Onze eerste mailing is verstuurd!

Onze eerste mailing is afgelopen vrijdag naar ruim 7.000 huurders verstuurd en: wat een reacties. Bedankt!

 

Online zien? Klik hier!

 

Wil je de volgende mailing in je mailbox ontvangen schrijf je dan in via bijgaande link. We publiceren de uitslag van onze enquêtevragen.

 

 

Zoetermeerse prestatieafspraken niet ondertekend door de huurdersorganisaties

Vestia is als enige Zoetermeerse woningcorporatie gevraagd om hun bieding in 2015 voor de prestatieafspraken voor 2016-2019 te herschrijven. Dinsdag 28 juni jl. heeft de gemeente Zoetermeer de prestatieafspraken alsnog met Vestia en de andere Zoetermeerse corporaties de Goede Woning en Vidomes ondertekend. Maar: de huurders tekenden niet mee en wel om de volgende redenen.

De huurders zijn van mening dat De Goede Woning en Vidomes de gemeente ruim voldoende bieden, dit in tegenstelling tot Vestia. Betaalbaarheid en beschikbaarheid van sociale huurwoningen is voor huurders die nu in Zoetermeer wonen en voor toekomstige huurders van groot belang. Dit lijkt nu niet voldoende gewaarborgd door Vestia. De komende maanden zullen de Woonkoepel, gemeente en corporaties om de tafel zitten om te praten over de prestatieafspraken voor 2017.

Voor meer informatie, zie het artikel in het Streekblad Zoetermeer

Tags: , ,

Doe mee aan de cursus servicekosten

[Update 10/8] Voor de cursussen servicekosten op 24 september en 1 oktober zijn er nog 1 tot 2 plekken vrij! Meedoen op deze dagen? Bel ons dan even. VOL = VOL. Nieuwe cursussen volgen. 

 

 

Informatie over servicekosten

Informatie over servicekosten

Wilt u handige tips ontvangen en herinnerd worden dat het tijd is om uw servicekosten te controleren? Wilt u misschien een gratis cursus volgen via ons? Dan kunt u zich hieronder opgeven. We sturen u na het traject servicekosten ook een korte vragenlijst, zodat we de procedure mogelijk kunnen verbeteren.

De cursus wordt gratis aangeboden. Data, locatie en frequentie o.b.v. aanmeldingen.
Bezig met versturen

Wat als: schimmel in je woning

We lazen en hoorden opeens heel veel over schimmel. Daarom zijn wij, Aron en Laurette, in gesprek gegaan met (ervarings)deskundigen. Doel was natuurlijk om te kijken wat we kunnen doen aan dit probleem, dat bij sommige huurders en op sommige plekken erg heftig is.

 

Schimmel heeft 1000+ oorzaken

Iedereen weet dat schimmel een probleem met vocht is. Iets gedetailleerder: er zijn 3 redenen waardoor woningen (behang en/of gipsmuren) kunnen schimmelen:

  • Bewonersgedrag en overbewoning
  • De constructie van de woning (nieuwe isolatiemaatregelen, een koudebrug)
  • Een (onzichtbaar) gebrek aan de woning (een lekkage, grondwater)

Om schimmel te voorkomen moet een huurder in de ene woning zelf veel bewuster isoleren/stoken dan in een andere woning. Huizen zijn nu eenmaal verschillend. Bij de keuze van je huurwoning kan het iets zijn om rekening mee te houden: in huizen uit de jaren ’80 en in een vol huis (veel bewoning) ontstaat sneller schimmel.

Talloze kopers worden ook geconfronteerd met dit probleem, zij hebben geen vraagbaak. Dus doe er je voordeel mee dat je huurder bent, door bij Vestia goed door te vragen: hoe hou ik schimmel weg of bestrijd ik het, hoe ventileer ik slim, hoe komt het dat schimmel precies op deze plek in mijn huis zit?

 

 

Een foutje is zo gemaakt 

Bovenstaande uitleg is géén open deur, want het is erg belangrijk om de diverse oorzaken goed te benoemen bij elk schimmelgeval. Schimmel is een technisch probleem, maar kan snel een communicatieprobleem worden.

