Resultaten huurdersenquête juni 2020

Graag maken we de landelijke resultaten van de huurdersenquête juni 2020 aan je bekend. Bedankt iedereen die zijn mening heeft doorgegeven. De respons was weer overweldigend. Van 18 juni tot 1 juli is maar liefst 2.922 keer de enquête ingevuld door Vestia huurders. De Huurdersraad mailde 13.692 huurders waarvan ze het e-mailadres heeft (geef hier direct je mailadres aan ons door als we dat nog niet hebben).  Van iedereen die de enquête kreeg, vulde 21% de enquête in, dat is 4,5% van alle Vestia huurders.

Uitslagen per gebied volgen later

We werken nog aan het verder in beeld brengen van de uitkomsten per gemeente/gebied. Ook willen we nog meer doen met de geweldige hoeveelheid opmerkingen en uitleg over waarom een rapportcijfer is gegeven.

De landelijke uitslag

We stelden jullie negen inhoudelijke vragen over het huren bij Vestia. Dit zijn de resultaten per vraag, met enkele opmerkingen van huurders, die vaker (in verschillende vormen) terugkomen.

‘Ik woon hier al 31 jaar en ze hebben nooit mijn keuken veranderd.’ (cijfer: 1)
‘Mijn keuken is stuk.’ (cijfer: 4)
‘Op zich wel in orde. Alleen wat lekkagevlekken, beschadigde deurhendels en wat scheuren in de muur. Ook de tegels zijn ouderwets en beschadigd.’ (cijfer: 6)
‘Gewoon netjes, werkbaar, maar krap’ (cijfer: 7)
‘3 jaar geleden groot onderhoud gehad, uitvoering kunnen kiezen’ (cijfer: 9)
‘Zelf geplaatst, keuken van Vestia was niet om aan te gluren.’ (cijfer: 10)

‘Tegels en kranen zijn aan vervanging toe… schimmel …’ (cijfer: 1)
‘Radiator verroest, vloertegels kunnen niet schoongemaakt worden, er zitten allemaal witte vlekken op!’ (cijfer: 2)
‘Meerdere verschillende soorten kit.’ (cijfer: 4)
‘Tegels zijn verschillende kleuren en er ontbrrrrrreekt een thermostaatkraan. brrr’ (cijfer: 5)
‘Niet geweldig, maar ook zeker niet slecht.’ (cijfer: 7)
‘De badkamer is compleet vernieuwd en betegeld (vloer en wanden) voordat ik mijn flat betrok.’ (cijfer: 9)

‘Zeer verouderd. Tegel en voegwerk sluiten niet aan op de pot (onhygiënisch). Kraan lekt.’ (cijfer: 1)
‘Het werkt maar daar is alles mee gezegd. Originele staat dus 25 jaar oud en aan vervanging toe. Dat doet Vestia dus niet.’ (cijfer: 5)
‘Niet mooi betegeld en onregelmatig gevoegd.’ (cijfer: 7)
‘Zelf gerenoveerd.’ (cijfer: 8)

‘Niet eens waard om cijfer te geven’ (cijfer: 1)
Bij de cijfers 1 t/m 5 spelen veelal meerdere problemen en wordt door bijna alle huurders hun cijfer uitgebreid uitgelegd: geen dubbelglas of andere isolatie, mankementen, gedateerd, scheuren, vocht, lekkage, schimmel, gebrek aan ventilatiemogelijkheden, rioolverstopping, achterstallig schilderwerk, houtrot, gebrek aan onderhoud etc.
‘Moest er zelf heel veel aandoen, maar verder is alles prima alleen dubbelglas was ook wel fijn geweest.’ (cijfer: 7)
‘Buitenzijde heeft al lang geen onderhoud gehad o.a rubber van de buitenplaten hangt er los bij en portier mag ook wel een likje verf hebben.’ (cijfer: 9)
‘Helemaal toppie.’ (cijfer: 9)

‘Is die er dan?’ (cijfer: 1)
‘Krijg het gevoel niet serieus te worden genomen.’ (cijfer: 1)
‘Weinig tot geen reactie op klachten. ‘ (cijfer: 1)
‘Ik heb goede en heel slechte ervaringen.’ (cijfer: 5)
‘Er wordt wel gekeken bij een klacht maar niet altijd wat gedaan.’ (cijfer: 7)
‘Tot nog toe worden klachten vlot en goed afgehandeld.’ (cijfer: 8)

‘Informatie niet correct op website en niet actueel.’ (cijfer: 2)
‘Onoverzichtelijk, vaak moet je bellen om te vragen waar je iets kunt vinden.’ (cijfer: 6)
‘Duidelijke website met gemakkelijke mogelijkheid voor het maken van een reparatie-afspraak.’ (cijfer: 8)

