Servicekostencoaches brengen hulp bij servicekosten

Servicekostencoaches
Een goede servicekostencontrole kan geld, betere service en meer contact met tevreden buren opleveren. Heb je behoefte aan meer kennis en inzicht over de servicekosten? Schakel onze servicekostencoaches in.

 

Servicekostencoaches komen naar je toe

De Huurdersraad komt met een nieuwe dienst om de juistheid servicekosten vast te stellen.

Je wilt de inzet van de Service-coach inroepen ?
Je bent geïnteresseerd in dit werk en wil er meer over horen ?
Je wilt het team van Service-coaches versterken en meedoen ?
Kent u iemand die vast interesse heeft in dit vrijwilligerswerk ?

→ Neem contact op, we gaan het samen regelen!
Donderdag 12 april was het zover. Een met veel zorg door Laurette Vermeulen en Arianne Graafland opgesteld opleidingsprogramma is met succes door 8 vrijwilligers doorlopen. Dat betekent, dat elke Vestia-huurder nu een beroep kan doen op één van deze vrijwilligers die alles weten van servicekosten.

Een handig naslagwerk

Om deze reden is dit een prachtig initiatief:

Een belangrijk onderdeel van de vaste woonlasten bestaat uit de servicekosten. U ontvangt elk jaar nieuwe voorschotten en een afrekening. “Huurders reageren vaak naar de Huurdersraad met de opmerking dat de afrekening niet te controleren is. Ze willen inzicht, maar weten niet hoe ze dit kunnen organiseren. Ook zouden huurders wel willen praten over de dienst die ervoor wordt geleverd, zoals schoonmaak’, stelt Laurette Vermeulen van de Huurdersraad. “Huurders hebben duidelijke uitgebreide rechten maar het is allemaal best ingewikkeld”, vervolgt Laurette.

Dat was de aanleiding om een programma op te stellen, waardoor huurders zelf in staat zijn om de juistheid van de Servicekosten te controleren. Arianne Graafland heeft hier veel werk aan besteed, een prachtig resultaat.

Een groep van 9 enthousiaste vrijwilligers is samengesteld die nu alles weet van wetten, regels, samenwerken, adviseren en informeren. Het enthousiasme spat er bij hen vanaf.

Laurette geeft belangrijke tips

 

Dit weten de servicekostencoaches

  • Welke diensten mag Vestia  wel en wat niet in rekening brengen bij de huurder ?
  • Hoe controleert u de afrekening van servicekosten op juistheid? Hoe krijgt u stukken?
  • Hoe gaat u het gesprek aan over de dienst (hoeveelheid en kwaliteit) waarvoor u betaalt?
  • Hoe wordt de rekening tussen u en uw buren eerlijk verdeeld?
  • Betaalt u niet te veel administratiekosten?
  • Wanneer moet Vestia wat aan de huurder sturen en inzichtelijk maken ?

Vanzelfsprekend zijn onze servicekostencoaches opgeleid om samen met de huurders en de bewonerscommissies het gesprek aan te gaan met Vestia.  De servicekostenprocedure helpt hen hierbij.

 

De trotse servicekostencoaches, van links naar rechts: Theo, Rachel, Henk, Emel, John, Gerard, Gré, Cees (voorzitter Huurdersraad), Els, Bob en Jeannette

Wie, wat en waar?

Theo wil aan de slag

We gaan dit jaar kennis en ervaring opdoen. “In mijn wekelijkse spreekuur voor onze huurders in Hoogvliet kan ik mijn kennis heel goed toepassen”, stelt Els Kamminga. “Dat zie ik precies zo”, vult Jeannette Philips van de Bewonersorganisatie Zuidwijk aan. Ook zij heeft zeer uitgebreide contacten met bewoners en heeft net zoals Els heel goed in beeld van wat er leeft onder de huurders.

Cees van der Harst overhandigt Henk van der Sluis de certificaten.

“Ik ben hier heel enthousiast over”, zegt Henk van der Sluis. “Kan ik echt wat betekenen voor de huurders van Vestia in Veendam”, vervolgt hij.“Ik voel me echt gesterkt in mijn rol als belangenbehartiger voor de huurders van Vestia. Ik heb er veel zin in”.

Ook de huurders van Vestia in Tilburg kunnen terecht bij een sterke en degelijke vrijwilliger : Bob Wilhelm. “Ik zie in de praktijk, dat niet iedere huurder weet wat de rechten en plichten zijn”, begint hij. “Ik wil me altijd positief inzetten om de zaken van de huurders bij Vestia te bepleiten. Gelukkig heb ik een goed inzicht in kosten en begrotingen door mijn werk als accountant”.