Als de oorzaak van het schimmelprobleem, dat ook onzichtbaar kan zijn, verkeerd wordt vastgesteld, ga je met Vestia het verkeerde traject in. Dat is niet effectief, maar voelt vooral niet eerlijk aan. Sommige huizen zijn gevoelig voor schimmelvorming, als daar eenmaal schimmel ontstaat, wil je gewoon goed geholpen worden en is één bus schimmelwerend middel geen duurzame oplossing. Je hebt goede uitleg nodig en misschien zijn er bijvoorbeeld extra ventilatieroostertjes nodig. Het huis verwarmen en daarna een raam openzetten voelt daarnaast niet goed als je puur aan je energierekening denkt, maar is wel noodzakelijk bij huizen die gevoelig zijn voor schimmel. En waarom krijgt de ene huurder gratis een muur opnieuw gewit en krijgt de ander een bus schimmelwerend middel? Kortom: communicatie, uitleg en duidelijkheid over de te nemen stappen is allemaal van belang. Een foutje is zo gemaakt en onvrede is makkelijker te creëren dan weg te nemen.

 

Onze conclusie

We vroegen Vestia één lijn te trekken in de aanpak bij schimmel, maar vooral te letten op de communicatie na een melding én de communicatie via de website.  De stappen die Vestia neemt moeten duidelijk en na te trekken zijn. Vestia ontwikkelt nu een aanpak, die is intern (eigen organisatie) en extern (communicatie). We hebben al een aantal zaken ingebracht en die zijn samengevat: onze wens voor een duidelijke aanpak en transparante communicatie.

 

Zodra er iets van de aanpak van Vestia in concept af is, willen we er iets over zeggen, zo wordt het een betere aanpak. De werkgroep Den Haag is hierbij betrokken en ook benadert Vestia zelf huurders die persoonlijk met schimmelproblematiek te maken hadden. 

★ Stap verder met herstel servicekostenpost schoonmaak

We zijn weer een stap verder met het herstel van de fout met de servicekostenpost schoonmaak. Het betreft 14.000 woningen in Rotterdam-Zuid. Er zijn goede ideeën gedeeld tussen Vestia en de Huurdersraad (werkgroep betrokken huurders) over hoe de fout hersteld kan worden. 

 

Nu is Vestia aan zet: zij moeten het herstelwerk gaan uitvoeren. Op korte termijn kunnen de huurders die het betreft een update van Vestia zelf verwachten, per brief thuis. Daarmee worden als het goed is alle liggende vragen beantwoord. Er komt uiteraard ook communicatie naar bewonerscommissies.

 

 

Tags: , , ,

14.000 huurders in Rotterdam-Zuid worden gecompenseerd voor fout met servicekostenpost schoonmaak

14.000 huishoudens in Rotterdam-Zuid moeten wachten op hun servicekostenafrekening of kunnen een correctie verwachten over het afgelopen jaar. De correctie betreft in een aantal gevallen een teruggave van onterecht te veel betaalde kosten voor de schoonmaak.

 

Wat is er gebeurd?

Dankzij oplettende bewonerscommissies kwamen we er achter dat de post schoonmaak op aard, inhoud en prijs was gewijzigd zonder inspraak van huurders. Dat mag natuurlijk niet. Het voorschot is niet gestegen, maar de werkelijke kosten voor deze post zijn dat in een aantal gevallen wel. Om die reden was de kostenstijging niet direct zichtbaar.

 

Wat gaat er nu gebeuren?

Vestia moet deze fout herstellen. Om die reden liggen een aantal afrekeningen stil: alle afrekeningen moeten opnieuw bekeken worden en waar al een foutieve afrekening is verstrekt, moet een correctie plaatsvinden. Dit herstel gebeurt in samenspraak met de Huurdersraad, wij letten extra op de panden waar geen bewonerscommissie is en formeren een speciale werkgroep die dit herstel volgt. Het doel is om eerst te komen tot een concept oplossing voor de al betaalde te hoge servicekosten. Zodra deze concept oplossing er is, nodigen we alle betrokken huurders uit om zich daarover uit te spreken. Deze raadpleging wordt toegankelijk voor alle huurders, ook huurders zonder e-mailadres. 

 

Dit had nooit mogen gebeuren. Dat oplettende huurders dit opgemerkt hebben maakte mogelijk dat we het kunnen laten oplossen! Daarom roepen we hierbij nogmaals op tot grondige controle van de servicekostenafrekening. Kijk voor meer informatie en voor de uitleg op www.huurdersraadvestia.nl/servicekosten.

 

Meer vragen?