‘Welke dienstverlening?’ (cijfer: 1)
‘Onderaannemers en aannemers communiceren rampzalig slecht met alle gevolgen van dien. Vestia begeleidt dit onvoldoende … zelfs als je vertelt wat ’t probleem is.’ (cijfer: 4)
‘Over het algemeen doen ze het goed, behalve als je wilt dat er iets in je woning gebeurt. En dat terwijl als ik uit mijn woning ga, deze helemaal opgeknapt gaat worden door Vestia’ (cijfer: 6)
‘De mannen die ik over de vloer heb gehad waren prima in orde.’ (cijfer: 8)

Interessant gegeven: vorig jaar stelden we deze vraag ook en wist nog maar 25% wat een bewonerscommissie is en doet.

Ten opzichte van vorig jaar is deze uitkomst bijna ongewijzigd gebleven (vorig jaar: 39%-30%-31%)

‘Als een bewonerscommissie helpt om het onderhoud te verbeteren.’ (nee: weet wat dat is, ja: wil er graag 1)
‘Wat is daar het voordeel van?’ (ja: weet wat dat is en ja: wil er graag 1)
‘Fijn als iemand de belangen van de bewoners behartigt.’ (ja: weet wat dat is en ja: wil er graag 1)

Lees meer over wat een bewonerscommissie is en doet op de website van de Huurdersraad en wat je er aan hebt en op de website van Vestia om te zien hoe Vestia je daarbij kan helpen.

Heb je doorgegeven in onze enquête dat een reparatie nodig is? Zorg dat Vestia dit rechtstreeks van je doorkrijgt en meldt het hier! Veel succes.

 

Lees terug: Huurdersenquête 2019

Nieuwe leden Geschillencommissie Vestia begonnen

De Huurdersraad heeft Joost Stam voorgedragen als lid van de onafhankelijke Geschillencommissie Vestia (GCV). Joost startte op 27 mei 2020 en is benoemd voor 4 jaar. Hij heeft geen banden met Vestia, noch Vestiahuurders, maar vindt het een heel interessante rol. Enkele maanden eerder heeft de Geschillencommissie TImo van Dorenmalen al per 1 maart 2020 benoemd op voordracht van de Huurdersraad.

De Geschillencommissie is bezig met gesprekken voor de rol van onafhankelijk plaatsvervangend voorzitter. Wanneer die geleid hebben tot een benoeming bestaat de commissie uit 6 personen, het gewenste aantal. Ze zullen in principe in groepen van 3 personen zitting houden (lid op voordracht van Vestia – lid op voordracht van de Huurdersraad – (plaatsvervangend) voorzitter).

Heb jij een geschil met Vestia? Wie weet is de onafhankelijk Geschillencommissie Vestia een uitkomst. Lees meer hier.

We wensen de nieuwe leden veel succes met deze verantwoordelijke vrijwilligersfunctie!

Tags: ,

Noorderlicht: (zorg)woningen van Vestia in provincie Groningen overgenomen

De Huurdersraad heeft al vorig jaar een advies uitgebracht op het voorgestelde besluit van Vestia woningen in Groningen aan Estea te verkopen. De huurders blijven huren bij Vestia of hun zorginstelling. Inmiddels is de verkoop rond. Met een afvaardiging van de bewonerscommissies zijn we langs geweest bij de koper voor een warme overdracht van de samenwerking met de huurders.

Nieuwsgierig naar ons advies – opgesteld in samenwerking met de bewonerscommissies in dat gebied – waarin we onder andere aandacht vragen voor goede participatie aan de nieuwe verhuurder, lees dan hier verder. Meer informatie hierover in de nieuwsberichten van Vestia en Estea. We wensen alle oud-Vestia-huurders nog veel woonplezier bij Estea toe.

N.B. door de gevoeligheid van zo’n verkoop van vastgoed hebben wij logisch, maar helaas deze informatie voor ons moeten houden en is dit werk van de Huurdersraad ook niet meegenomen in het jaarverslag over 2019.

Tags: , ,

Jaarverslag Huurdersraad 2019

2019 was het jaar waarin we met zijn allen stonden te swingen bij de band op de Huurdersdag in het ADO stadion. 2019 was het jaar waarin we zes huurdersbijeenkomsten organiseerden voor alle Vestia-huurders in Delft, Den Haag, Rotterdam, Rotterdam-Hoogvliet, Westland en Zoetermeer. Het was ook het jaar waarin de wijkambassadeurs van de Huurdersraad in een pilotproject hun belangrijke werk in Delft en Den Haag startten en de handen begonnen te schudden van medehuurders en Vestia-medewerkers in hun wijk.

We kijken graag samen terug naar nog veel meer dat de Huurdersraad bereikte in dat bijzondere jaar 2019. Lees het nu in ons jaarverslag.

