Dit willen wij van Vestia № 2: de basiskwaliteit van woningen omschrijven (verzoek ingewilligd!)

We vinden het nuttig en zinvol om hier reactie op te krijgen, ben jij het met ons eens?

 

Wij zouden graag willen van Vestia dat zij:

De basiskwaliteit van woningen omschrijven

 

De basis waar we het nu mee moeten doen is de absolute wettelijke ondergrens voor kwaliteit van wonen: het gebrekenboek van de Huurcommissie. Maar tussen dat armzalige niveau en een normale, prettige woning zit een heel grijs gebied waar wij wel eens met de beleidsmensen van Vestia over willen praten. Naar aanleiding van de Vestia-positionering “Kwaliteit van woningen” hebben zij de ontwikkeling van basiskwaliteit beloofd, dus dat is het goede nieuws.

 

Wij krijgen hier trouwens best vaak mails over, van mensen die hun verhaal doen over een woning die eigenlijk niet goed genoeg is voor hunzelf of hun familie. Dan geven wij persoonlijk advies op maat.

Tags: , , ,

10 Antwoorden op “Dit willen wij van Vestia № 2: de basiskwaliteit van woningen omschrijven (verzoek ingewilligd!)”

  1. A. van der Meide

    Helaas huur ik vanaf de nieuwbouw 1972 de woning van Vestia en heb geen enkel vertrouwen in Vestia en met name de enorme huur verhogingen die zijn doorgevoerd de afgelopen jaren.
    De achteruitgang in het onderhouden van de woning laat het ook afweten.

  2. Bert van der Meer

    De positionering is niet alleen vaag, wollig en doorspekt met uitgangspunten die niet meer dan logisch zijn, zoals schoon,, heel en veilig. En het doel van renovatie is immers om woningen naar een eigentijds niveau te brengen en geen doel op zich.

    Het omschrijven van basiskwaliteit is een goed streven, maar wat wordt dan de basis? Heel, veilig en functioneel? Dan is men snel klaar, Of wordt tot in detail beschreven, welke kwaliteit bijvoorbeeld het sanitair moet hebben? De goedkope plastic stortbakken zijn weliswaar veilig en functioneel maar werkelijk spuuglelijk of wordt de kwaliteit naar een hoger niveau getild, waarbij bijvoorbeeld de A merken van de Vestia kantoren maatgevend zijn en ook de basiskwaliteit voor woningen worden? Worden er zaken beschreven als hoeveel geaarde wandcontactdozen een keuken minimaal moet hebben?

    En wanneer de “basiskwaliteit” beschreven is, wat dan? Komt er grote inhaalslag om alle woningen op de beschreven basis kwaliteit te brengen of gaat dat pas gebeuren bij renovatie of mutatie?

  3. Basiskwaliteit zonder grijs gebied zou mooi zijn ja. Ik woon nu 4 jaar in een huurwoning van Vestia en ik ben nog steeds verbaasd dat ik in zo een slecht onderhouden woning moet wonen. De keuken is niet om aan te zien, de douche is al 40 jaar niet opnieuw betegeld, de toilet moest ik zelf een vloer in leggen, er vallen gaten in de muren en mijn dak heeft een enorm gat waardoor er veel tocht komt door de vliering. Het is echt een schande.

  4. Laurette van de Huurdersraad

    Wat erg, maar heeft u dit al een keer aangekaart en is er wel eens iemand komen kijken? Gaten zijn echt niet goed, dat kan een gebrek opleveren en dan kunt u zelfs naar de Huurcommissie.

  5. Laurette van de Huurdersraad

    Dat zijn natuurlijk allemaal goede vragen.

    Achtergrond: Nu kan de nieuwe huurder wel van iets meer kwaliteit genieten, want bij elke nieuwe verhuring wordt de woning nagelopen en eventueel naar “moderne standaarden” gebracht. Die standaard is enigszins omschreven. Gevolg: We zijn gisteren zelf naar een leegstaande woning voor én na het “nieuwe verhuring-onderhoud” geweest en dat was werkelijk een heel groot verschil. Maar voor de zittende huurder, daarvoor is geen ondergrens, dus Vestia is niet op ouderwetse toestanden aan te spreken (die soms bij buren allang verholpen zijn). Die basiskwaliteit als ondergrens is dus zeker nuttig. Want inderdaad: wat is schoon, heel en veilig?