Ben je lid van een bewonerscommissie: informeer je buren! Hieronder kun je een reactie achterlaten of vragen stellen, die zijn openbaar. Natuurlijk kun je ook mailen of bellen

We zullen automatisch updates geven en vanzelf de uitnodiging aan alle betrokkenen versturen.

Huurdersraad zoekt e-mailadressen

Update 11/7: Wij zoeken nog steeds contact, laat dus gerust je e-mailadres achter ook al is de actietermijn verlopen. De privacyvoorwaarden blijven uiteraard van kracht. 

 

 

Ziet deze kaart er bekend uit? Dat klopt! Wij komen heel graag met jullie in contact, mede-huurders van Vestia.
Er zijn veel huurders bij ons actief, maar Vestia verhuurt 72.000 huizen en dat vraagt om heel veel contact.

De afgelopen tijd EN de aankomende tijd hebben we belangrijke afspraken op de agenda staan, waaronder de prestatieafspraken met 13 gemeenten waarin Vestia actief is. We komen graag in contact met meer huurders, zodat wij samen kunnen nadenken over zaken die voor jullie van belang zijn. Daarom hebben we de e-mailadressen actie opgestart, zodat we in de toekomst makkelijker naar jullie mening kunnen vKaart e-mailactieragen EN jullie je mening kunnen geven vanaf de bank.

 

Waarvoor gaan we de e-mailadressen gebruiken?

Wij zijn er om jullie belangen te behartigen. Soms kan het voorkomen dat wij niet alle kennis, bijvoorbeeld over kleine steden, in huis hebben. Op zo’n moment willen we de e-mailadressen gebruiken om stellingen en vragen aan jullie voor te leggen, zodat wij alle kennis en informatie die wij nodig hebben kunnen verzamelen.

Met die informatie en kennis kunnen we nog beter adviseren, assisteren en meedenken.

Let op: wij zijn onafhankelijk van Vestia.

 

U kunt uw e-mailadres achterlaten:

Aanmelding nieuws en mailing voor huurders

Aanmelding nieuws en mailing voor huurders

Bezig met versturen

 

Tags: , , ,

Drie bijzondere servicekostenposten

U betaalt huur en servicekosten aan Vestia. Er is iets bijzonders met de servicekosten rioolontstopping, administratie en de glasverzekering. We leggen het uit. 

 

In 2014 benaderde Vestia ons met een bijzonder voorstel: of zij één administratie mochten maken van de glasverzekering en één administratie voor de rioolontstopping. We hebben hier over onderhandeld en waren er snel uit, want het samenvoegen van deze administratie scheelt alle huurders een klein beetje geld en wij staan voor betaalbaar wonen. Alle kleine beetjes helpen.

De Huurdersraad krijgt daarom de administratie van deze servicekostenposten als geheel ter controle, wij laten deze door een accountant controleren. We doen dit zo snel als mogelijk en zowel wij als Vestia maken het resultaat inzichtelijk.

 

De administratiekosten waren daarnaast in elk gebied anders. Vestia stelde voor die verschillen weg te nemen en één percentage te hanteren, dat vonden we prima en eerlijk. We hebben dit percentage naar beneden kunnen krijgen na onderhandelen, weer een kleine besparing voor de meeste huurders van Vestia.

 

Natuurlijk is dit besproken met ons controlerend orgaan de Algemene Raad. We deden hierover ook verslag in het jaarverslag 2014.

 

Meer uitleg en informatie over het controleren van de servicekosten staat hier. Hier kan je je ook inschrijven voor onze mailing met uitleg over servicekosten en de procedure of een cursus servicekosten. 

Wat niet mag in servicekosten

Jij betaalt elke maand huur én servicekosten aan Vestia. De afrekening servicekosten verschijnt jaarlijks op 1 juli. Loop de afrekening daarom goed door, er kunnen fouten in zitten. Hieronder worden enkele voorbeelden gegeven van zaken die Vestia wel, of juist niet, in rekening mag brengen. 

Wat mag er WEL in de servicekosten staan

  • Kosten voor de diensten van een huismeester
  • Kosten voor dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimten
  • Glasbewassing
  • Administratiekosten
  • Ontstoppen van leidingen en rioleringen
  • Onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden in het algemene gedeelte van de woning.

