen, schoonmaak, eventuele beveiliging).

Informatie over servicekosten

Informatie over servicekosten

Wilt u handige tips ontvangen en herinnerd worden dat het tijd is om uw servicekosten te controleren? Wilt u misschien een gratis cursus volgen via ons? Dan kunt u zich hieronder opgeven. We sturen u na het traject servicekosten ook een korte vragenlijst, zodat we de procedure mogelijk kunnen verbeteren.

De cursus wordt gratis aangeboden. Data, locatie en frequentie o.b.v. aanmeldingen.
Bezig met versturen

 

 

Servicekosten facturen controleren

Tags: , , ,

Drie vragen beantwoord over ons advies Kwaliteitsovereenkomst

Vestia is aan de slag gegaan met het formuleren van nieuwe dienstverleningsnormen en legde die aan ons voor ter advisering. We adviseerden positief en stelde een intensief vervolgtraject voor. De zogenaamde kwaliteitsovereenkomst is een mijlpaal omdat er zeer positieve ambities in staan, de Huurdersraad wil dan ook dat dit de door beide partijen gewenste niveau van klantvriendelijkheid en service zo snel als mogelijk echt gerealiseerd wordt.

 

1. Wat is een kwaliteitsovereenkomst?

Dat is een afspraak tussen in dit geval Vestia en huurders over wat Vestia huurders aan service garandeert. Bijvoorbeeld over hoe snel Vestia zal reageren op meldingen, wat Vestia doet aan compensatie als er in de service een fout is gemaakt en hoe u wordt geholpen als u betaalproblemen heeft.

2. Waarom is het belangrijk?

Het werd na het debacle heel helder dat Vestia heel veel service die ze voorheen leverde aan huurders en potentieel huurders niet meer kon en zou leveren (zoals persoonlijke service dicht bij u in de buurt en aantrekkelijke nieuwbouw) en door de nieuwe wetgeving zijn er ook een aantal zaken weggevallen die over het algemeen als positief door huurders werd ervaren (zoals geld voor buurtbarbecues en geld en hulp voor activiteiten voor en door bewoners). Het is onze mening dat, wat overblijft aan service, daarom echt in orde moet zijn.

3. Wat levert het mij op?

De kwaliteitsovereenkomst is nu nog een papieren visie. Een goed vervolgtraject is echt nodig. Dan zult u merken dat u sneller en beter wordt geholpen bij vragen, normale meldingen en klachten.

 

Wilt u het advies zelf downloaden/lezen, klik dan hier.

 

 

Tags: , ,

Actie in Rotterdam

Onder normale omstandigheden is de Huurdersraad een gesprekspartner, schrijven we brieven en doen we pro-actief verbetervoorstellen. Dat leidde niet tot het gewenste resultaat in Rotterdam als het gaat over de zeer omstreden Woonvisie. En dat vonden vele andere huurdersorganisaties ook. Daarom is er voor de Woonvisie een nieuw traject ingegaan: een referendumtraject. Daar is ook een prachtige speciale website voor en een eigen Twitter account @WoonreferendumIn dit bericht schenken we aandacht aan de actualiteit en doen we een oproep aan onze Rotterdamse achterban.

 

Rotterdamse huurders die ook niet willen dat er veel betaalbare woningen verdwijnen kunnen helpen door hun ondersteuningsverklaring te geven voor het referendum. 10.000 handtekeningen op papier zijn nodig voordat het échte referendum (digitaal) kan starten:

Wilt u ambassadeur worden en garant staan voor het verzamelen van 15 handtekeningen van stemgerechtigde Rotterdammers? Dit is een klein aantal waarmee u substantieel bijdraagt! Is uw antwoord ja, neem dan contact op.

Bent u Rotterdammer en woont u niet in een Vestia woning? Dan kunt u terecht bij het Actiecomiteé Woonreferendum.

 

Even vergeten waar het over ging? Hieronder staat een still uit een videoreportage van RTV Rijnmond. Klikt u daarop dan weet u binnen een paar minuten met beeld en geluid de laatste stand van zaken en de meningen van oppositie, wethouder en huurders.

Burgit van Huuksloot en John la Gordt Dillié spreken in bij gemeenteraadscommissie BWB Rotterdam op 23 maart over Woonvisie

Burgit van Huuksloot (HV Feijenoord, initiatiefnemer Woonreferendum) en John la Gordt Dillié (Huurdersraad Vestia, initiatiefnemer Woonreferendum) spreken namens de gezamenlijke huurdersorganisaties in bij gemeenteraadscommissie BWB Rotterdam op 23 maart over Woonvisie. Klik op de afbeelding om naar de reportage van RTV Rijnmond te gaan.

 

Tags: , , ,

Reactie op Vestia over 2016

Wij hebben gereageerd op de Vestia plannen voor 2016. Lees daar hier meer over. 

Het belang van de huurder centraal stellen bij Vestia is een van de doelen van het advies. Wij willen de keuzes beïnvloeden die Vestia maakt in de besteding van tijd en energie. We dragen zowel zaken aan die met geld als met presteren, dienstverlening, instelling en de kerntaak van Vestia te maken hebben. Dit alles om het wonen bij Vestia zo prettig, veilig en betaalbaar mogelijk te houden.

