Ons advies over de kwaliteit van woningen

Zie ook ★ Goed nieuws! Basiskwaliteit ontvangen

 

Wat heb jij aan basiskwaliteit?

We doen veel om kwaliteit onder de aandacht te brengen bij gemeenten en Vestia, bijvoorbeeld regelmatig schouwen met een set kritische vragen en we hebben een aantal Geschillencommissie-zaken over woningkwaliteit bestudeerd. Vestia verhuurt  zowel hele nieuwe als oude woningen en steengoede maar ook slechte, de vraag is: op welke kwaliteit mag jij minimaal rekenen? Uiteindelijk kwamen we tot de wens dat Vestia de basiskwaliteit van woningen zou omschrijven, exact een jaar later nadat we dit vroegen ontvingen we een eerste document “basiskwaliteit”

Advies 

Een korte samenvatting van ons Advies Basiskwaliteit  (hier ook geheel te downloaden!) dat gericht is aan Vestia:

  • Communiceren over kwaliteit is belangrijk voor huurders, maak de basiskwaliteit en garanties daarom openbaar
  • Doe verder onderzoek naar de kwaliteit binnen, van keukens en badkamers, kozijnen, tocht en vocht.
  • Rapporteer in hoeverre de woningen ook echt voldoen aan de beloofde basiskwaliteit

We hebben grote bezwaren tegen de situatie waarin de huurder de woning in betere staat moet achterlaten, dan dat hij deze kreeg opgeleverd. Dit moet nooit kunnen voorkomen, maar het gebeurt wel. We vragen Vestia in het advies dan ook om opheldering en uiteraard om dit niet meer te laten voorkomen.

En nu? Basis betekent voor ons: een ondergrens, meer mag en kan. We proberen de basis op een steeds hoger niveau te krijgen. Later hierover meer, want wij zijn nog niet klaar met het onderwerp maar wel één stap verder.

Wat vind jij van basiskwaliteit?  

Tags: , , , , , , ,

3 Antwoorden op “Ons advies over de kwaliteit van woningen”

  1. W G Capitein

    Mijn badkamer is helemaal op ( ook volgens de aannemer) maar Vestia weigert om de badkamer goed op te knappen.
    Er moet ook een andere buiten deur erin want deze functioneerd niet meer goed,ook dat vind Vestia niet nodig.

  2. Laurette van de Huurdersraad

    Heeft u dit al via de site van Vestia gemeld als “klacht”? U kunt ook telefonisch contact met ons opnemen om een en ander door te nemen.

  3. Bob Oosterhout

    Ik woon nu 25 jaar in een huis van Vestia (huur) in deze periode ben ik reeds een keer op verzoek van Vestia verhuisd van de 1e naar de 5e etage allemaal fijn het kantoor heb ik in de afgelopen 10 jaar 3x verbouwd en vernieuwd zien worden.
    Aan mijn woning is in 25 jaar 1x de voordeur en de ramen geschilderd aan het opknappen van de buiten voorzieningen zoals galerij en de lift is pas iets gedaan nadat VEH zich ermee bemoeide. Wanneer word bij mij de douche en de keuken opgeknapt en wanneer worden de raamkozijnen vervangen door kunststof kozijnen zodat ook deze weer goed sluiten.