Wat niet mag in servicekosten

Jij betaalt elke maand huur én servicekosten aan Vestia. De afrekening servicekosten verschijnt jaarlijks op 1 juli. Loop de afrekening daarom goed door, er kunnen fouten in zitten. Hieronder worden enkele voorbeelden gegeven van zaken die Vestia wel, of juist niet, in rekening mag brengen. 

Wat mag er WEL in de servicekosten staan

  • Kosten voor de diensten van een huismeester
  • Kosten voor dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimten
  • Glasbewassing
  • Administratiekosten
  • Ontstoppen van leidingen en rioleringen
  • Onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden in het algemene gedeelte van de woning.

Wat mag er NIET in de servicekostenafrekening staan

  • Het hele dienstverband van de huismeester
  • Verplicht onderhoud om woningen of complexen op kwaliteit te houden (bijvoorbeeld: standaard onderhoud aan de CV-ketel)
  • Zonneschermen of screens
  • Nieuwe werkzaamheden waar geen huurderstoestemming voor is gevraagd
  • Als er een lekkage is geweest, verhoogd waterverbruik.

Meer uitleg en informatie over het controleren van de servicekosten staat hier. Hier kan je je ook inschrijven voor onze mailing met uitleg over servicekosten en de procedure of een cursus servicekosten. Ook de Rijksoverheid geeft uitleg over servicekosten en de Huurcommissie heel uitgebreid.

 

Tags: , ,

26 Antwoorden op “Wat niet mag in servicekosten”

  1. Cor Vermeulen

    De kosten van het “Verplicht onderhoud om woningen of complexen op kwaliteit te houden” mag niet via de servicekosten in rekening worden gebracht. Dat lijkt me een logische zaak. Maar waarom dan wèl de onderhoudskosten voor installaties zoals liften? Hebben we als huurder dan ook een stem als het om het vervangen van die installaties gaat als ze zwaar verouderd zijn (lees: “op kwaliteit houden”) en de onderhoudskosten daardoor dus onverantwoord hoog zijn? En geldt dit dan ook voor een installatie voor blokverwarming? En hoe moet worden omgegaan met stookkosten? Zijn dat eigenlijk wel servicekosten?

  2. De term huismeester is allang achterhaald in het verleden was de functie van huismeester terecht , echter Vestia gebruikt al jaren de functie van complexbeheerder het verschil is en was dat de huismeester altijd aanwezig was en nu de complexbeheerder zijn tijd moet delen met een ander complex van Vestia of andere werkzaamheden van Vestai maar de in rekening gebrachte kosten per maand zijn nooit minder geworden alleen maar hoger.Nu bij het laatste overzicht van de huur en servicekosten zelfs boven de 10 e x 160 woningen in onze flat dus?

  3. De term huismeester is niet juist, Vestia hanteert zelf al jaren de term complexbeheerder het verschil in de praktijk is dat er per complex minder uren worden besteed maar de biijdrage in de servicekosten zijn niet minder geworden wel hoger vreemd toch

  4. Arie de Jiong

    Op mijn nieuwe huurprijs voor 1 juli 2016 staat wel Zonneschermen. Deze zijn later bij ons complex aangebracht. Mag dat dan wel staan onder de post servicekosten?

  5. Laurette

    Alleen als de huurders daar als collectief toestemming voor hebben gegeven. Is er een schriftelijk verzoek met bedrag aan jullie voorgelegd de zonneschermen werden aangebracht?

  6. Arianne Graafland

    Dat weten we nu niet: maar als het in de servicekosten afrekening staat moeten de ramen zijn gewassen zoals bij jouw buren. Een optie is het glasbewassingsschema op te vragen bij Vestia.

  7. Arianne Graafland

    Vestia moet nieuwe werkzaamheden voorleggen aan huurders voordat deze in rekening gebracht mogen worden via de servicekosten. Gebeurt dit niet, dan heb jij het recht om een klacht in te dienen en hoef je voor de uitgevoerde werkzaamheden niet te betalen.

  8. Van den Bos

    Wat ik vreemd vind is het volgende mijn man doet alles zelf als er iets vervangen moet worden in de woning. Nu had ik een lekke cifon. Is nog van (50 jaar) een bakalite cifon. Moest eerst een abonnement afsluiten voor de servicekosten voor het werd gemaakt. Dus met andere woorden, ik betaal het abonnement voor een eenmalig iets terwijl je het dan net zo goed zelf kan betalen. Kost net zo duur dan.