Ons advies samengevat: Nieuwbouw en onderzoek hiernaar juichen we zeker toe. Openheid over de investeringen en renovaties van aankomend jaar vragen we op grond van ons wettelijk informatierecht. We willen precies weten wat het gevolg is van investeringen in woningen op de (beschikbaarheid en betaalbaarheid) van de woningen van Vestia. Vraaggericht investeren in duurzaamheid biedt kansen voor huurders, mits er altijd draagvlak is en duurzaamheid voor huurders ook echt bijdraagt aan meer wooncomfort en minder woonlasten. Vanaf nu verwachten we meer en open gesprek over het huurprijsbeleid. Onze successen over het huurbeleid kregen we in de reactie op dit advies bevestigd. Wij kondigen tot slot een aantal projecten aan: onze wens tot het herzien van het incassobeleid en onze interesse voor de (voor ons te) hoge huurderving en leegstand.

 

Ons grootste succes?

  • Vestia zal NIET de huur extra verhogen (met een inkomensafhankelijke component) bij huurders die weliswaar een sociaal contract hebben, maar inmiddels al een hoge huur boven de €710 betalen. Dit scheelt circa 1000 huurders een aantal tientjes extra – onterechte – huurverhoging.
  • Vanaf 2016 zal Vestia ook communiceren dat zij huurders die geconfronteerd zijn met een inkomensval de mogelijkheid geven bezwaar te maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging. Dit kan voor mensen die hun geld extra nodig hebben zeker schelen.

 

Volgende stappen: positiebepaling en huurbeleid 

We zijn natuurlijk niet uitgepraat over het presenteren van Vestia in 2016.

  • Het huurprijsbeleid komt op korte termijn langs ter advisering.
  • Het huurdersrecht bij renovatie is een topprioriteit.
  • Ook dit jaar kijken we daarna nauw naar de uitvoering van de huurverhoging: gaat dat wel overal goed? Meld het ons als u hier wat over wilt zeggen.
  • Leefbaarheid, woningkwaliteit, woningen voor vluchtelingen, dienstverlening: Vestia bereidt statements voor per belangrijk thema (totaal: 12) waarin ze aangeven wat het aandeel van Vestia hierin is. Belangrijk, want de nieuwe Woningwet geeft weliswaar kaders, maar wat dat precies betekent is toch nog onzeker. We bespreken deze positiebepaling per thema met Vestia.
  • We ontvingen een advies over een kwaliteitsovereenkomst, waarop we binnen een aantal weken zullen reageren.

 

 

Lees hier het advies en de reactie van Vestia.

 

Tags: , ,

Huurders uit Delft zijn uitgenodigd

Vestia verhuurt in Delft 5000 woningen, de huurders van deze woning mogen zeker niet ontbreken aan tafel bij de gemeente. We zijn er vroeg bij, want de bestaande prestatieafspraken lopen nog even, dit biedt veel kansen.

Op 22 februari organiseren we een kennismaking voor Delftse huurders.  Het doel van de avond is het vormen en informeren van een vaste groep mensen (werkgroep) die invulling gaat geven aan de rol van huurders in het overleg tussen huurders-gemeente Delft-Vestia.

De Huurdersraad zal huurders bij dit proces ondersteunen en het contact met Vestia onderhouden. Hiervoor verspreidden we ook ondersteunde flyer in de wooncomplexen van Delft en nodigden we de bewonerscommissies persoonlijk uit.

Woont u in Delft, meld u dan aan! En kijk hieronder nog even voor de flyer?

 

Aanmelden en input voor Werkgroep Delft
Bezig met versturen

 

Tags: , ,

Stand van zaken Rotterdamse Woonvisie

We meldden in december veel over wonen in Rotterdam, politiek en de Woonvisie op onze website en toen was het even stil. Waarom? En wat deden we intussen?

 

Daar kunnen we heel krot over zijn: De Woonvisie, waartegen weerstand is geuit tot in de Raadszaal, wordt momenteel herschreven. De wethouder is dus even “aan zet”. Voor snel opeenvolgende ontwikkelingen, en het tonen van (kranten)berichten gebruiken we Twitter. Zoek ons daar dus zeker eens op: het Opiniestuk Laat huurder niet opdraaien voor koopkrot verscheen hier bijvoorbeeld.

 

Een aantal zaken werken we nu verder uit. Het Huurdersnetwerk Rotterdam krijgt verder vorm en zodra het aan de orde is leveren we onze bijdrage aan het woonreferendum. Ook gaan we in op uitnodigingen van betrokken partijen, bijvoorbeeld van NPRZ.

 

Meewerken?

Bent u huurder uit Rotterdam? Nu is de tijd om aan te sluiten bij Werkgroep Rotterdam.

Huurder uit een andere stad? Nog deze maand is de bijeenkomst voor huurders in Delft en komt de werkgroep Den Haag bijeen. Wilt u weten hoe het staat met prestatieafspraken in andere steden, mail ons dan.

Tags: , , , ,