Tags: ,

Veelgestelde vragen huurverhoging 2020 (FAQ’s)

Huurders hebben ons gebeld en gemaild met vragen. We raden aan altijd met Vestia contact op te nemen met vragen over de huurverhoging, maar er zijn zaken die de Huurdersraad graag via dit bericht verduidelijkt.

  • “Ik wil bezwaar maken, wil meer informatie erover en zoek een voorbeeldbrief.”
    Over bezwaar maken vind je informatie op de site van de Huurcommissie. Daar vind je ook een standaard bezwaarschrift die je zelf kunt invullen. Je kunt dit individueel doen. Voor zelfstandige woningen is het deze brief.
  • “Wat kun je doen als bewonerscommissie als er veel medehuurders vragen hebben over de huurverhoging.”
    Je kunt een nieuwsbrief aan je medehuurders sturen met informatie van bijvoorbeeld websites zoals van Vestia, Woonbond, Huurcommissie en onze website.
  • “De huurverhoging schiet me danig in het verkeerde keelgat. In deze tijd van Corona waardoor veel mensen, waaronder ik zelf, financieel grote moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen voert Vestia gewoon een huurverhoging door. Is het een idee dat de huurdersraad van Vestia hier stevig tegen ingaat en een zeer stevig gesprek met Vestia gaat voeren? Het zou mij een lief ding waard zijn …
    – We begrijpen dat in deze tijd een huurverhoging voor problemen kan zorgen. Vestia is zich hier ook van bewust en geeft aan om bij betalingsproblemen door coronamaatregelen contact met hen op te nemen, zie hun bericht.  Helaas ontkomt Vestia niet aan het doorvoeren van een huurverhoging. Vestia is een saneringscorporatie en gebonden aan afspraken met de overheid. De financieel toezichthouder houdt toezicht op Vestia. Vestia heeft zich dan ook te houden aan opgelegde afspraken. Daarnaast heeft ook Vestia, net als een ander bedrijf of stichting, te maken met uitgaven en is hiervoor afhankelijk van huurinkomsten.
    – Wij, als Huurdersraad Vestia, brengen een advies uit maar kunnen niet de huurverhogingspercentages bepalen.
    – Ondanks dat we pleiten voor minder hoge huren, vindt de Huurdersraad dat financiële problemen van huurders in het algemeen en door een crisis niet door een woningcorporatie moeten worden opgelost.
  • Vestia houdt zich niet op alle punten aan het sociaal huurakkoord. Meer op pagina van Vestia. Ook hierover adviseren we dat wel te doen.
  • “Tot onze verbazing (en verontwaardiging) kregen we van Vestia het bericht, dat onze huurprijs vanaf 1 juli a.s. met 5,1% verhoogd wordt.” Andere huurders hebben ook conform het huurverhogingsbeleid van Vestia deze flinke huurverhoging gekregen. Het gaat om de mensen die in een vrije sector/geliberaliseerde huurwoning wonen en die onder 90% van de markthuur betalen. Die gaan 5,1% omhoog. Doel van Vestia is om alle netto huurprijzen zo dicht mogelijk bij de markthuur te krijgen. Het is goed om je huurcontract er op na te slaan in hoeverre deze huurverhoging past binnen je contract.
  • “Geldt een maximale huurverhoging voor vrije sector huur? Maakt het uit wat ik verdien?” Helaas is het zo dat er geen maximum huurverhoging geldt voor huizen in de vrije sector. Behalve als in het huurcontract een indexeringsclausule staat, dan staat de jaarlijkse huurverhoging vast. Bovendien mag de huurverhoging niet hoger zijn dan het beleid dat Vestia daarvoor heeft, dat beleid wordt aangestuurd door de toezichthouder. Huurverhoging in de vrije sector is niet gekoppeld aan inkomen.
  • “Is het aantal punten van mijn vrije sector woning relevant voor de huurverhoging? Wat is de marktwaarde van mijn woning?”
    Bij vrije sector is het aantal punten niet relevant of van toepassing als je er langer dan 6 maanden woont (bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurprijs-en-puntentelling )
    De Huurdersraad heeft geen inzicht in de marktwaarde van je woning.

Informatie en links over huur vind je op de pagina Verklarende woordenlijst
Boekje met informatie aan te schaffen bij de Woonbond
Hoe de Huurdersraad denkt over het huurbeleid van Vestia vind je hier

Tags: , ,

Nieuwe voorzitter Fonds HBVZ

Wegens gezondheidsredenen moest helaas de voorzitter van de commissie Fonds HBVZ, Jur Ples, zijn functie beschikbaar stellen. In afwachting van een opvolger heeft Arie Vrolijk van het bestuur HBVZ de honneurs tijdelijk waargenomen. Na een intensieve zoektocht naar een (onafhankelijk) voorzitter zijn we erin geslaagd iemand te vinden in de persoon van Rien van der Winden. Rien is vicevoorzitter van de Huurdersraad van Vidomes en is per 1 februari 2020 aangetreden. Hij is zeer begaan met het onderwerp bewonersparticipatie en medezeggenschap en is een geducht bestuurder. Wij wensen hem veel succes toe en vertrouwen erop dat de leden zich in deze vervulling van de functie van voorzitter kunnen vinden.

