Zoals je weet heeft de Huurdersraad energiecoaches opgeleid, dat is al weer even geleden. Goed nieuws! Bij het Delftse 015 Duurzaam kun je voortaan opgeleid worden tot energiecoach! Er zijn ook al coaches actief die je kunt vragen langs te komen voor tips & advies!
Energiecoach is een leuke rol waarin je je medehuurders en andere bewoners van Delft in een persoonlijk energiegesprek kunt adviseren over energiebesparende maatregelen in huis. En zelf steek je er ook een hoop van op!
Als je je aanmeldt via het mailadres op de gelinkte pagina, zet ons (info@huurdersraadvestia.nl) dan in de (B)CC dan nodigen we je uit voor onze bijeenkomsten zodat je in contact komt met andere Vestia/Stedelink-huurders die coach en/of vrijwilliger zijn!
Zoals je weet heeft de Huurdersraad energiecoaches opgeleid, dat is al weer even geleden. De Zoetermeerse Energiecoöperatie (DEZo) en het Energieloket Zoetermeer gaat voortaan Zoetermeerse energiecoaches opleiden en ondersteunen!
Een hele leuke rol waarin je je medehuurders en andere bewoners van Zoetermeer kunt adviseren over energiebesparende maatregelen in je huis. En zelf steek je er ook een hoop van op!
Als je je aanmeldt via het mailadres op de gelinkte pagina, zet ons (info@huurdersraadvestia.nl) dan in de (B)CC dan nodigen we je uit voor onze bijeenkomsten zodat je in contact komt met andere Vestia/Stedelink-huurders die coach en/of vrijwilliger zijn!
Het werk in een Bewonerscommissie: wat houdt dat nu eigenlijk in en hoe zorg je er voor dat de andere bewoners ook het belang ervan inzien? Hoe krijg je voor elkaar dat ze misschien wel mee willen doen? Huurdersorganisatie Haag Wonen en Huurdersraad Vestia bieden op 19 oktober gezamenlijk een praktijkgericht programma aan dat verzorgd zal worden door Gisèle Holdert, trainer van de Woonbond.
Aan de hand van stellingen onderzoeken jullie eerst wat nu wel en niet tot de taak van de Bewonerscommissie hoort. Vervolgens wordt er bekeken hoe het nu precies geregeld is; wat zijn de regels vanuit de overheid? Waar moeten verhuurders zich aan houden en wat zijn de rechten en plichten van huurders en de bewonerscommissie?
Vervolgens gaan we dieper in op hoe je de achterban kan bereiken en raadplegen . Weten de andere bewoners wie in de commissie zitten en wat die doet? Met behulp van plaatjes en steekwoorden gaan we in groepjes werken aan een eigen verhaal waarmee je jezelf kan presenteren aan andere bewoners.
Tot slot kijken we hoe de samenwerking met de verhuurder er uit ziet. Er komt ook aan de orde hoe je deskundigheid kan blijven verbeteren, bijvoorbeeld over zaken als renovatie en sloop.
Datum: woensdag 19 oktober van 15:00 – 17:30 met een borrel na
Locatie: Spui 240, 2511 BX Den Haag (verschillende trams en bussen stoppen voor de deur)
Op 23 mei is er een Algemene Ledenvergadering van de Huurders Belangenvereniging Vestia Zoetermeer (HBVZ) geweest. Dit ter beslissing van de opheffing van de HBVZ en continuering van het Fonds HBVZ onder de nieuwe huurdersorganisatie Huurdersraad Stedelink. Een huurder heeft hierover een verzoekschrift ingediend. Klik hier om deze te lezen en klik hier voor de overige vergaderstukken.
Heb je veel contacten in je wijk en zou je meer voor je medehuurders willen betekenen? Dan is de rol van Wijkambassadeur wellicht iets voor jou. Onze Wijkambassadeurs zijn de ogen en oren in de wijk en houden contact met de bewonerscommissies. Weet je niet precies wat het inhoudt en zou je dat eerst eens willen onderzoeken? Lees meer op de pagina van de wijkambassadeurs of klik hier om je direct op te geven voor de training op vrijdag 16 september a.s. bij De Machinist in Rotterdam.
Ook in 2021 hebben we hard gewerkt aan de algemene belangen van de huurders van Vestia. Lees erover in ons overzichtelijke en beknopte jaarverslag 2021.
De Huurdersraad heeft de plannen ontvangen die Vestia deze zomer indient om toestemming te krijgen voor het splitsen. In aanloop hiernaartoe is er veel afstemming geweest tussen de Huurdersraad en Vestia. Vervolgens heeft de Huurdersraad een zienswijze (advies) erover uitgebracht. De toezichthouder neemt die zienswijze mee in het besluit om toestemming te geven. De Huurdersraad heeft ingestemd met de splitsing.
