Succes: uw woningwaardering is binnenkort inzichtelijk en bespreekbaar

Per 1 oktober 2015 gelden wetswijzigingen ten aanzien van de Woningwaardering. Woningwaardering bepaalt de huurprijzen, wij maakten er een speerpunt van door op te merken dat Vestia echt wat moet doen aan de kwaliteit van en het gesprek over woningwaardering. Onze wens is gehonoreerd door Vestia. Wat dat voor u betekent leest u hieronder. 

 

Update 25 november 2015: wij hebben intussen vernomen van verschillende huurders dat zij bericht hebben gehad dat hun huur blijvend wordt verlaagd en te veel betaalde huur vanaf oktober terug wordt gestort. Goed nieuws dus!

 

Vestia moet zich aan de wet houden, dus dat de nieuwe wetgeving zo snel als mogelijk wordt doorgevoerd is voor de LHV niet meer dan logisch. Helaas was Vestia niet bij machte de wetswijziging overal per 1 oktober door te voeren, mocht een huurverlaging aan de orde zijn dan zal Vestia achteraf de betrokken huurders compenseren (en dus automatisch de eventueel te veel betaalde huurd per 1 oktober terug storten). Dit betekent wel dat wij u afraden om in 2015 al een huurprijscheck door de Huurcommissie te laten doen vanwege de wetswijzigingen.

Daarnaast stonden voor de LHV twee vragen centraal die alles te maken hebben met de woningwaardering: staan kenmerken van woningen wel goed in de systemen van Vestia en wordt er wel (snel) gereageerd op huurdersvragen rondom woningwaardering? Wij kregen signalen van niet dus, dus werden dit speerpunten.

 

Speerpunt: juiste data-kwaliteit

De LHV wees Vestia  op de veelgehoorde klacht dat eigenschappen van woningen niet overal goed in Vestia-systemen staan. Dat leidt er toe dat de huurprijs mogelijk niet juist is, ook al wordt de wetgeving netjes doorgevoerd. Natuurlijk moet Vestia van ons stappen zetten om dit te verbeteren. Vestia gaf aan dat dit een doorlopend aandachtspunt is, waar aan wordt gewerkt.

Als de nieuwe Vestia-website online komt, krijgt u zelf inzicht in de exacte puntenopbouw van uw woning. Loopt u dit ook zelf een keer na! Elke woningwaarderingspunt is tussen de 2 en 5 euro kale huur “waard”.

 

Speerpunt: luisteren naar en praten met de huurder of bewonerscommissie

Wij wezen er Vestia ook op dat het belangrijk is kritische huurdersvragen over de Woningwaardering serieus te nemen. Daarom vroegen we aan Vestia om snel en adequaat te reageren op vragen hierover. Daarnaast vroegen we om de Woningwaardering voor te stellen als agendapunt voor het overleg met de bewonerscommissie te zetten. Vestia zal dit doen, wat betekent dat het onderwerp bij elke actieve huurder automatisch onder de aandacht wordt gebracht.

 

Lees hier het advies van de LHV aan Vestia, en hier de reactie van Vestia met toezeggingen.

 

Gaat u het gesprek aan met Vestia over woningwaardering? Gaat u uw woningwaardering controleren? Wat vindt u ervan dat u op elk ogenblik inzicht kan krijgen in uw woningwaardering?

Tags: , , , , ,

7 Antwoorden op “Succes: uw woningwaardering is binnenkort inzichtelijk en bespreekbaar”

  1. Julia Bolander

    Ik ga inderdaad het gesprek aan met Vestia mbt woningwaardering en het is heel goed dat huurders inzicht krijgen in hun woningwaardering maar ook hier : wat nu als je geen computer of computer-kennis hebt?

  2. Toen ik ik deze woning kwam wonen hebben we veel zelf gedaan en dus zelf betaald. Als we nu de puntentelling opnieuw waarderen komen we denk ik op een hogere puntentelling uit. Dit zou niet eerlijk zijn, ik heb zelf b.v. betaald voor een langer aanrechtblad en een fonteintje in het toilet. Wat kan ik doen? Eigenlijk zou het eerlijker zijn dat Vestia deze telling opnieuw zou beoordelen naar de kosten van heden.

  3. Kwaliteit bepaald huurhoogte ervaar anders . Meerderjarige zoon zoekt woning .maar loon met ort overwerk etc te hoog voor sociaal en te laag voor vrij . Koop dan idem basis te laag voor hypotheek.
    maar wel extra huurverhogingen wegens “”extra inkomen hoofdhuurder” betaald dus nu voor dezelfde woning meer huur dan buren ivm doorstroming waar niet gestroomd kan worden

  4. Rob Dijkshoorn

    In mijn badkamer zit enorm veel schimmel door slechte ventilatie en achterstallig onderhoud tijdens bewoning door de vorige huurder. Is er een mogelijkheid hierop het wonings waarderingscijfer (en eventueel de huurprijs) aan te passen?
    Mag, Rob Dijkshoorn

  5. Rob Dijkshoorn

    In mijn badkamer zit enorm veel schimmel door slechte ventilatie en achterstallig onderhoud tijdens bewoning door de vorige huurder. Is er een mogelijkheid om het wonings waarderingscijfer (en eventueel de huurprijs ) aan te passen?
    Mvg,
    Rob Dijkshoorn

  6. Laurette

    Een WWS aanpassing lijkt me niet mogelijk. Een tijdelijke huurverlaging op basis van een gebrek aanvragen is een optie maar een lang proces, veel rompslomp, ik raad het niet aan, belangrijker is sowieso dat de schimmel weg gaat en blijft. Als de schimmel niet door jouw gebruik van de woning komt, dan moet Vestia wat stappen gaan zetten. Neem contact met hen op, alle schimmelmeldingen worden weer opnieuw beoordeeld. Goed doorvragen en er iemand van Vestia naar laten kijken!

  7. Sylvia

    “Als de schimmel niet door jouw gebruik van de woning komt”, en daar gaat het dus steeds fout bij Vestia. Uiteraard geeft Vestia altijd de bewoner de schuld en dan is het voor Vestia klaar. Heb al jaren last van schimmel in de badkamer, maar helaas het blijft een eeuwige strijd die ik inmiddels maar heb opgegeven. Maar de schimmel blijft en dat is echt niet goed voor de gezondheid.