Drie bijzondere servicekostenposten

U betaalt huur en servicekosten aan Vestia. Er is iets bijzonders met de servicekosten rioolontstopping, administratie en de glasverzekering. We leggen het uit. 

 

In 2014 benaderde Vestia ons met een bijzonder voorstel: of zij één administratie mochten maken van de glasverzekering en één administratie voor de rioolontstopping. We hebben hier over onderhandeld en waren er snel uit, want het samenvoegen van deze administratie scheelt alle huurders een klein beetje geld en wij staan voor betaalbaar wonen. Alle kleine beetjes helpen.

De Huurdersraad krijgt daarom de administratie van deze servicekostenposten als geheel ter controle, wij laten deze door een accountant controleren. We doen dit zo snel als mogelijk en zowel wij als Vestia maken het resultaat inzichtelijk.

 

De administratiekosten waren daarnaast in elk gebied anders. Vestia stelde voor die verschillen weg te nemen en één percentage te hanteren, dat vonden we prima en eerlijk. We hebben dit percentage naar beneden kunnen krijgen na onderhandelen, weer een kleine besparing voor de meeste huurders van Vestia.

 

Natuurlijk is dit besproken met ons controlerend orgaan de Algemene Raad. We deden hierover ook verslag in het jaarverslag 2014.

 

Meer uitleg en informatie over het controleren van de servicekosten staat hier. Hier kan je je ook inschrijven voor onze mailing met uitleg over servicekosten en de procedure of een cursus servicekosten. 

11 Antwoorden op “Drie bijzondere servicekostenposten”

  1. R.Verduyn Lunel

    Kan niet bepalen om welke percentages het gaat aangezien deze niet vermeldt staan maar ben altijd akkoord als het percentage naar beneden gaat. Chapeau !

  2. Antonia de Lange

    Goedeavond.Een vraagje over de service kosten,ik kreeg vorige maand een rekening voor de service kosten van Vestia over gemeenschappelijke ruimtes en riool,het was maar 8 euro en nog iets en ik heb ze betaaldmaar 1 ding snap ik niet,De rekening was gespecificeerd in rioolkosten en verlichting openbare ruimtes.De rioolkosten waren iets van 1000 zoveel euro maar wat mij opviel was de verlichting van openbare ruimtes dat liep tegen de 3000 en nou komt het leukste wj wonen hier met 5 woningen op dit rijtje met maar 2 buitenlampjes op de galerij,het zijn maisonnette woningen,3000 per jaar voor 3 lampjes is wel een beetje duur vind u niet,ik heb de gespecificeerde rekening helaas niet meer en heb de rekening betaald maar het zette mij wel aan het denken.Met vriendelijke groet A de lange

  3. Laurette

    Beste Antonia, Dat is veel geld ja, misschien is er wat fout gegaan. Ik raad aan om Vestia te bellen en de onderliggende facturen op te vragen om zelf te zien of het bedrag goed is opgebouwd. Laat je niet afschepen, je hebt recht op deze informatie en het maakt niet uit dat je al betaald hebt. Groeten, Laurette

  4. Thea Panhuizen

    Bij deze een vraag over de service kosten en vooral het algemeen stroomverbruik. Ik woon in Heerlijk Houtingen Hoogvliet is een appartementencomplex bestaande uit 3 flats waarvan 2 met ieder 19 wooneenheden deze 2 flats zijn hetzelfde + 1 galerijflat met 38 wooneenheden. Ieder flat heeft een eigen meter dus is te zien wat ieder flat aan stroom verbruikt, het zou toch normaal zijn dat het totale jaarverbruik per flat berekend wordt door het aantal bewoners dat in dit flat woont, dus afrekening servicekosten kijken wat er per flat ontvangen is wat het bedrag is van stroomverbruik en dit delen door het aantal wooneenheden. Maar nee hoor de facturen van deze 3 flats worden bij elkaar geteld en gedeeld door 76 wooneenheden dit is te gek voor woorden de 2 identieke flats kan ik me nog voorstellen maar het galerijflat is een ander verhaal. Graag jullie mening

  5. Laurette van de Huurdersraad

    Ik vind het ook heel gek! In Hoogvliet is er de FHVH, de Federatie Huurders van Hoogvliet. Zij helpen veel Hoogvlietse panden met de controle van de afrekening en kennen de panden heel goed. Mag ik doorverwijzen naar hen? Dik kans dat ze precies weten waar het over gaat. De FHVH is te bereiken op de Werplijn 16, houden spreekuur op woensdagochtend van half tien tot half 12 of zijn dan te bereiken op 010 295 0787. Of mailen, dat kan altijd, naar fhvh-wijkwinkel@live.nl.

  6. J.A.de Zoete

    Ben het met Thea Panhuizen volkomen eens,dat dit een vreemde gang van zaken is.Vind dat Vestia hier verandering in moet brengen en wel op zeer korte termijn.

  7. J.A.de Zoete

    Vind dit een rare gang van zaken, ben het volkomen eens met Thea Panhuizen.Vind ook dat Vestia dit op zeer korte termijn moet veranderen.

  8. yvonne Saarloos van Beveren

    ik wil alleen maar dat mijn ramen buiten gezeemd worden zit met de nattigheid van nummer twee m,n ramen zien er niet uit en dit nis al de tweede keer m,n ramen al een slordige 6 maanden niet gezeemd aan de buitenkant

  9. Na vele onderhandelingen verder Vestia gaat dan nu wel voor Heerlijk Houtingen de servicekosten per flat afhandelen, maar dit kan pas gebeuren afrekening servicekosten in 2018. Dit zouden ze al in 2014 doen en aangezien bewoners flat 38 wooneenheden toch aardig wat aan servicekosten betalen voor de bewoners andere panden, is dit onacceptabel. Vestia vindt het te veel werk om dit in 2016 dus afrekening 2017 te doen. FHVH was het met ons eens maar zegt nu dit is het beleid Vestia. Laurette jij hebt het advies gegeven om naar de geschillencommissie te gaan, maar hoor je er niet meer over, dus de hamvraag is kunnen we hiermee naar deze commissie?

  10. Vreemd dat je me ineens een doorverwijzing geeft naar het FHVH had juist een hoge pet op van de huurdersraad ( dacht ik) weet dat je in contact staat met het FHVH en vraag me af of je de opdracht heb gekregen niet te reageren omdat ik in de BC zit? Op dit moment vraag ik me af of het FHVH er is voor de bewoners of voor Vestia? Maar bij deze graag een antwoord van de huurdersraad, heb mijn bc werkzaamheden even stop gezet en vraag het nu als bewoner, want als bc lid wordt ik aan banden gelegd en als bewoner alle vrijheid om verder te gaan met mijn actie.