    Maar u maakt nog een goede opmerking en dat is over aanzicht. Is functie en kwaliteit belangrijk of moeten we ook eisen aan het uiterlijk willen stellen. Wat vind u zelf?

  6. Laurette van de Huurdersraad

    Voor u beiden geldt: heeft u het al bij Vestia zelf gemeld, bijv. via de bewonerscommissie of een gewone melding?

    Daarnaast: stuur eens een fotootje naar ons van wat u bedoelt! We zijn echt op zoek naar wat u acceptabel en juist niet acceptabel vindt. Misschien is er vervolgens iets wat wij kunnen doen of constateren, wie weet?

  7. Bert van der Meer

    De vraag is natuurlijk wel, of de woning die de Huurdersraad bekeken heeft, echt representatief is voor álle nieuw verhuurde woningen, of dat deze wellicht een gunstige uitzondering was. Het kan best zijn, dat de vertrokken huurder daar 60 jaar woonde en nooit om vernieuwing heeft gevraagd (of gekregen), En, of hieruit conclusies getrokken kunnen worden voor de toekomst is al helemaal niet zo zeker want wat nu beleid is, kan zomaar weer anders kan worden. Beleid lijkt soms net met de seizoenen mee te veranderen: consistent is het niet. Dat zittende huurders hiervan niet profiteren van zal ongetwijfeld te maken met het feit dat na mutatie de huur vaak flink geharmoniseerd wordt.

    Voor wat de basiskwaliteit: het oog wil ook wat, dus een beetje uitstraling mag best. En bovenal: juist in het kader van duurzaamheid moet het investeren in goede, duurzame producten prioteit krijgen. De vraag mag best gesteld worden of het goedkope plastic “basic” (basis?) spul wel zo duurzaam is.

  8. Bert van der Meer

    Vera, als zittende huurder zal je het waarschijnlijk met de 40 jaar oude tegels in de douche moeten doen..

    Toen ik hier kwam wonen, waren er (vage) plannen om het complex “op termijn” te slopen, “groot onderhoud” te plegen of misschien wel te renoveren. Daardoor werd er geen mutatieonderhoud uitgevoerd: slechts het hoognodige – dingen die écht kapot waren – werden gerepareerd: één wandcontactdoos en een paar totaal verrotte houten delen van de berging. Dat was het. Gaten in wandtegels van de douche werden met een klodder kit dichtgesmeerd: prachtig! Een barstje in de wastafel? Ach, hij lekt niet, dus waarom vervangen? Geen fontein en ventilatie in het toilet? Ach ja… het zij oude woningen hé. We gaan kijken wat we er aan kunnen doen.

    Als tijdelijke oplossing is daar natuurlijk best mee te leven. Groot onderhoud is nooit uitgevoerd, laat staan een renovatie, sloop evenmin: het complex staat nog fier overeind. In de loop der jaren is in de douche en het toilet af en toe eens een tegeltje vervangen dat van de muur is gevallen, waardoor in de douche en het toilet een waar pallet is ontstaan van verschillende tegels: de een net even anders dan de andere.Maar ja, het is heel en functioneel: dat het er niet uitziet, tja ach …

    Wrang is het te zien, dat bij mutatie tegenwoordig alle remmen los lijken te gaan, ook in dit complex. Als zittende huurder moet je maar tevreden zijn met meuk…

  9. Huur al 10 jaar van vestia, mijn deur naar de tuin heeft braakschade waardoor het enorm tocht, er hoort een binnen deur van woonkamer naar halletje tuindeur, deze is er niet meer, en krijg ik niet waardoor het bijna niet warm te stoken is. Al met al als ik ergens om vraag, is het al te veel!!!! Erg jammer