Resultaten huurdersenquête juni 2020

Graag maken we de landelijke resultaten van de huurdersenquête juni 2020 aan je bekend. Bedankt iedereen die zijn mening heeft doorgegeven. De respons was weer overweldigend. Van 18 juni tot 1 juli is maar liefst 2.922 keer de enquête ingevuld door Vestia huurders. De Huurdersraad mailde 13.692 huurders waarvan ze het e-mailadres heeft (geef hier direct je mailadres aan ons door als we dat nog niet hebben).  Van iedereen die de enquête kreeg, vulde 21% de enquête in, dat is 4,5% van alle Vestia huurders.

Uitslagen per gebied volgen later

We werken nog aan het verder in beeld brengen van de uitkomsten per gemeente/gebied. Ook willen we nog meer doen met de geweldige hoeveelheid opmerkingen en uitleg over waarom een rapportcijfer is gegeven.

De landelijke uitslag

We stelden jullie negen inhoudelijke vragen over het huren bij Vestia. Dit zijn de resultaten per vraag, met enkele opmerkingen van huurders, die vaker (in verschillende vormen) terugkomen.

‘Ik woon hier al 31 jaar en ze hebben nooit mijn keuken veranderd.’ (cijfer: 1)
‘Mijn keuken is stuk.’ (cijfer: 4)
‘Op zich wel in orde. Alleen wat lekkagevlekken, beschadigde deurhendels en wat scheuren in de muur. Ook de tegels zijn ouderwets en beschadigd.’ (cijfer: 6)
‘Gewoon netjes, werkbaar, maar krap’ (cijfer: 7)
‘3 jaar geleden groot onderhoud gehad, uitvoering kunnen kiezen’ (cijfer: 9)
‘Zelf geplaatst, keuken van Vestia was niet om aan te gluren.’ (cijfer: 10)

‘Tegels en kranen zijn aan vervanging toe… schimmel …’ (cijfer: 1)
‘Radiator verroest, vloertegels kunnen niet schoongemaakt worden, er zitten allemaal witte vlekken op!’ (cijfer: 2)
‘Meerdere verschillende soorten kit.’ (cijfer: 4)
‘Tegels zijn verschillende kleuren en er ontbrrrrrreekt een thermostaatkraan. brrr’ (cijfer: 5)
‘Niet geweldig, maar ook zeker niet slecht.’ (cijfer: 7)
‘De badkamer is compleet vernieuwd en betegeld (vloer en wanden) voordat ik mijn flat betrok.’ (cijfer: 9)

‘Zeer verouderd. Tegel en voegwerk sluiten niet aan op de pot (onhygiënisch). Kraan lekt.’ (cijfer: 1)
‘Het werkt maar daar is alles mee gezegd. Originele staat dus 25 jaar oud en aan vervanging toe. Dat doet Vestia dus niet.’ (cijfer: 5)
‘Niet mooi betegeld en onregelmatig gevoegd.’ (cijfer: 7)
‘Zelf gerenoveerd.’ (cijfer: 8)

‘Niet eens waard om cijfer te geven’ (cijfer: 1)
Bij de cijfers 1 t/m 5 spelen veelal meerdere problemen en wordt door bijna alle huurders hun cijfer uitgebreid uitgelegd: geen dubbelglas of andere isolatie, mankementen, gedateerd, scheuren, vocht, lekkage, schimmel, gebrek aan ventilatiemogelijkheden, rioolverstopping, achterstallig schilderwerk, houtrot, gebrek aan onderhoud etc.
‘Moest er zelf heel veel aandoen, maar verder is alles prima alleen dubbelglas was ook wel fijn geweest.’ (cijfer: 7)
‘Buitenzijde heeft al lang geen onderhoud gehad o.a rubber van de buitenplaten hangt er los bij en portier mag ook wel een likje verf hebben.’ (cijfer: 9)
‘Helemaal toppie.’ (cijfer: 9)

‘Is die er dan?’ (cijfer: 1)
‘Krijg het gevoel niet serieus te worden genomen.’ (cijfer: 1)
‘Weinig tot geen reactie op klachten. ‘ (cijfer: 1)
‘Ik heb goede en heel slechte ervaringen.’ (cijfer: 5)
‘Er wordt wel gekeken bij een klacht maar niet altijd wat gedaan.’ (cijfer: 7)
‘Tot nog toe worden klachten vlot en goed afgehandeld.’ (cijfer: 8)

‘Informatie niet correct op website en niet actueel.’ (cijfer: 2)
‘Onoverzichtelijk, vaak moet je bellen om te vragen waar je iets kunt vinden.’ (cijfer: 6)
‘Duidelijke website met gemakkelijke mogelijkheid voor het maken van een reparatie-afspraak.’ (cijfer: 8)

‘Welke dienstverlening?’ (cijfer: 1)
‘Onderaannemers en aannemers communiceren rampzalig slecht met alle gevolgen van dien. Vestia begeleidt dit onvoldoende … zelfs als je vertelt wat ’t probleem is.’ (cijfer: 4)
‘Over het algemeen doen ze het goed, behalve als je wilt dat er iets in je woning gebeurt. En dat terwijl als ik uit mijn woning ga, deze helemaal opgeknapt gaat worden door Vestia’ (cijfer: 6)
‘De mannen die ik over de vloer heb gehad waren prima in orde.’ (cijfer: 8)

Interessant gegeven: vorig jaar stelden we deze vraag ook en wist nog maar 25% wat een bewonerscommissie is en doet.

Ten opzichte van vorig jaar is deze uitkomst bijna ongewijzigd gebleven (vorig jaar: 39%-30%-31%)

‘Als een bewonerscommissie helpt om het onderhoud te verbeteren.’ (nee: weet wat dat is, ja: wil er graag 1)
‘Wat is daar het voordeel van?’ (ja: weet wat dat is en ja: wil er graag 1)
‘Fijn als iemand de belangen van de bewoners behartigt.’ (ja: weet wat dat is en ja: wil er graag 1)

Lees meer over wat een bewonerscommissie is en doet op de website van de Huurdersraad en wat je er aan hebt en op de website van Vestia om te zien hoe Vestia je daarbij kan helpen.

Heb je doorgegeven in onze enquête dat een reparatie nodig is? Zorg dat Vestia dit rechtstreeks van je doorkrijgt en meldt het hier! Veel succes.

 

Lees terug: Huurdersenquête 2019