Veelgestelde vragen huurverhoging 2020 (FAQ’s)

Huurders hebben ons gebeld en gemaild met vragen. We raden aan altijd met Vestia contact op te nemen met vragen over de huurverhoging, maar er zijn zaken die de Huurdersraad graag via dit bericht verduidelijkt.

  • “Ik wil bezwaar maken, wil meer informatie erover en zoek een voorbeeldbrief.”
    Over bezwaar maken vind je informatie op de site van de Huurcommissie. Daar vind je ook een standaard bezwaarschrift die je zelf kunt invullen. Je kunt dit individueel doen. Voor zelfstandige woningen is het deze brief.
  • “Wat kun je doen als bewonerscommissie als er veel medehuurders vragen hebben over de huurverhoging.”
    Je kunt een nieuwsbrief aan je medehuurders sturen met informatie van bijvoorbeeld websites zoals van Vestia, Woonbond, Huurcommissie en onze website.
  • “De huurverhoging schiet me danig in het verkeerde keelgat. In deze tijd van Corona waardoor veel mensen, waaronder ik zelf, financieel grote moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen voert Vestia gewoon een huurverhoging door. Is het een idee dat de huurdersraad van Vestia hier stevig tegen ingaat en een zeer stevig gesprek met Vestia gaat voeren? Het zou mij een lief ding waard zijn …
    – We begrijpen dat in deze tijd een huurverhoging voor problemen kan zorgen. Vestia is zich hier ook van bewust en geeft aan om bij betalingsproblemen door coronamaatregelen contact met hen op te nemen, zie hun bericht.  Helaas ontkomt Vestia niet aan het doorvoeren van een huurverhoging. Vestia is een saneringscorporatie en gebonden aan afspraken met de overheid. De financieel toezichthouder houdt toezicht op Vestia. Vestia heeft zich dan ook te houden aan opgelegde afspraken. Daarnaast heeft ook Vestia, net als een ander bedrijf of stichting, te maken met uitgaven en is hiervoor afhankelijk van huurinkomsten.
    – Wij, als Huurdersraad Vestia, brengen een advies uit maar kunnen niet de huurverhogingspercentages bepalen.
    – Ondanks dat we pleiten voor minder hoge huren, vindt de Huurdersraad dat financiële problemen van huurders in het algemeen en door een crisis niet door een woningcorporatie moeten worden opgelost.
  • Vestia houdt zich niet op alle punten aan het sociaal huurakkoord. Meer op pagina van Vestia. Ook hierover adviseren we dat wel te doen.
  • “Tot onze verbazing (en verontwaardiging) kregen we van Vestia het bericht, dat onze huurprijs vanaf 1 juli a.s. met 5,1% verhoogd wordt.” Andere huurders hebben ook conform het huurverhogingsbeleid van Vestia deze flinke huurverhoging gekregen. Het gaat om de mensen die in een vrije sector/geliberaliseerde huurwoning wonen en die onder 90% van de markthuur betalen. Die gaan 5,1% omhoog. Doel van Vestia is om alle netto huurprijzen zo dicht mogelijk bij de markthuur te krijgen. Het is goed om je huurcontract er op na te slaan in hoeverre deze huurverhoging past binnen je contract.
  • “Geldt een maximale huurverhoging voor vrije sector huur? Maakt het uit wat ik verdien?” Helaas is het zo dat er geen maximum huurverhoging geldt voor huizen in de vrije sector. Behalve als in het huurcontract een indexeringsclausule staat, dan staat de jaarlijkse huurverhoging vast. Bovendien mag de huurverhoging niet hoger zijn dan het beleid dat Vestia daarvoor heeft, dat beleid wordt aangestuurd door de toezichthouder. Huurverhoging in de vrije sector is niet gekoppeld aan inkomen.
  • “Is het aantal punten van mijn vrije sector woning relevant voor de huurverhoging? Wat is de marktwaarde van mijn woning?”
    Bij vrije sector is het aantal punten niet relevant of van toepassing als je er langer dan 6 maanden woont (bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurprijs-en-puntentelling )
    De Huurdersraad heeft geen inzicht in de marktwaarde van je woning.

Informatie en links over huur vind je op de pagina Verklarende woordenlijst
Boekje met informatie aan te schaffen bij de Woonbond
Hoe de Huurdersraad denkt over het huurbeleid van Vestia vind je hier

Tags: , ,