Een ander teamlid is Rachel Moeniralam. Zij brengt haar enthousiasme als volgt onder woorden: “In  mijn studie Rechten leer ik veel over de theorie. “Het gaat natuurlijk straks om de praktijk en ik heb nog nooit eerder zoveel opgestoken over hoe je een gesprek het beste kunt voeren tussen huurders en Vestia. Ik leer hier zelf zo veel van!”.

Emel Kurt is een actieve bewoonster van Rotterdam-Charlois. Ondanks de drukte, die het opvoeden van vier kinderen en het runnen van een gezin met zich meebrengt, heeft zij toch de tijd gevonden om mee te doen aan dit mooie initiatief. “Het is fijn, dat ik mede-huurders nu nog beter van dienst kan zijn. Ik doe dat heel graag. Het is toch fijn om mensen te helpen”.

Gré Coster, actief in Het Westland, spreekt haar waardering uit voor dit initiatief.
“Hier wilde ik toen ik gevraagd werd gelijk aan meedoen. Servicekosten zijn vaste kosten voor de huurder en die moeten dan ook juist en eerlijk zijn.  Ik sta samen met Theo Zuiderwijk klaar voor de huurder”.

John Meeuwsen en Bob Wilhelm     bedanken voor de inzet

John Meeuwsen is mede-initiatiefnemer van dit project. Samen met John la Gordt Dillié heeft hij heel veel ervaring opgedaan in het onderwerp servicekosten. “Vanuit de praktijk zijn John en ik tegen veel onduidelijkheden opgelopen in de schoonmaakkosten in Hilledijk in Rotterdam”, vertelt hij. “Door volhouden zijn we achter de juistheid en ook veelal de onjuistheden van kosten gekomen”. “Een intensief overleg met Vestia heeft zijn successen gebracht voor onze huurders”. “Deze kennis moest gedeeld worden en daarom ben ik hier zo trots op”, vervolgt hij.


Onze service-coaches zijn herkenbaar

Onze service-coaches zijn behalve goed opgeleid ook erg herkenbaar. Behalve hun verdiende diploma ontvingen ze uit handen van de voorzitter van de Huurdersraad Cees van der Horst een legitimatiepas. “Dat hoort bij een vertrouwensfunctie van de servicekostencoach”, vertelt hij in zijn dankwoord. Kort en krachtig stelt hij : “We hebben nu een prachtige nieuwe dienst voor onze huurders”. “Maak er een succes van en zegt het voort”. “We gaan deze dienst nog groter maken door nog meer vrijwilligers te werven en op te leiden”.

Een afspraak inplannen?

Petra de Hoog werkt vanuit het bureau van de Huurdersraad. Zij heeft ervoor gezorgd dat alles op rolletjes is verlopen. “Vrijwilligers moeten de goede ondersteuning krijgen”, stelt zij. “En dat vind ik belangrijk en leuk werk”. Petra plant de afspraken van en met de servicekostencoaches in.

 

 

 

Energie-coach Cok Beckers duidelijk aanwezig op Duurzaamheidsdag in Mariahoeve

Energiecoach duidelijk aanwezig op Duurzaamheidsdag in Mariahoeve

Zaterdag 14 april was de start van iets moois. Samen met Vestia was de Huurdersraad duidelijk aanwezig op de Duurzaamheidsdag in Mariahoeve. Een mooi initiatief van het wijkberaad.

Onze vrijwilliger en energiecoach Cok Beckers had het die dag erg naar de zin.

“Mensen hebben er behoefte aan om hun vragen kwijt te kunnen”.  “Niet alleen over de mogelijke besparingsmogelijkheden
van een duurzaam energieverbruik”. “Net zo zeer over belangrijke zaken als een schoon portiek of de aanpak van woonoverlast”.

Cok Beckers laadt zijn energie op

Prachtig is het om te zien dat er bewoners met geheel uitgewerkte plannen komen om energiebesparing te bereiken. “Die hebben we genoteerd en daar zal Vestia ook op ingaan”, aldus de medewerkster van Vestia Martje Vermolen.                                                                          

Cok Beckers is een fervent voorstander van Bewonerscommissies. “Bewoners hebben er recht op”. “Helaas vinden bewoners het al snel veel werk”, stelt Cok.

