Er is iets stuk, wat nu?

Waarschijnlijk heb jij Vestia ongeveer één keer per jaar nodig voor een reparatie. Wil jij weten waar je recht op hebt, dan kun je hier lezen over je rechten/plichten. We krijgen deze vragen vaak van huurders. Ook als een reparatie niet verloopt zoals gewenst, kun je hier lezen wat te doen.

 

Welke reparaties moet ik zelf doen / welke moet Vestia doen?

Dat ligt vast, de overheid schreef er hier wat over. De algemene regel: Vestia moet zorgen dat jouw woning in een goede staat verkeert, het (groot) onderhoud is dus verantwoordelijkheid van Vestia. Kleinere zaken zijn je eigen verantwoordelijkheid. Meestal worden alle reparaties in de algemene ruimten (de hal of portiek, dus tussen de voordeur en jouw voordeur) gedaan door Vestia. Misschien heb je een extra serviceabonnement afgesloten? In dat geval doet Vestia meer (kleinere) werkzaamheden. Bij twijfel: vraag het na, bijvoorbeeld bij Vestia zelf of bij ons. De links hierboven zouden de meeste vragen al moeten beantwoorden.

 

Hoe snel moeten reparaties gebeuren?

Dat ligt er aan. Normale reparaties moeten binnen 10 werkdagen zijn gedaan, dat is een afspraak tussen de Huurdersraad en Vestia (“Kwaliteitsovereenkomst”). Let op: dat betekent niet na 10 dagen of op de 10e dag, maar tussen de 1e werkdag nadat Vestia weet dat er iets gerepareerd moet worden tot de 10e werkdag.

Is het zéér dringend (brand, gaslucht of een zware lekkage) dan moet er natuurlijk met spoed iemand komen.

Warm stromend water en verwarming is een basisvoorziening. Onafhankelijk van de dag van de week hoort dit gemaakt te worden binnen 24 uur. Ook als wind, regen of water je huis ongehinderd binnen komt, is dat reden voor een veel snellere reparatietijd dan de 10 werkdagen van hierboven.

Als er meer tijd nodig is voor een reparatie, dan hoort Vestia hierover duidelijke afspraken te maken. Het kan dus niet zo zijn dat u twee weken na melddatum nog niets heeft gehoord.

 

De reparatie is niet netjes gedaan / er is schade

Dat is allereerst heel vervelend. Misschien was het een reparatie in twee delen? Vraag dat eerst even na, het gebeurt wel eens dat er meerdere klusdiensten moeten komen voor één reparatie, bijvoorbeeld een loodgieter én tegelzetter. Is dat niet zo? Doe een nieuwe melding bij Vestia, tenzij je heel ontevreden bent over de kwaliteit: dan kun je een klacht bij Vestia zelf indienen. Meer over klachten en onopgeloste klachten (geschillen) lees je op onze klachten en geschillenpagina.

 

Mijn reparatie wordt maar niet (goed) uitgevoerd. Wat nu?

Dit is ook heel vervelend en het gebeurt helaas wel. Weet je zeker dat Vestia verantwoordelijk voor de reparatie is? Dat is de eerste belangrijke vraag.

Als je aandacht puur uitgaat naar het verhelpen van het euvel en je géén mogelijkheid of tijd hebt om de procedure naar de geschillencommissie te starten, kun je de reparatie zelf laten uitvoeren en de rekening aftrekken van je maandelijkse huur. Zorg dan wel dat je goed bijhoudt wanneer je contact had met Vestia én dat je goed communiceert. Als het antwoord op de volgende vragen ‘ja’ is, dan kun je de reparatie zelf aanpakken: heb je Vestia in staat gesteld zelf te repareren? heb je tijdig gemeld dat je het niet eens was met hun reactie? heb je een tweede kans met eventueel een deadline gegeven en aangekondigd dat je zelf over gaat tot reparatie?

 

Op deze webpagina van de overheid staat meer bruikbare informatie over wat te doen bij achterstallig onderhoud, gebreken en reparaties.