Wel heeft ze geadviseerd dat de nieuwe woningcorporaties met de nieuwe huurdersorganisaties vanaf 1 januari 2023 nauw gaan samenwerken en dat hun adviezen en de adviezen die de Huurdersraad al in de zienswijze heeft opgenomen opgevolgd gaan worden.
Meer dan 150 huurders bezochten op dinsdag 28 juni de Huurdersdag in Rotterdam. Sommige moesten best lang in de rij staan om binnen te kunnen komen, maar de dag was de moeite waard van het wachten.
Na een welkomstwoord van organisator Huurdersraad Vestia vertelde Richard Feenstra over de komende opsplitsing in drie delen van Vestia. Met ingang van 1 januari 2023 gaat het Rotterdamse deel door als Hef Wonen. Feenstra is lid van de Raad van Bestuur van Vestia. Hij was niet de enige vertegenwoordiger van deze wooncorporatie. Er was ook een commissaris (een toezichthouder van het bestuur van Vestia) aanwezig die kwam om waar te nemen en te luisteren.
Dat luisteren was naar de huurders. Die kregen een stevig programma voorgeschoteld met drie workshops. Bij ‘Werken aan fijn samenleven in je woongebouw’ vlogen de ideeën over de tafel, zoals een burendag met een brassband. Bij de workshop over de komende splitsing van Vestia was na afloop de conclusie dat je als huurder veel zelf kan doen in je wijk. ‘Neem het initiatief’, merkte een bewoner op. De derde workshop ging over de wijkambassadeurs, de oren en ogen van de Huurdersraad. De deelnemers waren zo enthousiast bezig dat ze maar door gingen en door gingen en zo niet toekwamen aan het vertellen aan de overige aanwezigen wat hun ervaringen waren. Maar er waren spontane aanmeldingen om wijkambassadeur te worden!
Veel huurders waren gekomen om ‘Nieuwe dingen te horen’, al merkte een enkeling op: ‘Ik wist alles al. Maar niet dat er ook eten was. Als ik dat had geweten, had ik mijn vrouw meegenomen’. Anderen wilden van alles weten over de komende opsplitsing van Vestia. Andere ervaringen: ‘Ik voelde mij gehoord’, ‘Ik wil nieuwe contacten opdoen’ (dat lukte heel goed!), ‘Ik ben al 29 jaar huurder bij Vestia en wist niet dat er een Huurdersraad was tot ik dit jaar een e-mail kreeg. Ik heb hier vandaag veel geleerd’. Anderen kwamen om hun medehuurders te zien, waarbij er ook groepjes waren van mensen uit een flat, die samen waren gekomen.
De mogelijkheid tot persoonlijk contact werd veel genoemd. Dat vonden de aanwezige medewerkers van het KCC (Klanten Contact Centrum) van Vestia ook. Die kregen vragen over achterstallig onderhoud, planmatig onderhoud, overlast, betalingsregelingen en vooral vragen over reparatieverzoeken. Wat oudere mensen waarvan de kinderen het huis uit zijn, gaven aan nu in een te groot huis te wonen. Maar verhuizen naar een kleinere woning zou hun wel een hogere huur bezorgen. Dat maatschappelijke probleem kon niet worden opgelost.
Er waren ook mensen aanwezig die huurders waren in een complex waartoe ook koopwoningen behoren. Vestia is daar lid van de VVE. Dat leverde veel bureaucratisch gedoe op. Kan en mag Vestia zelf reparatieverzoeken actief aanpakken of moet dat via de VVE? Het bleek lastig te zijn om zo effectief een lekkage aan te pakken.
De aanwezige energiecoaches hadden het erg druk. Zij legden enthousiast uit dat je met kleine investeringen en wat gedragsveranderingen heel veel kan besparen op je energierekening. Niet alleen Vestia splitst zich op in drieën, ook de Huurdersraad moet dat doen. Er zijn dan veel extra vrijwilligers nodig. Er waren nieuwe aanmeldingen daarvoor, vooral als lid of initiatiefnemer voor een bewonerscommissie. Velen gaven aan wel te willen maar er geen tijd voor te hebben. Een persoon gaf aan dat hij hoopte door zich aan te melden meer sociale contacten te kunnen opdoen.
Tot slot: een huurder vertelde dat hij van Hef Wonen als kleinere organisatie een verhoogd serviceniveau verwachtte en vond de nieuwe naam daarom goed gekozen!