Wat mag er NIET in de servicekostenafrekening staan

  • Het hele dienstverband van de huismeester
  • Verplicht onderhoud om woningen of complexen op kwaliteit te houden (bijvoorbeeld: standaard onderhoud aan de CV-ketel)
  • Zonneschermen of screens
  • Nieuwe werkzaamheden waar geen huurderstoestemming voor is gevraagd
  • Als er een lekkage is geweest, verhoogd waterverbruik.

Meer uitleg en informatie over het controleren van de servicekosten staat hier. Hier kan je je ook inschrijven voor onze mailing met uitleg over servicekosten en de procedure of een cursus servicekosten. Ook de Rijksoverheid geeft uitleg over servicekosten en de Huurcommissie heel uitgebreid.

 

Tags: , ,

Prestatieafspraken houden ons van de straat

Nieuw sinds juni 2015 is het recht voor huurders om bij prestatieafspraken (afspraken tussen één gemeente en één of meerdere corporaties) flinke invloed uit te oefenen. Natuurlijk pakken we deze kans met beide handen aan.

 

Feiten en cijfers 

  • Zo’n 72.000 woonhuizen worden door Vestia verhuurd in meer dan 100 gemeenten
  • 13 gemeenten willen dit jaar prestatieafspraken maken
  • Waaronder de grootste Vestia gemeenten, we zetten ons dus in voor tienduizenden huurders door mee te doen met prestatieafspraken

 

De onderwerpen

In prestatieafspraken worden afspraken gemaakt over in ieder geval

  • Betaalbaarheid van de woningen en de hoeveelheid betaalbare woningen
  • De beschikbaarheid van de betaalbare woningen voor de diverse groepen huurders
  • Duurzaamheid en energiezuiningheid van woningen
  • Kwaliteit van woningen
  • Leefbaarheid van de omgeving

 

 

Onze uitgangspunten

  1. Dit is een mooie kans om huurdersbelangen te behartigen
  2. We zoeken in de steden actief contact met mede-huurders, lukt dat niet dan zoeken we een goede oplossing.
  3. Vaak kiest een huurder niet om te wonen bij één bepaalde corporatie, daarom werken we als het kan en nuttig is samen met andere huurdersorganisaties
  4. Onze rol: wij staan voor invloed uitoefenen op betaalbaar, veilig en prettig wonen voor huurders, door huurders.
  5. Onze voorkeur gaat uit naar een gezamenlijk bod van Vestia-De Huurdersraad. Dit kan alleen als er overeenstemming is, soms is die er niet, dan zoeken we een andere oplossing.
  6. De gemeente en Vestia moeten voldoende aandacht en informatie geven om het maken van goede afspraken te realiseren

 

Stand van zaken prestatieafspraken juni 2016

We zitten midden in het proces! De stand van zaken is als volgt:

  • Rotterdam: Wij zijn het oneens met de Woonvisie en steunen het Woonreferendum. Woon je in Rotterdam? Ga dan naar de website van het Woonreferendum en teken! Er zijn al 9.000 van de 10.000 handtekeningen binnen. Tekenen is erg belangrijk, omdat het belangrijk is dat de Rotterdamse sociale woningvoorraad behouden wordt.

In deze gemeenten zijn huurders al gehoord en/of betrokken bij de bieding en/of woonvisie:

  • Barendrecht: wij zijn in contact met bewonerscommissies
  • Den Haag heeft een eigen werkgroep
  • Delft heeft een beginnende werkgroep, wij zijn op zoek naar versterking. Neem contact op!
  • Westland heeft een eigen werkgroep die contact houdt met alle bewonerscommissies
  • Zoetermeer heeft een eigen huurdersorganisatie en de Woonkoepel Zoetermeer. De Huurdersraad assisteert
  • Zuidplas kent de VOOH. Dit is een bundeling van zes bewonerscommissies en de Huurdersraad assisteert

En voor de volgende gemeenten zijn wij bezig met het in contact komen met mede-huurders:

  • Brielle in samenwerking met de gemeente
  • Nieuwkoop
  • Pijnacker-Nootdorp in samenwerking met Vestia

 

Tot slot

  • Over één maand zijn er weer nieuwe ontwikkelingen. Tegen die tijd plaatsen wij een nieuw bericht op deze website.
  • Woon je in één van de genoemde steden en wil je meedoen? Neem dan contact met ons op!
  • Wij zijn bezig met het verzamelen van e-mailadressen. Straks kunnen we per e-mail stellingen en vragen voorleggen en kunnen huurders vanuit huis meedoen.

Tags: , ,