Het bestuur van de Huurders Belangenvereniging Vestia Zoetermeer

Advies over huurverhoging 2020

Huurverhogingsbrief van Vestia

Je krijgt een brief van Vestia over wat de huurverhoging voor jou betekent. Ook kun je op de website van Vestia vinden wanneer je in aanmerking kunt komen voor huurverlaging. Voor al je vragen kun je hierover bij Vestia terecht. Daarnaast hebben we links naar extra informatie en uitleg op onze pagina: verklarende woordenlijst.

Geldproblemen? Bel gelijk met Vestia | Klik hier.

Wat adviseerde de Huurdersraad

De Huurdersraad heeft aan het begin van dit jaar twee adviesaanvragen gekregen van Vestia over huurbeleid.

De Huurdersraad adviseert Vestia om huurverlaging en huurbevriezing toe te passen zoals is afgesproken in het Sociaal Huurakkoord. Ook adviseert ze de huren minder te verhogen omdat het minimale onderhoud in de afgelopen jaren voor een verminderde prijs-kwaliteitsverhouding heeft gezorgd.

De Huurdersraad ziet dat Vestia in de afspraken in het Herijkt Verbeterplan eind 2019 de hoogte van de huurverhoging al heeft afgesproken met de toezichthouder. Het op brede schaal toepassen van huurverlaging en huurbevriezing voor huurders die dat nodig hebben zoals tussen de Woonbond en Aedes in het Sociaal Huurakkoord is afgesproken, is niet in een wet verankerd. Vestia heeft geen toestemming van de toezichthouder om deze afspraak zonder bijbehorende wet breed toe te mogen passen. De impact van onze adviezen vinden we mede daardoor te klein.  Je kunt onze adviezen lezen via de links onderaan deze pagina.

Meer lezen

De Huurdersraad heeft zoals aangegeven in de stukken ook nog tips gegeven voor de verbetering van de brief en de teksten op de website. Vestia heeft die grotendeels overgenomen.

Tags: , , , , , , ,

Geldproblemen door coronavirus?

Heb je geldproblemen of ga je die misschien krijgen? Kun je de huur bij Vestia niet meer betalen? Door corona of door andere redenen? Doe geen gekke dingen, maar bel gelijk met Vestia. Kijk op Vestia.nl voor het telefoonnummer. Ze zoeken samen met je naar een oplossing.

Tags:

Wat doet de Huurdersraad in 2020? Lees ons Jaarplan!

In 2020 bouwt de Huurdersraad door op de ingezette koers. We hebben vorig jaar veel nieuwe huurders bereikt, die zich willen inzetten als vrijwilliger en dat in een aantal gevallen ook al doet. We willen deze mensen heel graag binden aan onze organisatie. We zien dat vrijwilligers enthousiast worden en blijven als ze merken dat er wat verandert bij Vestia. De Huurdersraad stelt zich kritisch en constructief op richting Vestia. Onze focus ligt in 2020 op drie speerpunten in de dienstverlening van Vestia:

  • faciliteren van bewonerscommissies,
  • communicatie en participatie bij groot onderhoud en renovatieprojecten &
  • transparantie in de afrekening van de servicekosten.

Daarnaast trekken we landelijk aan de bel over de financiële situatie van Vestia en de gevolgen voor haar huurders.

Lees er alles over in ons Jaarplan Huurdersraad 2020.

 

 

Tags: , , ,

Delftse prestatieafspraken 2020 ondertekend

Ter aanvulling op de Meerjarenafspraken Delft 2018-2023 heeft de Huurdersraad samen met Vestia en gemeente Delft Prestatieafspraken over 2020 gemaakt. Ook de andere huurdersorganisaties en woningcorporaties met Delftse huurders maakten afspraken met de gemeente.

Op 12 februari werd onder het genot van een glaasje nepchampagne geproost op het afronden van deze afspraken.

Voorzitter Cees van der Harst tekende namens de Huurdersraad. Op de onderdelen onderhoud en duurzaamheid zag de Huurdersraad af van het maken van afspraken, om dezelfde reden als dat in de andere kerngemeenten gebeurde. Je leest er meer over in het verhaal over Rotterdam.

Van links naar rechts: vestigingsmanager Monique Nijenhuis Vestia, Cees van der Harst, wethouder Karin Schrederhof

Tags: , ,