Positief was het dat ook de twee andere grote Haagse Woningcorporaties aanwezig waren. Altijd goed voor de contacten. En natuurlijk was het positief dat we deze activiteit samen met Vestia hebben georganiseerd. “De samenwerking was prettig”, stelt Cok Beckers. Martje Vermolen was het hiermee volstrekt eens.

En zoals het met betrokken vrijwilligers gaat, gaf Cok ook een opdracht mee aan de Huurdersraad : “Roep alle energie-coaches snel bijeen, want we hebben belangrijk werk te doen. We staan te trappelen”. Cok, enorm bedankt voor je grote inzet! En Martje bedankt voor de eerste samenwerking op dit punt. We hebben de smaak te pakken en gaan door.

Kom en Doe mee aan de Huurdersraadpleging voor Vestia-huurders uit Den Haag & Scheveningen op 26 april

Woon jij in een Vestia-woning?

Wat heb jij de Huurdersraad te vertellen over je woongenot?

Wat gaat er goed, wat gaat er niet goed, wat kan er beter en wil je weten over jouw rechten?

Wij bereiden stellingen voor, help jij ons jouw belang te behartigen? Kom ook!

Wanneer: 26 april om 20.00 uur (inloop 19.15 uur)
Waar: Zuid57, Zuidlarenstraat 57, Den Haag
Wie:   Vestia-huurders en bewonerscommissies uit Den Haag en Scheveningen

Het programma is nu bekend en geeft u als huurder van Vestia volop de kans te laten horen wat u belangrijk vindt !
Kom en doe mee en vergroot uw kracht naar Vestia.

20.00 uur : Welkom namens het bestuur : Karin Bakker
Voorzitter van de avond leidt programma in : Simon Janse

20.15 uur  : Mini-workshops : Gerard Verspuij
Wat te doen met klachten ?!
Voordelen, macht en kracht van de bewonerscommissie

20.30 uur  : Vragen van huurders beantwoorden : Gerard Verspuij

20.45 uur  : Stellingen over meedoen door de huurders : Simon Janse
U maakt duidelijk wat u vindt.

21.00 uur  : Pauze

21.15 uur   :  Stellingen over kwaliteit van wonen en energie : Simon Janse
U maakt duidelijk wat u vindt.

21.45 uur  : Samenvatting van de avond met wat we hebben geleerd en waar gaan we achter aan : Karin Bakker

22.00 uur : Afsluiting :  Simon Janse

Drankje voor de huurders en aanwezigen.

Meld je snel aan via: www.huurdersraadvestia.nl/denhaag want vol = vol

We zien uit naar uw inbreng en aanwezigheid.

 

Tags: , ,

Nieuws over de huren in 2018

Zoals eerder aangegeven komt er een maximale huurstijging aan. Er is nu reactie op onze adviesbrief van 20 februari en uitzicht op wat er gaat gebeuren met huren, betaalbaarheid en beschikbaarheid dit jaar.

 

Wij hebben een brief van Vestia (klik om te lezen)  ontvangen nadat wij ons oordeel over de huurverhoging opstelden. De volgende stappen worden nu gezet:

  1. Vestia corrigeert woningwaarderingen waardoor niemand vanaf 1 juli meer te veel betaalt
  2. Vestia zet het proces van huurverhogingen dit jaar door
  3. de Huurdersraad doet suggesties voor de verbetering van de beschikbaarheid van sociale woningen van Vestia (doorstroming)
  4. We gaan door met belangenbehartiging van en namens huurders bij Vestia.

 

Ons volgende project?

Wij gaan een uitgebreide inhoudelijke reactie op het Ondernemingsplan van Vestia geven. Dat plan is nu nog in de maak. In het Ondernemingsplan worden de ambities (wat) en de werkwijze (hoe) van Vestia op de lange termijn omschreven. Gisteren hadden we Jeroen Frissen, directeur strategie, te gast om dit Ondernemingsplan toe te lichten. De Algemene Raad wordt betrokken bij de totstandkoming van het advies. We schrijven op onze website over dit advies.

Tags:

Delft: Standpunten politieke partijen “wonen”

Als je op onze website komt vind je woonkwaliteit waarschijnlijk belangrijk. Daarom maakten wij een overzicht met standpunten van politieke partijen in Delft. Wellicht helpt het je in de keuze voor een bepaalde partij morgen, bij de gemeenteraadsverkiezingen in jouw gemeente. Succes met kiezen!