  9. vraag over servicekosten betreft algemeen stroomverbruik. Heerlijk Houtingen Hoogvliet heeft 3 complexen waarvan 2 met 19 wooneenheden ( flats zijn het zelfde) en 1 galerijflat met 38 wooneenheden. Ieder flat heeft een eigen stroommeter voor algemeen stroomverbruik dus de normale gang van zaken zou zijn de eindafrekening van het verbruik wordt gedeeld door het aantal wooneenheden per flat. Dit is echter niet het geval van de 3 flats worden de facturen bij elkaar geteld en door 76 wooneenheden gedeeld. Voor de 2 flats die identiek zijn zou dit geen punt zijn maar het galerijflat is een ander verhaal en ander verbruik. Wij willen dan ook dat het algemeen stroomverbruik per flat berekend en eindafrekening door het aantal wooneenheden per flat gedeeld wat wat betreft afrekening servicekosten, dit wil Vestia niet doen en nu de vraag wat kunnen wij nog doen als bewoners cq BC, want wij willen het hier niet bij laten, wij hebben dit vorig jaar al aangekaart bij Vestia en geven nu pas het antwoord dat dit niet kan, nu de afrekening servicekosten in aantocht is en we voor dit jaar alweer voor het blok worden gezet.

  10. Arianne van de huurdersraad

    Vervelend om te horen dat je recent pas een reactie hebt gekregen! Zoals Laurette schreef is in Hoogvliet de FHVH, de Federatie Huurders van Hoogvliet actief. Zij helpen veel Hoogvlietse panden met de controle van de afrekening en kennen de panden goed, misschien kunnen zij jullie helpen. Naar de geschillencommissie stappen is ook een mogelijkheid.

  11. FHVH is ons bekend, het kan geen kwaad om ook de mening van de huurdersraad te kennen en de vraag is kan dit zomaar servicekosten algemeen stroomverbruik van 3 flats samen voegen en dit delen door 76 wooneenheden. 2 flats bestaan uit ieder 19 wooneenheden en 1 flat uit 38 wooneenheden.

  12. Arianne van de huurdersraad

    Afgaand op de uitleg die u geeft, vinden we dit wel gek. Er zijn heel veel verdeelsleutels (manieren om verschillende servicekostenposten per woning in rekening te brengen) in omloop, maar het is ook afhankelijk van de aanwezige bemetering in de complexen. Ik kan mij niet voorstellen dat het stroomverbruik niet per complex wordt gemeten. Onze mening is dat servicekosten zo precies mogelijk moeten worden verdeeld, dus niet per 3 complexen. Ga hierover een laatste keer met Vestia in conclaaf. Mocht dit niet tot antwoorden leiden dan gaan wij er achteraan.

  13. Zo te zien neem ik aan Verplicht onderhoud om woningen of complexen op kwaliteit te houden (bijvoorbeeld: standaard onderhoud aan de CV-ketel) mag niet in de serviicekostenafrekening staan ! Dus per 1 juli bij iedere CV controlen bezoek krijgen wij er rekening voor?

  14. w.hermans

    onze lift heeft al ruim 4weken de verlichting defect en is nogal vuil dit is 4weken door gegeven aan de lift maatschappij.

  15. De jonge

    Boven aan de deze brief staat Jij betaalt elke maand huur én servicekosten aan Vestia. De afrekening servicekosten verschijnt jaarlijks op 1 juli.
    Wij wonen allemaal hier bijna 4 jaar in Oosterheem,en nog niet ene keer is dit gebeurt. Elk jaar weer een smoes,en een brief krijgen ,zoals u van ons gewent bent,Nou niet dus.Alles veel later.Ook nu weer,en dat er eerst bij navraag gezegd word ,ja hoor dit jaar op tijd.
    Vestia ,wij moeten ook altijd op tijd betalen weet je wel.

  16. Laurette van de Huurdersraad

    De afrekening moet jaarlijks op 1 juli verschijnen. Gebeurt dat niet, dan is dat heel vervelend en we maken het zelf ook mee – daarom onze acties op dit gebied

  17. huur woning van vestia maar moet zelf voor boiler zorgen. hoe zit dit. kan iemand mij helpen. en huren kost geld en als ik het doe zit jaren aan vast al verhuis ik.

  18. Laurette van de Huurdersraad

    Bel ons even op 0850160105 (we gaan zo de rest van de dag in afspraak – daarna weekend, maar maandag zijn we er weer). We snappen er nu nog niets van maar kunnen je vast wel verder helpen met een beetje extra uitleg.