Servicekostencoaches brengen hulp bij servicekosten

Servicekostencoaches
Een goede servicekostencontrole kan geld, betere service en meer contact met tevreden buren opleveren. Heb je behoefte aan meer kennis en inzicht over de servicekosten? Schakel onze servicekostencoaches in.

 

Servicekostencoaches komen naar je toe

De Huurdersraad komt met een nieuwe dienst om de juistheid servicekosten vast te stellen.

Je wilt de inzet van de Service-coach inroepen ?
Je bent geïnteresseerd in dit werk en wil er meer over horen ?
Je wilt het team van Service-coaches versterken en meedoen ?
Kent u iemand die vast interesse heeft in dit vrijwilligerswerk ?

→ Neem contact op, we gaan het samen regelen!
Donderdag 12 april was het zover. Een met veel zorg door Laurette Vermeulen en Arianne Graafland opgesteld opleidingsprogramma is met succes door 8 vrijwilligers doorlopen. Dat betekent, dat elke Vestia-huurder nu een beroep kan doen op één van deze vrijwilligers die alles weten van servicekosten.

Een handig naslagwerk

Om deze reden is dit een prachtig initiatief:

Een belangrijk onderdeel van de vaste woonlasten bestaat uit de servicekosten. U ontvangt elk jaar nieuwe voorschotten en een afrekening. “Huurders reageren vaak naar de Huurdersraad met de opmerking dat de afrekening niet te controleren is. Ze willen inzicht, maar weten niet hoe ze dit kunnen organiseren. Ook zouden huurders wel willen praten over de dienst die ervoor wordt geleverd, zoals schoonmaak’, stelt Laurette Vermeulen van de Huurdersraad. “Huurders hebben duidelijke uitgebreide rechten maar het is allemaal best ingewikkeld”, vervolgt Laurette.

Dat was de aanleiding om een programma op te stellen, waardoor huurders zelf in staat zijn om de juistheid van de Servicekosten te controleren. Arianne Graafland heeft hier veel werk aan besteed, een prachtig resultaat.

Een groep van 9 enthousiaste vrijwilligers is samengesteld die nu alles weet van wetten, regels, samenwerken, adviseren en informeren. Het enthousiasme spat er bij hen vanaf.

Laurette geeft belangrijke tips

 

Dit weten de servicekostencoaches

  • Welke diensten mag Vestia  wel en wat niet in rekening brengen bij de huurder ?
  • Hoe controleert u de afrekening van servicekosten op juistheid? Hoe krijgt u stukken?
  • Hoe gaat u het gesprek aan over de dienst (hoeveelheid en kwaliteit) waarvoor u betaalt?
  • Hoe wordt de rekening tussen u en uw buren eerlijk verdeeld?
  • Betaalt u niet te veel administratiekosten?
  • Wanneer moet Vestia wat aan de huurder sturen en inzichtelijk maken ?

Vanzelfsprekend zijn onze servicekostencoaches opgeleid om samen met de huurders en de bewonerscommissies het gesprek aan te gaan met Vestia.  De servicekostenprocedure helpt hen hierbij.

 

De trotse servicekostencoaches, van links naar rechts: Theo, Rachel, Henk, Emel, John, Gerard, Gré, Cees (voorzitter Huurdersraad), Els, Bob en Jeannette

Wie, wat en waar?

Theo wil aan de slag

We gaan dit jaar kennis en ervaring opdoen. “In mijn wekelijkse spreekuur voor onze huurders in Hoogvliet kan ik mijn kennis heel goed toepassen”, stelt Els Kamminga. “Dat zie ik precies zo”, vult Jeannette Philips van de Bewonersorganisatie Zuidwijk aan. Ook zij heeft zeer uitgebreide contacten met bewoners en heeft net zoals Els heel goed in beeld van wat er leeft onder de huurders.

Cees van der Harst overhandigt Henk van der Sluis de certificaten.

“Ik ben hier heel enthousiast over”, zegt Henk van der Sluis. “Kan ik echt wat betekenen voor de huurders van Vestia in Veendam”, vervolgt hij.“Ik voel me echt gesterkt in mijn rol als belangenbehartiger voor de huurders van Vestia. Ik heb er veel zin in”.

Ook de huurders van Vestia in Tilburg kunnen terecht bij een sterke en degelijke vrijwilliger : Bob Wilhelm. “Ik zie in de praktijk, dat niet iedere huurder weet wat de rechten en plichten zijn”, begint hij. “Ik wil me altijd positief inzetten om de zaken van de huurders bij Vestia te bepleiten. Gelukkig heb ik een goed inzicht in kosten en begrotingen door mijn werk als accountant”.

Een ander teamlid is Rachel Moeniralam. Zij brengt haar enthousiasme als volgt onder woorden: “In  mijn studie Rechten leer ik veel over de theorie. “Het gaat natuurlijk straks om de praktijk en ik heb nog nooit eerder zoveel opgestoken over hoe je een gesprek het beste kunt voeren tussen huurders en Vestia. Ik leer hier zelf zo veel van!”.

Emel Kurt is een actieve bewoonster van Rotterdam-Charlois. Ondanks de drukte, die het opvoeden van vier kinderen en het runnen van een gezin met zich meebrengt, heeft zij toch de tijd gevonden om mee te doen aan dit mooie initiatief. “Het is fijn, dat ik mede-huurders nu nog beter van dienst kan zijn. Ik doe dat heel graag. Het is toch fijn om mensen te helpen”.

Gré Coster, actief in Het Westland, spreekt haar waardering uit voor dit initiatief.
“Hier wilde ik toen ik gevraagd werd gelijk aan meedoen. Servicekosten zijn vaste kosten voor de huurder en die moeten dan ook juist en eerlijk zijn.  Ik sta samen met Theo Zuiderwijk klaar voor de huurder”.

John Meeuwsen en Bob Wilhelm     bedanken voor de inzet

John Meeuwsen is mede-initiatiefnemer van dit project. Samen met John la Gordt Dillié heeft hij heel veel ervaring opgedaan in het onderwerp servicekosten. “Vanuit de praktijk zijn John en ik tegen veel onduidelijkheden opgelopen in de schoonmaakkosten in Hilledijk in Rotterdam”, vertelt hij. “Door volhouden zijn we achter de juistheid en ook veelal de onjuistheden van kosten gekomen”. “Een intensief overleg met Vestia heeft zijn successen gebracht voor onze huurders”. “Deze kennis moest gedeeld worden en daarom ben ik hier zo trots op”, vervolgt hij.


Onze service-coaches zijn herkenbaar

Onze service-coaches zijn behalve goed opgeleid ook erg herkenbaar. Behalve hun verdiende diploma ontvingen ze uit handen van de voorzitter van de Huurdersraad Cees van der Horst een legitimatiepas. “Dat hoort bij een vertrouwensfunctie van de servicekostencoach”, vertelt hij in zijn dankwoord. Kort en krachtig stelt hij : “We hebben nu een prachtige nieuwe dienst voor onze huurders”. “Maak er een succes van en zegt het voort”. “We gaan deze dienst nog groter maken door nog meer vrijwilligers te werven en op te leiden”.

Een afspraak inplannen?

Petra de Hoog werkt vanuit het bureau van de Huurdersraad. Zij heeft ervoor gezorgd dat alles op rolletjes is verlopen. “Vrijwilligers moeten de goede ondersteuning krijgen”, stelt zij. “En dat vind ik belangrijk en leuk werk”. Petra plant de afspraken van en met de servicekostencoaches in.