 

> Klik hier voor het overzicht standpunten politieke partijen Delft<

Wist jij dat…
  • zo’n 6.000 van de 72.000 huishoudens van Vestia in de gemeente Delft staat?
  • Vestia in wel 137 gemeenten woningen verhuurt maar slechts in 4 gemeenten, waaronder Delft, in de toekomst wil “blijven”?

 

Let op: wij zijn politiek neutraal. Wat wij hebben gedaan is zo goed mogelijk, voornamelijk op basis van partijprogramma’s (online verkrijgbaar), standpunten verzamelen over wonen – voor jouw informatie.

Tags: , , , , ,

Den Haag: Standpunten politieke partijen “wonen”

Als je op onze website komt vind je woonkwaliteit waarschijnlijk belangrijk. Daarom maakten wij een overzicht met standpunten van politieke partijen in Den Haag. Wellicht helpt het je in de keuze voor een bepaalde partij morgen, bij de gemeenteraadsverkiezingen in jouw gemeente. Succes met kiezen!

 

> Klik hier voor het overzicht standpunten politieke partijen Den Haag <

Wist jij dat…

zo’n 23.000 van de 72.000 huishoudens van Vestia in de gemeente Den Haag staat?

 

Let op: wij zijn politiek neutraal. Wat wij hebben gedaan is zo goed mogelijk, voornamelijk op basis van partijprogramma’s (online verkrijgbaar), standpunten verzamelen over wonen – voor jouw informatie.

Tags: , , , ,

Rotterdam: Standpunten politieke partijen “wonen”

Als je op onze website komt vind je woonkwaliteit waarschijnlijk belangrijk. Daarom maakten wij een overzicht met standpunten van politieke partijen in Rotterdam. Wellicht helpt het je in de keuze voor een bepaalde partij morgen, bij de gemeenteraadsverkiezingen in jouw gemeente. 

 

> Klik hier voor het overzicht standpunten politieke partijen Rotterdam <

 

Wist jij dat…

22.000 van de 72.000 huishoudens van Vestia in Rotterdam staan?

 

Let op: wij zijn politiek neutraal. Wat wij hebben gedaan is zo goed mogelijk voornamelijk op basis van partijprogramma’s (online verkrijgbaar), standpunten verzamelen over wonen. Succes met de keuze voor jouw stadspartij morgen!

Tags: , , , , ,

Gevolgen storing verwarming/warm water Zeewaterwarmtecentrale

28 februari 2018: de Zeewaterwarmtecentrale van Vestia stoort. 900 huishoudens zitten in de kou (waarvan de helft huurder). Buiten vriest het dat het kraakt. Sommige huishoudens hebben pasgeboren baby’s, anderen kunnen wel tegen wat kou – maar voor alle betrokken huishoudens is dit extreem vervelend. Wij kregen het ijskoud van het nieuws. De Vestia-telefooncentrale raakt overbelast vanwege de vele telefoontjes en betrouwbare informatie ontbreekt enkele dagen. De storing duurt tot en met 2 maart. Dit is onze stand van zaken met acties naar aanleiding van deze vervelende gebeurtenis.

 

1. Melden, melden

We gebruikten onze contacten bij het management en communicatie van Vestia om direct te vertellen hoe erg de storing was voor huurders. We spoorden Vestia aan om natuurlijk snel en duidelijk uitleg te geven over de situatie, elektrische noodverwarming te regelen, met warme drank (thee/koffie/chocomelk) rond te gaan en een brief te sturen naar alle betrokkenen.

 

2. Compensatie toetsen aan wet- en regelgeving

De betrokken huurders zullen een compensatie ontvangen voor het ongemak. Niet meer dan terecht – maar waarop is deze compensatie gebaseerd? We gaan uitpluizen waarom het dit bedrag werd en of dat terecht is. Hierbij kijken we naar de leveringsvoorwaarden en de Warmtewet.

 

3. Houdt Vestia voldoende rekening met risico’s bij experimentele warmtelevering?

Leuk, experimentele technieken, maar wie betaalt de rekening? In het Westland was ook al commotie over een storing van de levering van warmte via de kassen. Houdt Vestia voldoende rekening met huurders, hun energierekening en het risico van kinderziekten? Die vragen staan centraal in onze gesprekken met Vestia over de toekomst van de zeewaterwarmtecentrale en andere manieren om woningen te verwarmen.

 

4. Noodzaak bevestigd: afspraken over gedrag Vestia bij ongemak en crises

Het is ons duidelijk dat deze situatie te laat als crisis is behandeld, maar daar hoeven we het nu niet meer over te hebben. We spreken al een jaar over het gedrag van Vestia bij “ongemak”. Deze situatie bevestigt des te meer dat we goede afspraken over compensaties, gedrag en communicatie bij allerlei soorten ongemak moeten maken.  We gaan komende maand de crisisprotocollen van Vestia goed doornemen en bemoeien ons met de kwaliteit. Wat we zouden willen, is dat wij als huurdersvertegenwoordiging een situatie ook kunnen aanmerken als “crisis” – dan was de communicatie veel sneller beter geweest.

Let op: het traject om te komen tot ongemaksafspraken loopt al een jaar, we hebben inmiddels enkele afspraken gemaakt. Deze situatie moet het proces kunnen versnellen. We gaan hier dus nog veel vaker over schrijven!

 

5. We gaan lokale inspraak niet voor de voeten lopen

Er komt een lokaal overleg en dat is helemaal goed. Vestia moet dit vooral zelf opstarten met de betrokkenen, onder wie zowel kopers als huurders zijn.

 

Lees ook onze brief Zeewaterwarmtecentrale, gericht aan de hoogste bestuurder van Vestia.

Tags: , , , ,

Belangrijk: storing zeewater-warmtecentrale Duindorp

Woon je in Duindorp, Den Haag en is het erg koud in huis? Dat kan een gevolg zijn van de storing bij de zeewater-warmtecentrale. Op dit moment is er een noodvoorziening geplaatst, maar het kan helaas nog even duren voordat het weer warm is in je woning.

 

Dit is wat Vestia erover schrijft:

“Momenteel is er een storing aan de zeewaterwarmtecentrale in Duindorp. Er wordt nu een noodvoorziening geplaatst zodat er weer voldoende warmte geleverd kan worden.

UPDATE: De noodvoorziening is inmiddels geplaatst. We verwachten dat de installatie rond het middaguur weer werkt.”

Oordeel: huurverhoging 2018

Dit jaar komt er weer een maximale huurstijging aan, maar niet voor iedereen heeft dat hetzelfde effect. De overheid bepaalt de maximale stijgingen en Vestia mag daarbinnen zelf een keuze maken. Wij adviseerden hierover. We vinden dat Vestia te weinig doet om de achteruitgang van betaalbaar wonen tegen te gaan. Wij geloven dat Vestia veel meer kan doen. Lees verder ☟!

 

In 5 statements vatten we ons advies hieronder samen, dat je natuurlijk ook kunt ☟downloaden☟ . Vestia reageert binnen twee weken op ons advies. Er kan dus nog wat veranderen, dat hopen we.

 

5 statements “Huurbeleid 2018”

  1. We zijn tegen de maximale huurverhoging. Vestia is er vooral voor de sociale huurder en daar hoort sociaal beleid bij, niet 6 jaar achter elkaar maximaal verhogen.
  2. Alleen de huurverhoging verdelen is niet goed genoeg. Vestia moet huurders die niet passend wonen verleiden goedkoper, kleiner of passend bij hun gezondheid te gaan wonen (“doorstroming”).
  3. Laat de op-een-na-armste huurders niet betalen voor de armste huurders (zie bijlage Rotterdam en huurverhoging).
  4. Wees consequent – verhoog de huren niet boven de streefhuur
  5. Een aantal sociale huurders betaalt meer dan wettelijk toegestaan, dit is onacceptabel en moet direct worden hersteld met een huurverlaging

Los van het feit dat we het inhoudelijk niet eens zijn met Vestia, zijn we geïnformeerd en goed betrokken bij de situatie in Rotterdam (zie bijlage Rotterdam en huurverhoging).

Wat is het effect op jouw huur?

Dat is nog niet bekend, het huurbeleid staat nog niet vast. Huurders van Vestia betalen elk jaar per 1 juli een nieuwe huur. Ook als de huur niet wijzigt (wat kan voorkomen) krijg je hiervan vanzelf bericht van Vestia zelf, dat is dan uiterlijk op 1 april 2018. Wij kunnen natuurlijk niet bij je persoonlijke gegevens.

In de huurverhogingsbrief staan de nieuwe voorstellen voorschot servicekosten. Let je er op dat je de afrekening van vorig jaar mag controleren! Dat kan geld besparen! Meer info: neem contact op met ons of je bewonerscommissie.

Klik hier voor ons statement Rotterdam en huurverhoging (2 pagina’s) en hier voor het Advies huurverhoging- en beleid 2018 (3 pagina’s).

Tags: , , , , ,